0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan du specificera posterna? Jag upplever att hål och slang och hål är 60000 ungefär och att VP/elpannaenheten kostar som L/V+elpanna och att installationen kostar lika för båda. Då är det alltid 60000 back för V/V.Att de tar bra betalt för L/V stämmer nog.Med samma ränteberäkning skulle flytande (investera i ecologic) inte betala sig någonsin.Sen har vi ju sällsynt varmt nu, varför min L/V jobbar mot en uteluft som varit 3,8°C i snitt 19971001 tills i dag. Max 21 och min -6,6. Då tror jag inte på 0.5 i skallnad på COP.Men alltså, hur klarar du 65000-70000?
Citat från: Ville Vessla skrivet 08 februari 2008, 17:08:21Varför skulle bergvärme bli en osäker investering om det blir varmare?Då får man ju lägre driftskostnader än vad man kalkylerat med.Hej Ville Vessla! Ja det är helt riktigt iof, men man får väl se till helheten, bl.a investeringskostnaden, men det kanske inte alla bryr sig om. Mvh Raffen.
Varför skulle bergvärme bli en osäker investering om det blir varmare?Då får man ju lägre driftskostnader än vad man kalkylerat med.
...Lite perspektiv på det här med klimatändring: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_855351.svd
Att räkna med att klimatet blir varmare och med det som grund välja vilken typ av värmepump man ska ha anser jag inte så klokt. Det finns inget som säger att vi med ett par varma vintrar bakom oss kan räkna med att det inte kommer bli under -15 ºC i hela landet en period kanske redan nästa vinter. Vissa forskare är säkra på att vi går en "kallare" period till mötes pga att solens aktivitet minskar under några år. Andra forskare är säkra på att arktis isar är smälta på sommarna om 40 år.
En mycket spännande tråd som visar det jag själv lagt märke till.Gamla sanningar har kort hållbarhet.När jag själv pratar vp men olika personer så verkar det som om siffrorna inte är hållbara vad gåller priser/förräntning/COPtal/klimat/förbrukning.Visserligen har jag inte på många år hört tals om timer på vv-beredaren, men raffens siffror känns mer verkliga för mig än de tex Rickard har. Så finns jag så klart nära sydkanten av landet och Rickard en bra bit norröver.Men här är (på en höft) 15000kw ett vanligt tal på årsförbrukning, DUT inte så man kan tjäna på för dyra lösningar. En bättre klimatskärm och en vp för ca 20000 räcker långt.Just nu har jag inte ens tänkt på att sätta på värmen, mer än det lilla som ligger som kallrasskydd. Solen skiner och det ser mer ut som april än februari ute, med 11,3+ i solen.Sen är vi olika. Jag trivs i 18-21+ Medan andra vill ha 26+ inne och går klädda i sommarkläder hemma. Jag ränner ut och in och min inre termostat är trög, rejält trög. Ute "upptäcker jag" att jag saknar tröjan efter 30minuter vid - grader.Inne tar det timmar innan jag "upptäcker" att den tjocka tröjan är på, oavsett temperatur.Kanske är det BMI-värdet som är lika viktigt som COP-tal. Jag har förmodligen ca 10kg extra isolering, jämt fördelat, som de flesta över 50 har vad jag kan se.Det har inte ett skvatt med B/V att göra men kan förklara en del om att tex Raffen kan ha en låg förbrukning.I mitt fall tar det nog ut sig då ytterdörren inte stängs, termostater är för höga eller låga, braskaminen går i onödan ibland och inte då den borde. Jag kollar inte Kw utan elpriset.Snittet på ca 1000/mån-dvs 12000Kw har fallit till 8-9000kw utan att jag gjort annat än bytt lite vitvaror, vad jag vet.Så här i södra delen har vi definitivt klimat för l/v eller l/l. Dagen då vi har vinter kan man köpa en liten säck ved a 59kr på macken, använda hälften och spara resten till nästa vinter.VV-beredare. Jag trixade själv, var smart och räknade....i ett år. Sedan kom en rörkille på kaffe och sa hur det borde vara. Snacka om halvering av förbrukning. Jag hade timer med termostat, tyckte det var smart, fin låda med massor av dyrt innehåll, typ de som finns i byggbodar.Ut åkte den, tempen höjdes till 70-80+(minns ej exakt) men blandningen mixades ner till 40-45+Suveränt för få personer, och enda ändringen om vi är flera är att då kör jag med 2Kw uppvärmning i stället för 1kw. Med tösabiten hemma tar duschen tid och vv kan ta slut annars.Så timer på 4 timmar skulle inte fungera för mig om inte jag hade en vv på 5-10Kw och ett par hundra liters beredare.Med 100 liter krävs 2 kw konstant för 3 personer+hushållsförbrukning för en bra ekonomi, och för att vv inte skall ta slut.
I princip så kan mattematiken bli hur fel som helst om man använder timer för att spara.Hela tiden värms vatten som kyls ned då värmen slås av, för att sedan värmas igen osv....Det är liksom en multivariatekvation med när timern är på (natt eller dag) värmeförlust vid av, hur snabbt uppvärmning sker vid på, nedkylning vid av, osv...
BLAHH....vad insnöad jag är klart som fan att bergvärmen har högre COP än en lufthämtande..... det har inte ens med värmeövergångstalet att göra ..!.. Dessa pumpar jobbar med helt olika köldmedium.....den lufthämtande med med mycket mer låg-effektiv soppa ,för att kunna förånga mot låga temperaturer kortslutning....skyller på att jag är helt fokuserad på ett jobb jag ska utföra i indien (åker nu på lördag )ett riktigt klurjobb med "svår" kyla som jag klurar mycket över.... :-[inte minst vad som behöver tas med !ber om ursäkt för svammlet !mvh...en (snart) halv-indier ..
Citat från: ace skrivet 31 januari 2008, 19:10:12BLAHH....vad insnöad jag är klart som fan att bergvärmen har högre COP än en lufthämtande..... det har inte ens med värmeövergångstalet att göra ..!.. Dessa pumpar jobbar med helt olika köldmedium.....den lufthämtande med med mycket mer låg-effektiv soppa ,för att kunna förånga mot låga temperaturer kortslutning....skyller på att jag är helt fokuserad på ett jobb jag ska utföra i indien (åker nu på lördag )ett riktigt klurjobb med "svår" kyla som jag klurar mycket över.... :-[inte minst vad som behöver tas med !ber om ursäkt för svammlet !mvh...en (snart) halv-indier .. Nu blev jag osäker på om du skämtade, men både Nibe och CTC har R407C i sina berg-vp och det är samma "soppa" deras l/v. Om någon kan ge en bra anledning till varför b/v skulle ge högre COP än l/v, förutom Ace:s tidigare resonemang så är jag nyfiken. Är själv skeptisk till de höga COP som anges i b/v annonser mm. Rimligt är nog 50-60% minskning av förbrukning, och det kan du nå både med l/v och b/v från Sthlm och söderut.
För skojs skull,gick jag in på Thermias hemsida (har deras B-V pump),och såg att de också har olika "soppa",R404 och R407.Men....ännu intressantare tycker jag att infon om L/V pumpen Atria Optimum var,där står"Marknadens första luftvärmepump med varvtalsstyrning".???Ren lögn,eller lever Thermia i en isolerad värld,ovetandes om omvärlden utanför Arvika?....Men visst finns det massor av inverterpumpar i Arvika också !