0 medlemmar och 15 gäster tittar på detta ämne.
Hej!Ska hålet i väggen borras på höger eller vänster sida? Dom visar ju både och i manualen?Enligt en bekant blir det alldeles för trångt med slangarna på baksidan om dom ska ut på vänster sida. Var tydligen omöjligt att få dit innerdelen på fästplattan, om slangarna ska gå bakom och ut på vänster sidan var tydligen alldeles för tjocka med isoleringen.Är en coolix för 4999 från jula.Tacksam för svar.
Citat från: Chevy skrivet 09 februari 2009, 22:46:43Nu ser jag på kvittot från Jula att man har gjort ett tillägg/noteringen om detta:"Fel på sidan 132 i installationsanvisningen. Rören bör gå ut på HÖGER sida om inomhusdelen då det annars kan blir svårt att få dit inomhusdelen på fästet. OBS! Anslutningsrören är ca 3-5meter och ej 5meter som beskrivet."Så mitt svar blir då rimligen: Hålet ska vara på höger sida för att installationen ska bli så enkel som möjligt.Mvh Örjan.Jag håller nog inte med dig. Iofs bra att det går att dra slangarna rakt ut, så inget direkt fel i det, men jag gissar nog att man gjort tillägget från Julas sida när för många klagat på att det är svårt att få fast innerdelen. Betyder knappast att tillverkaren har fel, bara att det kräver mer muskler och tålamod att få dit den./putte
Nu ser jag på kvittot från Jula att man har gjort ett tillägg/noteringen om detta:"Fel på sidan 132 i installationsanvisningen. Rören bör gå ut på HÖGER sida om inomhusdelen då det annars kan blir svårt att få dit inomhusdelen på fästet. OBS! Anslutningsrören är ca 3-5meter och ej 5meter som beskrivet."Så mitt svar blir då rimligen: Hålet ska vara på höger sida för att installationen ska bli så enkel som möjligt.Mvh Örjan.
Citat från: PlutoOrjan skrivet 10 februari 2009, 09:29:44Citat från: Chevy skrivet 09 februari 2009, 22:46:43Nu ser jag på kvittot från Jula att man har gjort ett tillägg/noteringen om detta:"Fel på sidan 132 i installationsanvisningen. Rören bör gå ut på HÖGER sida om inomhusdelen då det annars kan blir svårt att få dit inomhusdelen på fästet. OBS! Anslutningsrören är ca 3-5meter och ej 5meter som beskrivet."Så mitt svar blir då rimligen: Hålet ska vara på höger sida för att installationen ska bli så enkel som möjligt.Mvh Örjan.Jag håller nog inte med dig. Iofs bra att det går att dra slangarna rakt ut, så inget direkt fel i det, men jag gissar nog att man gjort tillägget från Julas sida när för många klagat på att det är svårt att få fast innerdelen. Betyder knappast att tillverkaren har fel, bara att det kräver mer muskler och tålamod att få dit den./putteInte riktigt säker på vad du inte håller med om.. I instruktionen så talas det ena gången om att hållet skall tas upp på vänster sida. På nästa sida står det att hålet ska göras på höger sida. På några bilder ytterligare några sidor fram så är hålet återigen markerat på vänster sida...Det rätta bör vara att hålet ska tas upp på höger sida sett framifrån om man tittar på inomhusdelen, då hålet måste bli större om hålet görs på vänster sida då slangpaketet inte går att vika ut 90 grader på det stället. Dessutom måste då slangpaktet gå på insidan av inomhusdelen vilket kommer att bli väldigt trångt och knöligt då man ska "häkta" dit den på fästet.TILLÄGG:Uppenbarligen har flera personer monterat den utan större problem, oavsett om hålet sitter till höger eller vänster så mitt svar blir nog: "Spelar ingen större roll. Gör som du vill och ta hänsyn till utedelens placering och vilket som blir enklast". \Örjan.
Jag kommer att dra elen till insidan. Det var kallt när jag monterade Likaså kommer jag att byta till "riktiga" kanaler för medierören.OnOff har kanalrör http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/fProdList?readform&markID=90-70-40&start=1&count=20Men för enkelhetens skull så önskar jag att kanalrören var öppen på baksidan, så att man slipper koppla lös medierören.Det kommer jag nog att lösa med att såga bort en breda sidan (den som ska vara mot väggen).Om det nu inte finns modeller som har öppen baksida...?
Citat från: Ranchn skrivet 10 februari 2009, 09:54:42Jag kommer att dra elen till insidan. Det var kallt när jag monterade Likaså kommer jag att byta till "riktiga" kanaler för medierören.OnOff har kanalrör http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/fProdList?readform&markID=90-70-40&start=1&count=20Men för enkelhetens skull så önskar jag att kanalrören var öppen på baksidan, så att man slipper koppla lös medierören.Det kommer jag nog att lösa med att såga bort en breda sidan (den som ska vara mot väggen).Om det nu inte finns modeller som har öppen baksida...?Kanalerna har ju lock, skruva fast kanalen i väggen i med rör på med locket och klart! ThumbsupLycka till !
OnOff har kanalrör http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/fProdList?readform&markID=90-70-40&start=1&count=20Men för enkelhetens skull så önskar jag att kanalrören var öppen på baksidan, så att man slipper koppla lös medierören.
Citat från: Ranchn skrivet 10 februari 2009, 09:54:42OnOff har kanalrör http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/fProdList?readform&markID=90-70-40&start=1&count=20Men för enkelhetens skull så önskar jag att kanalrören var öppen på baksidan, så att man slipper koppla lös medierören.Någon som har erfarenhet av On-Off:s kanaler ? Har 3 frågor här:1. Tål plasten att målas med matchande fasadfärg utan att färgen krackelerar/spricker m.m2. Pallar kanalplasten direkt solbelysning ?, många plaster blir sköra o spricker efter 2-3 år.3. Hur är det med tätmateriel inuti kanalen, några problem med insekter ?Art Deco