0 medlemmar och 13 gäster tittar på detta ämne.
Jag håller med dej Vi är nöjda med vår lilla Coolix i sovrummet. Nu funderar vi på att inhandla en till vardagsrummet, mest för kyla på sommaren. Men jag har lite beslutångest, vi väljer mellan ytterligare en Coolix, eller en Atlas inverter 4250-0014 på rusta för 5995:- alt, en på Jem&fix Zibro 1832 inverter för 8895:- tror jag det var. Är det någon som kan hjälpa oss att välja Det ska helst vara quick koppling, ja jag vet att dom flesta här ratar det. Men nu har vi kört coolixen ca 1 år problemfritt, så......
Är det någon här som har lite erfarenhet av dom pumparna jag har nämnt? både positiv och negativ kritik helst Har någon haft problem med quick kopplingen, typ läckage efter en tid? Eller något annat?
Precis som flera också nämnt är det svårt att hålla en exakt temperatur med coolixen. Den har helt enkelt ett lite större spann den spelar i, så beroende på om det är -5 eller +5 ute så är man gärna där och höjer eller sänker någon grad./putte
En sak till att tänka på när man jämför inverter och on/off är att en inverter alltid sprider en hel del radiostörningar omkring sig (även om den i och för sig uppfyller kraven för CE-märkning). Om man har grannar som är radioamatörer så kan de bli rätt irriterade på störningarna från invertrar. Likaså har det visat sig att de ställer till problem för dataöverföring via elnätet (t ex en del fjärravlästa elmätare och vissa operatörer som försöker erbjuda internetuppkoppling via elnätet).
Citat från: Puttepj skrivet 04 juni 2009, 06:43:07Precis som flera också nämnt är det svårt att hålla en exakt temperatur med coolixen. Den har helt enkelt ett lite större spann den spelar i, så beroende på om det är -5 eller +5 ute så är man gärna där och höjer eller sänker någon grad./putteJag skulle prova att flytta termostatet från innerdelen och sätta denna dels lite lägre samt längre bort från innerdelen, då bör du få jämnare värme och mindre av korta start/stopp-perioder.
Citat från: torbjorn_forsman skrivet 04 juni 2009, 10:04:38En sak till att tänka på när man jämför inverter och on/off är att en inverter alltid sprider en hel del radiostörningar omkring sig (även om den i och för sig uppfyller kraven för CE-märkning). Om man har grannar som är radioamatörer så kan de bli rätt irriterade på störningarna från invertrar. Likaså har det visat sig att de ställer till problem för dataöverföring via elnätet (t ex en del fjärravlästa elmätare och vissa operatörer som försöker erbjuda internetuppkoppling via elnätet).Det borde gå att åtgärda med ett EMC-filter om nu invertern skickar ut mycket skräp på nätet, förutsatt att den ev skulle störa internet via el eller ev granne med stora "torkställningar":http://www.sigbi.se/artiklar/ingangsfilter.htm
Hej Jag/vi funderar på en enkel minsta on/off coolix som komplement till vattenburen pelletskamin i kallaste delen av huset, men är oroliga för ljud från inomhusdelen. Går fläkten också på/av eller startar och stannar den inte så plötsligt?MvH Aryan