0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du glömde svaret på denna fråga:Hur många villa-annonser har du sett i dagstidningarna där det står: "luftvärmepump ger låg förbrukning"jämfört med: "bergvärme ger låg förbrukning"?
Citat från: digitalrobert skrivet 25 februari 2008, 18:35:19Du glömde svaret på denna fråga:Hur många villa-annonser har du sett i dagstidningarna där det står: "luftvärmepump ger låg förbrukning"jämfört med: "bergvärme ger låg förbrukning"?Hej Digitalrobert! Det var en väldigt bra fråga du, kan tyvärr inte säga dig något exakt antal, men det är ivf flera som påtalar "låg förbrukning med luftvärmepump" än "låg förbrukning med bergvärme" därför att på senaste tiden (modet) skriver man inte ens ut detta med låg förbrukning med bergvärme, utan man uppger ofta bara "bergvärme" och då oftast sist i texten. Mvh Raffen.
Hej Frasse Fräs! Då tror jag att du har läst annonserna rätt dåligt, eller ivf alltför snabbt i SLA, eftersom det oftast finns med och framhålls.
Om jag sålde skulle jag som sagt endast skriva värmepump om jag inte har bergvärme. L/L skulle jag kanske också skriva som a/c. Även det är säljargument, men då kan den inte sitta i hallen, utan måste nog sitta i vardagsrum eller sovrum.
Citat från: AndersA skrivet 25 februari 2008, 13:38:03HejJag har en tes som säger att det är ofarligt att investera i tex bergvärme, jag påstår att husets värde ökar med minst eller mer än investeringsbeloppet. Om det är så så blir återbetalningstiden på investeringen oerhört kort.Mvh AndersAHej AndersA! Ja ofarligt är det alldeles säkert, men huruvida det nu är innevarande ägare eller framtida ägare som skall ligga och betala av investeringen för bergvärmen är ju ganska ointressant egentligen. Vi får väl hoppas att framtida ägare isf är så pass framsynt att han inte överskattar värdet av bergvärmeinstallationen utan tar hänsyn till, och gör avdrag för den driftstid som skett tidigare med anläggningen isf.Mvh Raffen.
HejJag har en tes som säger att det är ofarligt att investera i tex bergvärme, jag påstår att husets värde ökar med minst eller mer än investeringsbeloppet. Om det är så så blir återbetalningstiden på investeringen oerhört kort.Mvh AndersA
Citat från: Raffen skrivet 25 februari 2008, 17:01:06Citat från: AndersA skrivet 25 februari 2008, 13:38:03HejJag har en tes som säger att det är ofarligt att investera i tex bergvärme, jag påstår att husets värde ökar med minst eller mer än investeringsbeloppet. Om det är så så blir återbetalningstiden på investeringen oerhört kort.Mvh AndersAHej AndersA! Ja ofarligt är det alldeles säkert, men huruvida det nu är innevarande ägare eller framtida ägare som skall ligga och betala av investeringen för bergvärmen är ju ganska ointressant egentligen. Vi får väl hoppas att framtida ägare isf är så pass framsynt att han inte överskattar värdet av bergvärmeinstallationen utan tar hänsyn till, och gör avdrag för den driftstid som skett tidigare med anläggningen isf.Mvh Raffen.Hej Raffendet är märkligt det här med huset du och många med dig anser att man måste göra en omfattande och nogrann investeringskalkyl, och räntabiliteten måste maximeras. Emedan jag anser det viktigaste är att få månatliga låga räkningar, dvs maximerad besparning som är bra för både plånbok och miljö. Som ett exempel så skulle jag aldrig ha investerat i solvärme om man gjort en omfattande återbetalningskalkyl.Många har bättre klimatkontroll i bilen än huset. I bilen räknar ingen på det emedan i huset verkar det som om det är ett måste.bara 2 olika förhållningssätt.Mvh ///AndersA
När jag tittade på hus så var det vid ordet luftvärmepump jag slutade läsa.Det är ju samma som direktverkande el.Fast jag kanske är lite mer intreserad av värmesystem än medel svensson..[/quotHur menar du att det är samma sak som direktverkande el? Alla vp drivs med el?///AndersA
Hur menar du att det är samma sak som direktverkande el? Alla vp drivs med el?
Citat från: AndersA skrivet 26 februari 2008, 15:32:45Hur menar du att det är samma sak som direktverkande el? Alla vp drivs med el?Kanske att effekten är dålig när det är riktigt kallt ute och värmen behövs som bäst och alltså får man stötta med el i hög utsträckning då?