0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Påstår att ett sådant system sannolikt ger lika bra verkningsgrad som bergvärme. Till halva investeringskostnaden. Nackdelen är sämre värmefördelning när det är riktigt kallt. Fördelen är att kyla och/eller låg tomgångsförbrukning på sommaren
Min BV drar totalt runt 100kWh i månaden på sommaren totalt så det känns inte som det har nån betydelse.
HejTillbaka till kärnfrågan, går det att spara lika mycket med luft/luft som med bergvärme på värmedelen ?Ja, det är nästan så att jag tror det. I varje fall kan en bra luft/luft lösning vara bättre än en usel bergvärmeinstallation. Men det kräver förmodligen att man har fler än 1 LLVP så att man når hela bostadsytan och att man säkra en bra drift på delbelastning så att avfrostningarna blir så få som möjligt och COP blir så högt som möjligt. Det är nog en fördel om man bor i södra delen av landet så att LLVP slipper jobba mot de allra lägsta temperaturerna. Jag tror att ett årsCOP på 3 med luft/luftvärme är ett maximum, kanske ett utopium. En LLVP har ju vissa tekniska fördelar, R410A och fläktkonvektor (låg kondensortemp), vilket gör att den kan krama ur värme även vid låga yttertemperaturer. Den blir aldrig så bra som en bergvärmepump som alltid jobbar mot en brine runt nollan/plusgrader, men bättre än en luft/vatten kan den ju faktiskt vara. Bergvärmen har lite större tomgångsförbrukning i form av cirkpumpar etc. I ett mindre hus med högtempsystem presterar en stor luft/luft med R410A förmodligen bättre än en luft/vatten med R407C. Då menar jag enbart på värmedelen.Själv tycker jag att det blir mer intressant när det "inte är så självklart" längre vad man väljer för värmelösning. FLVP, LVVP, LLVP, berg/mark/sjövärme, solfångare, enbart vvb med luft/vatten osv osv.MVH/Gano
Tillbaka till kärnfrågan, går det att spara lika mycket med luft/luft som med bergvärme på värmedelen ?Ja, det är nästan så att jag tror det. I varje fall kan en bra luft/luft lösning vara bättre än en usel bergvärmeinstallation. Men det kräver förmodligen att man har fler än 1 LLVP så att man når hela bostadsytan och att man säkra en bra drift på delbelastning så att avfrostningarna blir så få som möjligt och COP blir så högt som möjligt. Det är nog en fördel om man bor i södra delen av landet så att LLVP slipper jobba mot de allra lägsta temperaturerna. Jag tror att ett årsCOP på 3 med luft/luftvärme är ett maximum, kanske ett utopium.
Det där med cirkulationspumpen, är det att man behöver två virkulationspumpar med bergvärme (en till borrhålet och en till framledningen), eller är det att en av cirkulationspumparna drar mycket mer effekt? Hur mycket?--- Mats ---