0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,någon mäklare eller annan formummedlem som förvärvat erfarenhet om hur husets värde faktiskt påverkas i GBG beroende på val av värmekälla? Fler bud (=högre slutbud)? Preferens att bjuda på hus med dylik värmekälla?Har en känsla av att man vid försäljning gära torgför om det är bergvärme installerat? Låter tryggt tror jag. Alltså i så fall en kostnadsdrivande parameter för köpare eller om vi så vill en värdeförhöjare för hon/han som skall sälja sitt hus? Jag har inte sett till annonser där mäklare framhåller annan värmekälla (förutom sk "mysbrasvärme").
Hej Chalmerist! Jodå, luftvärmepump framhålls alltid om sådan finns vid försäjningar av fastigheter, med argumentet att det är en låg uppvärmningskostnad på objektet i fråga.Mvh Raffen.
Jag talade med min mäklare innan jag bytte värmesystemEnligt honom är det driftskostnaden som var avgörande, metod var underordnat.
HejJag har en tes som säger att det är ofarligt att investera i tex bergvärme, jag påstår att husets värde ökar med minst eller mer än investeringsbeloppet. Om det är så så blir återbetalningstiden på investeringen oerhört kort.Mvh AndersA
Det står alltid med i "stora" husbeskrivningen men tex annonser i tidningarna står det aldrig. Det gör däremot ALLTID bergvärme och sk "mysbrasa", ibland även pellets men aldrig luft/luftvärmepump. Det är mina erfarenheter från annonserna i SLA iaf.
Citat från: FrasseDet står alltid med i "stora" husbeskrivningen men tex annonser i tidningarna står det aldrig. Det gör däremot ALLTID bergvärme och sk "mysbrasa", ibland även pellets men aldrig luft/luftvärmepump. Det är mina erfarenheter från annonserna i SLA iaf.Håller med. en luft/luft brukar inte mäklarna skryta med. Men bergvärme säljer som smör.Jag snackade om just detta med en mäklare för ett tag sedan.
Citat från: Hansson skrivet 25 februari 2008, 17:23:56Citat från: FrasseDet står alltid med i "stora" husbeskrivningen men tex annonser i tidningarna står det aldrig. Det gör däremot ALLTID bergvärme och sk "mysbrasa", ibland även pellets men aldrig luft/luftvärmepump. Det är mina erfarenheter från annonserna i SLA iaf.Håller med. en luft/luft brukar inte mäklarna skryta med. Men bergvärme säljer som smör.Jag snackade om just detta med en mäklare för ett tag sedan.Hej Hansson! Som sagt, det är ju faktiskt en låg energiförbrukning som man alltid brukar framhålla i samband med fastighetsförsäljningar, men sen kan jag väl delvis hålla med dig om att i just "bergvärme" har det väl gått lite av någon religiös tro på att det är framtidens melodi, men då skall man ju också ha i åtanke att man måste ha en energiförbrukning på minst 25000 kwh/år för att det överhuvudtaget skall vara lönsamt att börja fundera över att investera i bergvärme.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 25 februari 2008, 17:35:41Citat från: Hansson skrivet 25 februari 2008, 17:23:56Citat från: Frasse Det låter mer som du talar till luftvärmepumparnas fördel än konstaterar fakta.Hur många villa-annonser har du sett i dagstidningarna där det står: "luftvärmepump ger låg förbrukning"jämfört med: "bergvärme ger låg förbrukning"?Att just du hellre köper ett hus med luftvärmepump än med bergvärme hör ju inte till saken, det är ju den breda massan som räknas.
Citat från: Hansson skrivet 25 februari 2008, 17:23:56Citat från: Frasse
Citat från: Frasse