0 medlemmar och 12 gäster tittar på detta ämne.
Eller någon annan som är här och läser...
Citat från: Puttepj skrivet 19 januari 2010, 22:06:45Vet inte bästa sättet att mäta, men på kul satte jag upp pumpen på max dvs 30 grader enligt displayen. Hängde en temometer med lös givare strax ovanför innerdelen där den suger luft och fick 20.3 vilket stämmer bra med rummets temp i övrigt. Hängde en lös givare 10 cm framför utblåset och det står stadigt på 32.6. Sänker jag tempen på displayen till 24 grader vilket jag normalt har så har jag fortfarande 32.6 så jag sluter mig till att pumpen ger det den orkar. Enligt elmätaren tar den konstand 1008 w. Yttertemperaturen är just nu - 3.3.Jag vet inte vad man kan få ut ur den här mätningen. Något som är intressant, är att jag har en värmeförflyttaranläggning som är rätt effektiv och suger luft i taknocken 2 meter framför och en meter ovanför pumpen och det gör att jag knappt behöver något stöd av element någonstans i huset vid den här temperaturen. Om jag kör innerdelen i autoläge (heat men med auto på fläkten) så blåser den mer när värmeflyttaren kör för fullt och drar efter ca en minut ner till mycket låg fart om jag tillfälligt stänger av värmeförflyttaren. Så det känns inte direkt som om pumpen går på knäna trots den något låga uteffekten.Tänker man på att mitt hus må vara dåligt isolerat men det har säkerligen betydligt bättre isolering än de olika garage som diskuterats i den här tråden ett tag, nu så skulle gissningsvis min pump trots allt också leverera dåligt.Det är en hel vetenskap det här, helt klart..../putteEdit. Stavar som en kratta...Säger en hel del hur de fungerar.. Kör precis likadant nu...tror jag får liknande siffror.Ingen som vet hur mycket luft de pumpar igenom?Då kan man räkna lite på siffrorna å få fram KW...på ett ungefär...-1,3 uteInluft 21,4Utluft 42,4
Vet inte bästa sättet att mäta, men på kul satte jag upp pumpen på max dvs 30 grader enligt displayen. Hängde en temometer med lös givare strax ovanför innerdelen där den suger luft och fick 20.3 vilket stämmer bra med rummets temp i övrigt. Hängde en lös givare 10 cm framför utblåset och det står stadigt på 32.6. Sänker jag tempen på displayen till 24 grader vilket jag normalt har så har jag fortfarande 32.6 så jag sluter mig till att pumpen ger det den orkar. Enligt elmätaren tar den konstand 1008 w. Yttertemperaturen är just nu - 3.3.Jag vet inte vad man kan få ut ur den här mätningen. Något som är intressant, är att jag har en värmeförflyttaranläggning som är rätt effektiv och suger luft i taknocken 2 meter framför och en meter ovanför pumpen och det gör att jag knappt behöver något stöd av element någonstans i huset vid den här temperaturen. Om jag kör innerdelen i autoläge (heat men med auto på fläkten) så blåser den mer när värmeflyttaren kör för fullt och drar efter ca en minut ner till mycket låg fart om jag tillfälligt stänger av värmeförflyttaren. Så det känns inte direkt som om pumpen går på knäna trots den något låga uteffekten.Tänker man på att mitt hus må vara dåligt isolerat men det har säkerligen betydligt bättre isolering än de olika garage som diskuterats i den här tråden ett tag, nu så skulle gissningsvis min pump trots allt också leverera dåligt.Det är en hel vetenskap det här, helt klart..../putteEdit. Stavar som en kratta...
Fråga:Ni som har en Coolix som ska klara +10 ºC i underhållsvärme, står det något i era broschyrer eller syns det något i er utedel om det finns någon slags eluppvärmning på gasröret före kompressorn ? En helt vanlig L/L fixar ju inte låga inomhus-temp för avisning, så Coolixen måste få någon typ av hjälp när innertemp går under c:a +16, någon som vet något ?
Citat från: Raffen skrivet 19 januari 2010, 21:11:59Hej Bossebus! Ja det beror ju till största delen på vilken utetemperatur som råder för tillfället och givetvis lite på innetempen då, men innetempen brukar ju alltid ligga på ungefär samma temp dvs ca +20,5-21 ºC Så vid ca 0 ºC och ned till ca 2-3 minus så ligger utblåstempen lite varierande normalt mellan ca +52-54 ºC med full fläkt, och vid -26,5 ºC i utetemp och +19,5-20 ºC i innetemp så ligger utblåstempen på mellan ca +32-33 ºC med 3:ans fläktläge på GKVPE-pumpen och 4:ans fläktläge på ND-pumpen. Mvh Raffen. Tack Raffen för siffrorna... Det var ju helt otroliga siffror jämfört med min Coolix
Hej Bossebus! Ja det beror ju till största delen på vilken utetemperatur som råder för tillfället och givetvis lite på innetempen då, men innetempen brukar ju alltid ligga på ungefär samma temp dvs ca +20,5-21 ºC Så vid ca 0 ºC och ned till ca 2-3 minus så ligger utblåstempen lite varierande normalt mellan ca +52-54 ºC med full fläkt, och vid -26,5 ºC i utetemp och +19,5-20 ºC i innetemp så ligger utblåstempen på mellan ca +32-33 ºC med 3:ans fläktläge på GKVPE-pumpen och 4:ans fläktläge på ND-pumpen. Mvh Raffen.
En helt vanlig L/L fixar ju inte låga inomhus-temp för avisning, så Coolixen måste få någon typ av hjälp när innertemp går under c:a +16, någon som vet något ?
Ja precis det man vill veta... Det var helt klart finare siffror än man får med Coolix.. Jag själv har 18 graders skillnad +18 in +36 ut -2 ute..Är det fler som har några siffror, verkar ju som Coolix gör skäl för namnet...