0 medlemmar och 22 gäster tittar på detta ämne.
när jag köpte den här på jula så hade dom varit slut ett tag i hela landet och jag fick den första av den nya leveransen hitupp (umeå), kanske är något problem med den här batchen. äh, onödigt å spekulera i det, avvaktar svar från Jula. när köpte du din Pikko?
nejdu. nu är det kört. fläkten tappar så mkt varv att ingen nämnvärd luftmängd kommer ut och temperaturen sjunker sakta men säkert...så fort den utblåsande luften sjunker under 32 grader så försöker den bygga upp värmen rätt länge, sen blåser den på som sjutton i 15-20 sekunder sen börjar den om.. nånting måste vara fel på utedelen om den inte kan hålla upp värmen i innedelen i 17 gradig inomhustemp!!nu har jag gett den så mkt försök att jag lessnat. min kupevärmare var effektivare Det blir ett allvarligt samtal till Jula imorrn.visst, den funkar i underhållsläge men den får jobba hårt för att få upp tempen i innedelen.någon som har en coolix som funkar som den ska och körs i 8-10 graders inomhustemp som kan mäta lite temperaturer?OBS! har det någon som helst betydelse att jag i garaget har gemensam Nolla och Jord? (kom o tänka på det nu)jag får koppla om alla 3fas fläktar o flytta kabeln från nollan till jorden men det ska väl knappast påverka en sån här "enfasare"?
Jag har en separat elmätare endast för garaget och vid -15º så drar pumpen runt 18kw/h per dygn för att hålla de inställda (fp)-läget.
Herregud om man enbart kör värmefläkt 2200w och det inte räcker till för att hålla tempen i garaget så räcker INTE coolixen heller till det. I kyla alltså.
Citat från: PlutoOrjan skrivet 19 januari 2010, 10:07:51Jag har en separat elmätare endast för garaget och vid -15º så drar pumpen runt 18kw/h per dygn för att hålla de inställda (fp)-läget.Det är väl inte fyskam egentligen, 750w vid -15...det ska bli kallare i veckan så får se hur den beter då.Citat från: hulta skrivet 19 januari 2010, 09:45:40Herregud om man enbart kör värmefläkt 2200w och det inte räcker till för att hålla tempen i garaget så räcker INTE coolixen heller till det. I kyla alltså.Vem har sagt att 2200w inte räcker till?(ber om ursäkt om jag missat det)men i mitt fall klarar jag mig med en 1200w kupevärmare uppåt 15 grader iaf, (har inte testat högre) vid nollgradit ute..så Coolixen BÖR värma likvärdigt...visserligen så klarar den ju att få upp underhållsvärmen till mellan 7-9 grader men högre än så går inte vilket jag TYCKER att den ska göra.(hade den inte stannat vid 9-10 grader så hade säkert tempen krypit högre med hjälp av den höga lufthastigheten den har i FP läge)jag begär inte mkt från pumpen när det börjar bli runt -15 men vid nån enstaka minusgrad så..Edit: fast jag hade nästan 19grader inomhustemp med hjälp av byggfläkten och 3-4 minusgrader ute så sjönk hela tiden utblåsluftens temp från 38 till 32 (trots konstant insugstemp på 18.8-19 grader) och den slutar blåsa tills den fått upp utblåstempen igen. DET är för mig ett tecken på att utedelen inte klarar att leverera värmen.. hur är det för ni som kör den inomhus i 18-20 grader och fläkt på max i HEAT läge, går fläkten hela tiden med jämn utblåstemp eller stannar den upp mellanåt? (Nu syftar jag INTE på avfrostningen)
PlutoOrjan:Jag missade att skriva att man skulle ställa den på högre än normalt, tex 30 grader.. har man ställt den på 21 så förstår jag ju att den stannar når den uppnått börvärdet men det var inte det jag menade.Ztrindberg:Det blir lite bättre om jag kör på medelfart men fortfarande så sjunker utblåstempen till den grad att den saktar ner och vinklar upp spjället och bygger värme.Lågfart har ja inte provat för då blåser den så lite så den inte värmer knappt.Men om din också gör så så kanske det är normalt.. men det känns absolut inte normalt.
jag pratade med julas support nu och jag fick absolut INTE ha ett stort tak ovanför, ett litet snoskydd var ok men så minimalt som möjligt.deras åsikt var att pumpen måste sitta helt fritt och inga förmål, väggar eller tak får vara ens i närheten för bästa prestanda.Minimumavstånden som står i installationsanvisningen var i princip bara kraven för att den ska funka över huvudtaget.