0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag har gått från motsv 39600kwh per år till nuvarande 17000 kwh per år med 2 stora LL värmepumpar (inkl ca 1 kbm ved, förbrukning drygt 16000 kwh)Byte av glödlampor till lågenergi och ett generellt energibespareande beteende (synd bara att man hitills är ensam i familjen om detta, men det blir ju inte sämre om åtminstone 1 person sparar....)Med min Nordenberedare hoppas jag komma ner på ca 13000 kwh i totalförbrukning.Jag tror inte att jag skulle ligga lägre med bergvärme.Investering totalt 60000:- ( men då måsta man räkna in att vv beredaren var helt sönderrostad undertill och att vi var tvungna att köpa en ny, dvs investeringen ligger på ca 45000:- med en vv beredare på 15000:- borträknad.Jag är nöjd ThumbsupNi övriga med LL. Jag tror att detsamma gäller även för er.Varför står det fortfarande på energirådgivarnas sidor att LL endast är ett komplement.Själv klarar jag mig ner till -20 och ner till -ca 33 grader om jag eldar i kaminen och blir det kallare måste jag slå på ett par element.
Bra siffror, Gonzo! ThumbsupJa, det går ju att räkna på alla sätt.Vi installerade bergvärme fast vi har lågt energibehov.Om jag räknar som dig:Tvungen att byta panna, elpanna ca 35000:-Tvungen att byta FTX, 46000:- (offert)Kostnad bergvärme, 110000:-Frånluftsventilation, 4000:-114000-81000:- = 33000:- för bergvärme. ThumbsupBergvärmen drar ca 4000kWh/år.
Citat från: nic2 skrivet 16 februari 2008, 22:15:27Bra siffror, Gonzo! ThumbsupJa, det går ju att räkna på alla sätt.Vi installerade bergvärme fast vi har lågt energibehov.Om jag räknar som dig:Tvungen att byta panna, elpanna ca 35000:-Tvungen att byta FTX, 46000:- (offert)Kostnad bergvärme, 110000:-Frånluftsventilation, 4000:-114000-81000:- = 33000:- för bergvärme. ThumbsupBergvärmen drar ca 4000kWh/år.En el-panna kostar inte 35000:- snarare 25000:- monterad.En vanlig frånlufts VP fixar gratis VV, tillskotts värme för radarna och ventalation.Sen sätter man en kraftig L/L.Pris 60.000:- monterat och klart.Då har du även kyla i huset och betydligt kortare avbetalnings tid.Har man tilll & frånlufts system sätter man ett kanalaggregat istället.//Rickard
1: En el-panna kostar inte 35000:- snarare 25000:- monterad.2: En vanlig frånlufts VP fixar gratis VV, tillskotts värme för radarna och ventalation.//Rickard
Hej GonzoResonemanget känns igen och jag håller med. Jag har i likhet med dej 2 luft/luftvärmepumpar, men skillnaden är att jag saknar kamin och har solvärmt varmvatten. Har använt lite pengar till att isolera också.Vi låg på 23-24000 kWh med direktel. Idag ligger vi under 9000 kWh. Jag har svårt att tänka mej att bergvärme hade gett oss lägre förbrukning än så. Luft/luft ger rätt så bra COP där jag bor i växtzon 2.Bekanta har köpt ett litet hus 75 m2 i Kungsbacka söder om Göteborg och nu hamnar jag i ett dilemma; ska man rekommendera luft/luft eller pellets ? L/V är uteslutet, högtempsystem. Bergvärme är uteslutet, högtempsystem och för litet energibehov. Å andra sidan så vet man inte hur känsliga de är för fläktsus från en luft/luft.....pellets och solfångare är nog inte så dumt ändå. Hoppas de har tak åt söder. Svårt att ge råd åt vänner, eller hur ?MVH/Gano
Det rekordet blir inte mer än 1 år :-[
Bekanta har köpt ett litet hus 75 m2 i Kungsbacka söder om Göteborg och nu hamnar jag i ett dilemma; ska man rekommendera luft/luft eller pellets ? L/V är uteslutet, högtempsystem. Bergvärme är uteslutet, högtempsystem och för litet energibehov. Å andra sidan så vet man inte hur känsliga de är för fläktsus från en luft/luft.....pellets och solfångare är nog inte så dumt ändå. Hoppas de har tak åt söder. Svårt att ge råd åt vänner, eller hur ?MVH/Gano