0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejBara för att dörren står öppen 3-5 cm betyder inte att det kommer in värme i andra rummet ni måste tänka på var är det kallt och var är det varmt sen ska ni försöka flytta den varma luften till där den kalla luften befinner sig.Den där fläkten från Classe, tangentialfläkten, den har jag provat och tycker den låter alldeles för mycket.Det man skall ha fatt på är radialfläkt, en som suger in luften i mitten och använder fläktvingarna både för att skyffla luften samtidigt som centrifugalkraften används.En sådan lågvarvig letar jag efter så om någon vet så berätta.Den skall helst ha stor diameter och inte vara tjockare än 7 cm.MVHMesser
Citat från: messer skrivet 05 februari 2008, 23:59:35HejBara för att dörren står öppen 3-5 cm betyder inte att det kommer in värme i andra rummet ni måste tänka på var är det kallt och var är det varmt sen ska ni försöka flytta den varma luften till där den kalla luften befinner sig.Den där fläkten från Classe, tangentialfläkten, den har jag provat och tycker den låter alldeles för mycket.Det man skall ha fatt på är radialfläkt, en som suger in luften i mitten och använder fläktvingarna både för att skyffla luften samtidigt som centrifugalkraften används.En sådan lågvarvig letar jag efter så om någon vet så berätta.Den skall helst ha stor diameter och inte vara tjockare än 7 cm.MVHMesserHej Messer! Jo i stort sett så är det faktist på det viset Messer att det räcker med ca 3-5 cm på glänt, om nu inte utrymmet är rejält stort, för då kan man få öppna upp dörren lite mer isf, och några fläktar behövs absolut inte om man öppnar lite på dörrarna. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 06 februari 2008, 00:17:55Citat från: messer skrivet 05 februari 2008, 23:59:35 Jag gissar att det där är avhängigt hur välisolerat hus man har. Ju kallare väggar och fönster man har desto större omsättning på luften borde det behövas för att inte få för stora tempskillnader.Mvh/ Göran
Citat från: messer skrivet 05 februari 2008, 23:59:35
Så vad jag skulle vilja göra om jag får tag i en bra fläkt är att göra en trumma och suga ner varm luft från taket och släppa ut den vid golvet under ett fönster bakom soffan.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20439370Den här typen av fläkt som är den typen som sitter i lvp,tycker jag är bra då den går tyst och flyttar 2,4 kubikmeter luft per minut.
Tänkte bara flika in med erfarenheter från att öppna dörrar på glänt...Sedan installationen av LVPn gjordes har vi tagit för vana att när vi låser för natten öppna dörrarna till badrum, duscrum och tvättstuga. Ställer oftast även barnens rumsdörrar lite på glänt. Det räcker långa vägar för att få tillräcklig värme i dessa utrymmen. Så det tipset kan jag skriva under på! Thumbsup