0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Hansson skrivet 26 februari 2008, 09:24:15När jag tittade på hus så var det vid ordet luftvärmepump jag slutade läsa.Det är ju samma som direktverkande el.Fast jag kanske är lite mer intreserad av värmesystem än medel svensson..Hur menar du att det är samma sak som direktverkande el? Alla vp drivs med el?///AndersA
När jag tittade på hus så var det vid ordet luftvärmepump jag slutade läsa.Det är ju samma som direktverkande el.Fast jag kanske är lite mer intreserad av värmesystem än medel svensson..
Citat från: AndersA skrivet 26 februari 2008, 15:32:45Citat från: Hansson skrivet 26 februari 2008, 09:24:15När jag tittade på hus så var det vid ordet luftvärmepump jag slutade läsa.Det är ju samma som direktverkande el.Fast jag kanske är lite mer intreserad av värmesystem än medel svensson..Hur menar du att det är samma sak som direktverkande el? Alla vp drivs med el?///AndersAHansson kanske menar att huset oftast har direktverkande el om det finns en luftvärmepump.
HejDen nya energideklarationen som blir aktuell vid småhusförsäljning fom 2009 utgår från hur mycket energi som behöver tillföras till huset. Eldar man med ved i ett 40-talshus så får man dåligt betyg, det går åt mycket ved=energi. Har man bergvärmepump mot ett lågtempsystem och solfångare i ett hus byggt på 2000-talet så får man ett mycket bra betyg (för att visa på ytterligheterna).Jag vill påstå att hus från senare delen av 70-talet med hyfsad isolering, 3-glasfönster och direktel i kombination med LLVP får lika bra betyg i energideklarationen som hus från 50-60-talet med bergvärmepump.EDIT: Tillägg: Vill med detta säga att energideklarationen kan påverka värdet på huset, liksom A-F märkning kan påverka priset på en tvättmaskin. Man kan tänka sig att betala mer för något som är "billigt i drift".MVH/Gano
Ja det var så jag menade.Det är ju inte så vanligt att man sätter upp en luft/luft om man har vattenburet värme system.Ett av mina krav vid hus köp var just vattenburet.
Citat från: Gano skrivet 27 februari 2008, 11:29:50HejDen nya energideklarationen som blir aktuell vid småhusförsäljning fom 2009 utgår från hur mycket energi som behöver tillföras till huset. Eldar man med ved i ett 40-talshus så får man dåligt betyg, det går åt mycket ved=energi. Har man bergvärmepump mot ett lågtempsystem och solfångare i ett hus byggt på 2000-talet så får man ett mycket bra betyg (för att visa på ytterligheterna).Jag vill påstå att hus från senare delen av 70-talet med hyfsad isolering, 3-glasfönster och direktel i kombination med LLVP får lika bra betyg i energideklarationen som hus från 50-60-talet med bergvärmepump.EDIT: Tillägg: Vill med detta säga att energideklarationen kan påverka värdet på huset, liksom A-F märkning kan påverka priset på en tvättmaskin. Man kan tänka sig att betala mer för något som är "billigt i drift".MVH/GanoJag har för mig att med energibeviset så beaktas inte hur energin "framställs" utan enbart hur mycket energi som huset måste tillföras. Om det stämmer så har det ingen betydelse om man sen har ved,olja,sol, värmepump eller direkt el.
Citat från: Gano skrivet 27 februari 2008, 11:29:50HejDen nya energideklarationen som blir aktuell vid småhusförsäljning fom 2009 utgår från hur mycket energi som behöver tillföras till huset. Eldar man med ved i ett 40-talshus så får man dåligt betyg, det går åt mycket ved=energi. Har man bergvärmepump mot ett lågtempsystem och solfångare i ett hus byggt på 2000-talet så får man ett mycket bra betyg (för att visa på ytterligheterna).Jag vill påstå att hus från senare delen av 70-talet med hyfsad isolering, 3-glasfönster och direktel i kombination med LLVP får lika bra betyg i energideklarationen som hus från 50-60-talet med bergvärmepump.EDIT: Tillägg: Vill med detta säga att energideklarationen kan påverka värdet på huset, liksom A-F märkning kan påverka priset på en tvättmaskin. Man kan tänka sig att betala mer för något som är "billigt i drift".MVH/GanoFast vad spelar det för roll vad man har för poäng när dom flesta med någontig innan för hjälmen vet att ved eldning ger en billig uppvärmnings kostnad om man lägger ner lite eller mycket tid? Snacka om skrivbords produkt.En luftvp kanske ger samma poäng som bergvärme men huset med bergvärme kommer ju vara mer värt fast det har samma poäng.
