0 medlemmar och 18 gäster tittar på detta ämne.
Hej Billinge! Clas ohlsson har ju också vibrationsdämpare, och så finns det riktigt bra dylika i Rickards webshop. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135974208http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=33&osCsid=i73h549vilq8jphfg3bdkiqq47Mvh Raffen.
Citat från: Chevy skrivet 09 februari 2009, 22:46:43Hej!Ska hålet i väggen borras på höger eller vänster sida? Dom visar ju både och i manualen?Enligt en bekant blir det alldeles för trångt med slangarna på baksidan om dom ska ut på vänster sida. Var tydligen omöjligt att få dit innerdelen på fästplattan, om slangarna ska gå bakom och ut på vänster sidan var tydligen alldeles för tjocka med isoleringen.Är en coolix för 4999 från jula.Tacksam för svar.Instruktionen är ju inte direkt av skriven med någon som pedagogik som huvudintresse...Lite förvirrat faktiskt.Tycker att det förenklade massor att ta upp hålet på Höger sida istället och låta paketet gå rakt ut från inomhusdelen.TILLÄGG:FRÅGAN ÄR JU SOM SAGT: Menar man sett från insidan eller från utsidan???Om jag tittar på inomhusdelen så blir mitt hål på höger sida. Om jag ser från insidan räknat så blir ju det på vänster sida... Antar att Jula i nedan menar att man ska stå i rummet och titta på inomhusdelen framför sig, och då göra hållet till höger.Nu ser jag på kvittot från Jula att man har gjort ett tillägg/noteringen om detta:"Fel på sidan 132 i installationsanvisningen. Rören bör gå ut på HÖGER sida om inomhusdelen då det annars kan blir svårt att få dit inomhusdelen på fästet. OBS! Anslutningsrören är ca 3-5meter och ej 5meter som beskrivet."Så mitt svar blir då rimligen: Hålet ska vara på höger sida för att installationen ska bli så enkel som möjligt.Mvh Örjan.
Hej!Ska hålet i väggen borras på höger eller vänster sida? Dom visar ju både och i manualen?Enligt en bekant blir det alldeles för trångt med slangarna på baksidan om dom ska ut på vänster sida. Var tydligen omöjligt att få dit innerdelen på fästplattan, om slangarna ska gå bakom och ut på vänster sidan var tydligen alldeles för tjocka med isoleringen.Är en coolix för 4999 från jula.Tacksam för svar.
Citat från: PlutoOrjan skrivet 10 februari 2009, 09:29:44Citat från: Chevy skrivet 09 februari 2009, 22:46:43Hej!Ska hålet i väggen borras på höger eller vänster sida? Dom visar ju både och i manualen?Enligt en bekant blir det alldeles för trångt med slangarna på baksidan om dom ska ut på vänster sida. Var tydligen omöjligt att få dit innerdelen på fästplattan, om slangarna ska gå bakom och ut på vänster sidan var tydligen alldeles för tjocka med isoleringen.Är en coolix för 4999 från jula.Tacksam för svar.Instruktionen är ju inte direkt av skriven med någon som pedagogik som huvudintresse...Lite förvirrat faktiskt.Tycker att det förenklade massor att ta upp hålet på Höger sida istället och låta paketet gå rakt ut från inomhusdelen.TILLÄGG:FRÅGAN ÄR JU SOM SAGT: Menar man sett från insidan eller från utsidan???Om jag tittar på inomhusdelen så blir mitt hål på höger sida. Om jag ser från insidan räknat så blir ju det på vänster sida... Antar att Jula i nedan menar att man ska stå i rummet och titta på inomhusdelen framför sig, och då göra hållet till höger.Nu ser jag på kvittot från Jula att man har gjort ett tillägg/noteringen om detta:"Fel på sidan 132 i installationsanvisningen. Rören bör gå ut på HÖGER sida om inomhusdelen då det annars kan blir svårt att få dit inomhusdelen på fästet. OBS! Anslutningsrören är ca 3-5meter och ej 5meter som beskrivet."Så mitt svar blir då rimligen: Hålet ska vara på höger sida för att installationen ska bli så enkel som möjligt.Mvh Örjan.Hade jag läst detta innan så hade jag borrat hålet på höger sida istället.Typiskt! .
