0 medlemmar och 24 gäster tittar på detta ämne.
Om jag förstår dig rätt Raffen , så finns det chans att Foman fixar värmenäven dom helger när det är minusgrader (-1 till -10 ) , och då är jag nöjd .Vid kallare väder eller blåst är det ändå inge kul vid havet .1000watt mer och 5 grader lägre 1:1 läge är nog allt jag behöver .
Du Raffen, har du procent på kunder du skickar dit, dom är ju dyrare än Jula t.om.http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=215508Nu vet jag om att Jula inte har räknat med slangpaketet i sitt pris, men det tar dom 2295:- för, så blir totalkostnaden hos Jula 11290:- , Ultimair tar 11995:- för samma paket. bara rent påpekande, själv följer jag denna tråd noga, då jag stod och valde mellan lilla Coolixen och Foma 4500, båda är ju On/Off pumpar. men dom hade inte 4500 hemma då jag köpte i somras. fundera nu själv på att köpa en Inverter till den placering som Coolixen har, och flytta ner den i källaren. ( Coolixen asså )Och nej, jag har inte seperat mätare på min värmepump, men ja, givetvis är den kopplat via jordat uttag, dock så ser jag ju att min elpanna går från att köra 1.88kwh patronen ibland till att köra 3.84kwh hela tiden när stödvärmen är på. jag har dock nu ändrat riktning för blåset på Coolixen, och den verkar köra längre = värma mer //Kiixx
Om jag förstår dig rätt Raffen , så finns det chans att Foman fixar värmenäven dom helger när det är minusgrader (-1 till -10 ) , och då är jag nöjd .Vid kallare väder eller blåst är det ändå inge kul vid havet .1000watt mer och 5 grader lägre 1:1 läge är nog allt jag behöver .Har nån sett ett cop värde för denna pump ?
Hämtade Foman idag , hinner inte montera den förren efter helgen .Blev ett bra pris på Foman pga sveda o värk . Exakt vilket pris , lovade jag att inte avslöja .Återkommer när jag kört Norsken ett tag .
4: Den ger värme ca 20 sek efter påslag! Jag har läst tidigare att det tar 3 min, men det handlar om full effekt (vilket stämer ganska bra även på denna)
Citat från: Gonzo skrivet 07 november 2008, 17:36:084: Den ger värme ca 20 sek efter påslag! Jag har läst tidigare att det tar 3 min, men det handlar om full effekt (vilket stämer ganska bra även på denna)Med tanke på att on-off / Inverters har exakt samma uppbyggnad på förångare-kondensor-kompressor, finns det väl ingen pump som fixar full värme inom 3 min. Allt hänger som sagt på utetemp och hastigheten på innerfläkten, invertern varvar ju bara ner och sparar elslantar.