Hej Hansson! Oavsett vad som nu finns innanför hjälmen så är det nog inte så troligt att folk i gemen vill hålla på och slita med en massa ved för att få till en billig uppvärmning, även om veden värmer många ggr iof även när man jobbar med den alltså, och dessutom är det ju inte särskilt miljövänligt heller. Därför tror jag nog att de flesta vill ha ett billigt, bekvämt och miljömässigt så bra värmesystem som möjligt, där vedeldning mkt väl kan finnas med i en mindre skala (inkl mys) för uppvärmningen. Sen kan ju förvisso bergvärme mkt väl vara ett av alternativen, under förutsättning att huset tidigare pga sin storlek hade en relativt hög energiförbrukning med tanke på investeringskostnaden, och man skall dessutom inte glömma att även bergvärme har en del svagheter i form av t.ex kompressorn presterar sämre för varje år eftersom den blir sliten efter flera tusen drifttimmar varje år, och att borrhålet även blir något kallare för varje år dom 10 första åren enligt beräkningar som man har gjort.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 27 februari 2008, 17:49:34Hej Hansson! Oavsett vad som nu finns innanför hjälmen så är det nog inte så troligt att folk i gemen vill hålla på och slita med en massa ved för att få till en billig uppvärmning, även om veden värmer många ggr iof även när man jobbar med den alltså, och dessutom är det ju inte särskilt miljövänligt heller. Därför tror jag nog att de flesta vill ha ett billigt, bekvämt och miljömässigt så bra värmesystem som möjligt, där vedeldning mkt väl kan finnas med i en mindre skala (inkl mys) för uppvärmningen. Sen kan ju förvisso bergvärme mkt väl vara ett av alternativen, under förutsättning att huset tidigare pga sin storlek hade en relativt hög energiförbrukning med tanke på investeringskostnaden, och man skall dessutom inte glömma att även bergvärme har en del svagheter i form av t.ex kompressorn presterar sämre för varje år eftersom den blir sliten efter flera tusen drifttimmar varje år, och att borrhålet även blir något kallare för varje år dom 10 första åren enligt beräkningar som man har gjort.Mvh Raffen.Jo då raffen det finns folk som vill "slita" för att få en billig uppvärmning.Mys eldning kommer nog försvinna mer o mer.I alla fall om förslaget att införa en avgift på alla som eldar i en ej miljögodkänd eldstad går igenom. Och det är ju rätt som du säger att myseldning inte är miljövänligt.Men det kanske mest drabbar dom med luftvp?
Hej Hansson! Du har nog missförstått det hela lite grann tror jag. Visst finns det folk som vill slita med ved, men de blir nog bara färre och färre tror jag bestämt, så du tillhör nog en ständigt minskande skara vedfantaster Hansson, och detta eftersom folk i allmännhet har många andra intressen nuförtiden och är upptagna med mkt annat, och det är ju dessutom inte helt inne och hålla på med att slita med ved numera precis, och speciellt som det i denna arbetsprestation mätt snarare kan liknas vid att snålheten bedrar visheten, och därför ägnar sig nog de flesta hellre åt några timmars extra lönearbete isf, det ger nog mer både till den egna ekonomin och till den personliga utvecklingen, stenåldern var ju trots allt för riktigt länge sedan nu vet du.Sen det här med eldning på det hela taget sett så är det ju inte miljövänligt på något sätt, och detta oavsett vad man nu än eldar med, inkl myseldning, ved, pellets mm, och ju mer man eldar dessto värre är det ju naturligtvis för miljön, så skall man införa en miljöavgift på eldning och beroende på eldstad, så bör man väl isf lägga avgiften ifh till omfattning och mängd man eldar, och då lär väl nog enstaka mysbrasor inte komma i första rummet antar jag, om de styrande nu har något att tänka med, vilket vi väl ändå får hoppas.Mvh Raffen.
Hej Hansson! Du har nog missförstått det hela lite grann tror jag. Visst finns det folk som vill slita med ved, men de blir nog bara färre och färre tror jag bestämt, så du tillhör nog en ständigt minskande skara vedfantaster Hansson, och detta eftersom folk i allmännhet har många andra intressen nuförtiden och är upptagna med mkt annat.
Citat från: Raffen skrivet 27 februari 2008, 19:44:24Hej Hansson! Du har nog missförstått det hela lite grann tror jag. Visst finns det folk som vill slita med ved, men de blir nog bara färre och färre tror jag bestämt, så du tillhör nog en ständigt minskande skara vedfantaster Hansson, och detta eftersom folk i allmännhet har många andra intressen nuförtiden och är upptagna med mkt annat, och det är ju dessutom inte helt inne och hålla på med att slita med ved numera precis, och speciellt som det i denna arbetsprestation mätt snarare kan liknas vid att snålheten bedrar visheten, och därför ägnar sig nog de flesta hellre åt några timmars extra lönearbete isf, det ger nog mer både till den egna ekonomin och till den personliga utvecklingen, stenåldern var ju trots allt för riktigt länge sedan nu vet du.Sen det här med eldning på det hela taget sett så är det ju inte miljövänligt på något sätt, och detta oavsett vad man nu än eldar med, inkl myseldning, ved, pellets mm, och ju mer man eldar dessto värre är det ju naturligtvis för miljön, så skall man införa en miljöavgift på eldning och beroende på eldstad, så bör man väl isf lägga avgiften ifh till omfattning och mängd man eldar, och då lär väl nog enstaka mysbrasor inte komma i första rummet antar jag, om de styrande nu har något att tänka med, vilket vi väl ändå får hoppas.Mvh Raffen.Ja du raffen .Dom styrande har faktiskt tänkt till här. Du släpper nog ut lika mycket skit med din mys eldning som jag gör under ett år.Men åter till frågan om Värdepåverkan.Var det inte nått snack om att man skulle fåt betala hiskiligt för elen när det var riktigt kallt? Om det skulle införas så måste det ju vara ett stort plus att ha ett system som klarar värmebehovet utan att en el patron eller massa el element hoppar igång?Ett till plus för bergvärme alltsåEtt minus till luft/luft,luft/vatten?
Sen det här med eldning på det hela taget sett så är det ju inte miljövänligt på något sätt, Mvh Raffen.