Citat från: Johnny Blade skrivet 01 oktober 2009, 22:49:26Citat från: PlutoOrjan skrivet 10 februari 2009, 09:29:44Citat från: Chevy skrivet 09 februari 2009, 22:46:43Hej!Ska hålet i väggen borras på höger eller vänster sida? Dom visar ju både och i manualen?Enligt en bekant blir det alldeles för trångt med slangarna på baksidan om dom ska ut på vänster sida. Var tydligen omöjligt att få dit innerdelen på fästplattan, om slangarna ska gå bakom och ut på vänster sidan var tydligen alldeles för tjocka med isoleringen.Är en coolix för 4999 från jula.Tacksam för svar.Instruktionen är ju inte direkt av skriven med någon som pedagogik som huvudintresse...Lite förvirrat faktiskt.Tycker att det förenklade massor att ta upp hålet på Höger sida istället och låta paketet gå rakt ut från inomhusdelen.TILLÄGG:FRÅGAN ÄR JU SOM SAGT: Menar man sett från insidan eller från utsidan???Om jag tittar på inomhusdelen så blir mitt hål på höger sida. Om jag ser från insidan räknat så blir ju det på vänster sida... Antar att Jula i nedan menar att man ska stå i rummet och titta på inomhusdelen framför sig, och då göra hållet till höger.Nu ser jag på kvittot från Jula att man har gjort ett tillägg/noteringen om detta:"Fel på sidan 132 i installationsanvisningen. Rören bör gå ut på HÖGER sida om inomhusdelen då det annars kan blir svårt att få dit inomhusdelen på fästet. OBS! Anslutningsrören är ca 3-5meter och ej 5meter som beskrivet."Så mitt svar blir då rimligen: Hålet ska vara på höger sida för att installationen ska bli så enkel som möjligt.Mvh Örjan.Hade jag läst detta innan så hade jag borrat hålet på höger sida istället.Typiskt! .Jag fick inte någon tilläggsinformation när jag köpte min pump och jag har mitt hål på vänster sida. Helt klart var det sk..t-jobbigt att få innerdelen att kliva på fästet men när det väl satt där känns det inte direkt som om det vore felmonterat i alla fall. Jag tror, och jag undrar om jag inte skrivit det i den här tråden tidigare, att 'manualfelet' är något som Jula själva anser, inte tillverkaren. Antagligen är det en följd av att många klagat efteråt att det var jobbigt att få den på plats. Men jag tror fortfarande att det är meningen att det skall sitta till vänster. Fast är det lättare att ta det på höger sida och inte minst när man kanske behöver den extra slanglängden, då är det värt att beakta att kanske göra hålet på den sidan./putte
Att instruktionen/manualen till Coolixen suger fetballe är nog de flesta väldigt överens om.Angående hålet så är allt beroende på hur tjock vägen är.Man kan "vinkla" ut hela rörpaketet typ 90grader så att det kommer ut i rätvinkel på höger sida, men är vägen då för "smal" så får man problem då allt kommer att sticka ut på utsidan av väggen, och därkan man då inte vika rören. Man kan alltså inte vika själva röret närmast pumpen men röret i sig går att vinkla ut...Jag har precis fått samma problem.Jag håller på att montera en Coolix i garaget och där är väggen bara 20cm tjock, vilket gör att slangpaketet måste komma ut på vänster sida. Jävlar i gatan vad det är omöjligt att få dit inomhusdelen!!Slangpaketet är ju för tjockt är mer eller mindra hjärnblödningsframkallande då man försöker få dit...Gav upp igårkväll för att sova på saken, annarsn hade eländet åkt ut genom fönstret.Ska göra ett nytt försök nu på eftermiddagen. Har en teori om att försöka skala bort lite av den tjocka isoleringen för att spara lite plats under inomhusdelen... får se hur det går...
Har någon räknat ut vad den nya knappen på fjärrkontrollen betyder?
HejSå har någon på forumet tagit ut sitt slangpaket på höger sida om innedelen som Jula föreslår.Jag vågade inte eftersom jag då skulle få skarvkopplingen mitt i böjen på ytterväggen.Dessutom passade det mig bättre att ta ut slangen till vänster. Men nu har jag samma problem som ni andra med en tjock orm bakom innedelen som inte riktigt känns hundra.Det står ju som sagt på slangpaketet att det inte får böjas de 30-40 första centimetrarna från innedelen och då ska det nog mycket till innan man börjar bryta där. Kanske man törs om isoleringen tas av och man ser vad som händer.
Hej plutoörjanHur såg slangen/rören ut när isoleringen var av närmast innedelen till höger, var det "typ" glödgade kopparrör.Heja coolix , 220C varmt och skönt på morgonen för ca 3kWh elförbrukning under natten.