0 medlemmar och 17 gäster tittar på detta ämne.
Men hallå.. köper man den från Jula så spelar det ingen roll om Foma går i konkurs eller inte.Det är upp till Jula att lösa problemet och dom har för övrigt ganska bra kundsupport.Som sagt.. för oss konsumenter kan detta innebära billigare pumpar och garantin och service ärgaranterad från Jula. Det som kan skita sig är ju ev. reservdelshållning men även här är Jula skyldiga att hitta en lösning på. Det som kommer att hända är i värsta fall att man får lämna tillbaka pumpen i brist på reservdelar, och får då köpet hävt.För övrigt skulle jag aldrig i livet köpa en Foma för 12000:- då jag kan en betydligt bättre pump för samma pengar...\Örjan.
Citat från: PlutoOrjan skrivet 26 februari 2009, 18:01:41Men hallå.. köper man den från Jula så spelar det ingen roll om Foma går i konkurs eller inte.Det är upp till Jula att lösa problemet och dom har för övrigt ganska bra kundsupport.Som sagt.. för oss konsumenter kan detta innebära billigare pumpar och garantin och service ärgaranterad från Jula. Det som kan skita sig är ju ev. reservdelshållning men även här är Jula skyldiga att hitta en lösning på. Det som kommer att hända är i värsta fall att man får lämna tillbaka pumpen i brist på reservdelar, och får då köpet hävt.För övrigt skulle jag aldrig i livet köpa en Foma för 12000:- då jag kan en betydligt bättre pump för samma pengar...\Örjan.Röran på den svenska värmepumps-marknaden gör att det blir tvärtom, glöm billigare pumpar (undantaget konkurslager etc)1: Stundande konkurser kommer att decimera konkurrensen än mer = lättare med prishöjningar och fula kartellbildningar.2: Dålig lagstiftning medför att många konsumenter lämnas rättslösa vid konkurser, konsumentköplagen har stora brister.3: Rådande världsmarknad där Kinesiska fabriker idag fristället upp till 60% av personalstyrkan med dito prishöjningar.4: Stigande dollarkurs på detta.Inom 1 till 3 månader kommer prisbilden att stiga mellan 20-35% hos importörerna överlag beroende på hur stora lager man sitter på, vissa har redan börjat höja. Kina upplever sin värsta ekonomiska situation NÅGONSIN medans västvärlden nästan har samma situation sen 30-tals krisen. Om man har pengar undanstoppade och vet vad man vill ha bör man slå till nu, att vänta ut bättre priser funkar inte med dagens världssituation som är mer än allvarlig. Alla jag varit i kontakt med kommer att ha ett "introduktionspris" på de kommande mässorna som nu kommer, men före April månads utgång kommer de flesta att höja.
Någon spec inflation ser man ju inga tecken på så långt ögat når, och det är väl anledningen till att riksbankernas ränta kan närma sig 0. Risken är väl istället överhängande som jag ser det att pga mkt en låg efterfrågan att vi istället får deflation som då innebär att priserna sjunker ganska kraftigt och kanske t.om okontrollerat, så det här med att priserna skulle stiga till våren det tvivlar jag starkt på. Istället tror jag nog att priserna kommer att fortsätta sjunka ivf under det första halvåret i år eller kanske under hela 2009.
Citat från: Raffen skrivet 26 februari 2009, 23:16:46Någon spec inflation ser man ju inga tecken på så långt ögat når, och det är väl anledningen till att riksbankernas ränta kan närma sig 0. Risken är väl istället överhängande som jag ser det att pga mkt en låg efterfrågan att vi istället får deflation som då innebär att priserna sjunker ganska kraftigt och kanske t.om okontrollerat, så det här med att priserna skulle stiga till våren det tvivlar jag starkt på. Istället tror jag nog att priserna kommer att fortsätta sjunka ivf under det första halvåret i år eller kanske under hela 2009. Tro gör man i kyrkan.Kineserna har redan aviserat och genomfört prishöjningar till åf. Dollarkursen har passerat 9:- gränsen. Den svenska kronan har försvagats med 17,5% sedan april 2008. Flera vp-åf har redan i dec/08 höjt med 10%, än värre höjningar sker för VVS-åf.Beroende på lagerhållning av inköpta pumpar till gamla priset /gamla dollarkursen och hur mycket man kan skära i sina påslag/avanser är många åf redan inne på minus i sina marginaler, även fördyrad skeppningskostnad påverkar nu.Du får naturligtvis ha eget tycke och tro, men oftast ger du olika råd på detta forum till andra som du baserar på din personliga åsikter mer än reell fakta/bakgrundsforskning och ganska ofta hamnar du i olika konflikter med olika medlemmar här. Om du orkar söka på prisökningar/värmepumpar så kommer du att finna att de flesta stora företag redan aviserat att prishöjningar ska komma och några har som sagt redan höjt. Det är konkurslager utan garantier och skumma blocket-annonser som kommer att erbjuda ev prissänkningar med rh-garanti (runt-hörnet).....
I mitt fall och när det gäller dig så spelar det väl inte så stor roll vad jag säger egentligen eftersom du ändå alltid brukar gå till anfall Art Deco, och om jag inte missminner mig nu så blev du väl t.om belönad med att bli guldmedlem per omg direkt efter att ha attackerat mig i svaret på ett inlägg där jag t.om berömde dig, helt ofattbart alltså. Jag tycker väl också kanske att merparten av dina inlägg på forumet går ut på att i huvudsak stödja annan intressent inkl verksamhet, och det kan man väl inte direkt påstå är särskilt imponerande det heller, även om just du nu råkar kunna ha den här förmånen på forumet Art Deco.
Citat från: Raffen skrivet 27 februari 2009, 11:24:21 I mitt fall och när det gäller dig så spelar det väl inte så stor roll vad jag säger egentligen eftersom du ändå alltid brukar gå till anfall Art Deco, och om jag inte missminner mig nu så blev du väl t.om belönad med att bli guldmedlem per omg direkt efter att ha attackerat mig i svaret på ett inlägg där jag t.om berömde dig, helt ofattbart alltså. Jag tycker väl också kanske att merparten av dina inlägg på forumet går ut på att i huvudsak stödja annan intressent inkl verksamhet, och det kan man väl inte direkt påstå är särskilt imponerande det heller, även om just du nu råkar kunna ha den här förmånen på forumet Art Deco.1:a raden: är något som du och Richard isf får diskutera, du vill ju alltid ha sista ordet, oavsett hur många sidor det blir...2:a raden: visst har jag stött en intressent, om man hängs ut felaktigt i SVT (vilket fälldes i GRN), får sina bruksanvisningar piratkopierade, utsätts för allehandla fulknep av andra aktörer, är det klar att jag tar den drabbades parti, och antydningar om ev kompensation får jag leva med, även om jag aldrig träffat personen för det är runt 60 mil emellan oss, däremot är det knäpp tyst när jag rekommenderat en del medlemmar här att göra en reklamation i vissa ärenden så man läser det man vill läsa....
Jag står i valet och kvalet att köpa en liten coolix. Innan jag köper vill jag veta hur lång anslutningspaketet mellan inner och ytterdel. Längden påverkar nämligen möjligheten för var i stugan jag kan installera pumpen..4995kr är helt rätt pris och jag såg att Jula nu tar det igen.
....