Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Klimat ändring...  (läst 26714 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Klimat ändring...
« Svar #60 skrivet: 09 februari 2008, 13:36:58 »
Kan du specificera posterna? Jag upplever att hål och slang och hål är 60000 ungefär och att VP/elpannaenheten kostar som L/V+elpanna och att installationen kostar lika för båda. Då är det alltid 60000 back för V/V.

Att de tar bra betalt för L/V stämmer nog.

Med samma ränteberäkning skulle flytande (investera i ecologic) inte betala sig någonsin.

Sen har vi ju sällsynt varmt nu, varför min L/V jobbar mot en uteluft som varit 3,8°C i snitt 19971001 tills i dag. Max 21 och min -6,6. Då tror jag inte på 0.5 i skallnad på COP.

Men alltså, hur klarar du 65000-70000?
Hål med fylld slang färdigt innanför vägg med container för borrkax: 43 500:- för 170m.
Finns ca 2000:- att spara om du kan dumpa kaxet i skogen eller på tomten som utfyllnad, 1000:- kostade grävningen in till huset.
För att matcha 5,7 kW vid 8°C så tar vi i med en 1225 6kw, då kan du utan tillskott ha det lite varmare inne om regeringen skulle kräva det  --/
Den gick väl lös på 38-39 000 när jag handlade vp i somras och den har inbyggd beredare.
Till pumpen behövs då ca 120 m borrhål, ca 30 000:-.
Håller med dig att man bör utnyttja det vattenburna systemet om man har ett, en del jag känner som har luftvärmepump stänger helt av elementen i alla rum och även om det är 20 grader i brösthöjd så känns golven kalla och ruggiga pga kallras från fönstren och det är ju ingen höjdare.


Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Klimat ändring...
« Svar #61 skrivet: 09 februari 2008, 13:42:33 »
Varför skulle bergvärme bli en osäker investering om det blir varmare?
Då får man ju lägre driftskostnader än vad man kalkylerat med.

Hej Ville Vessla!  Ja det är helt riktigt iof, men man får väl se till helheten, bl.a investeringskostnaden, Sc:,h men det kanske inte alla bryr sig om. :-\

Mvh Raffen.
Klart man ser till hela kostnaden men osäker blir den inte om det blir varmare, driftskostnaderna blir lägre.
Blir det drastiskt varmare så är bergvärme möjligen en onödig investering i framtiden.
L/V är däremot en osäker investering om man kalkylerar med varmt framöver, kan vara mycket bättre än V/V på 15 års sikt men blir det 3-4 kallår så kan driftkostnaderna stiga drastiskt vilket dom inte gör i lika hög grad för  V/V.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Klimat ändring...
« Svar #62 skrivet: 09 februari 2008, 13:54:22 »
...
Lite perspektiv på det här med klimatändring:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_855351.svd
Ja, om den i princip enda värmekällan vi har taggar ner lite så lär vi också få det lite kallare: http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article290556.ece
Till och med El Vikingo lär få dra på byxor utanpå shortsen då  ;)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Klimat ändring...
« Svar #63 skrivet: 09 februari 2008, 21:40:39 »
Att räkna med att klimatet blir varmare och med det som grund välja vilken typ av värmepump man ska ha anser jag inte så klokt.
Det finns inget som säger att vi med ett par varma vintrar bakom oss kan räkna med att det inte kommer bli under -15 ºC i hela landet en period kanske redan nästa vinter.
Vissa forskare är säkra på att vi går en "kallare" period till mötes pga att solens aktivitet minskar under några år. Andra forskare är säkra på att arktis isar är smälta på sommarna om 40 år. Vi kan ändå inte säga att just den här vinterns värme är ett resultat av en global växthuseffekt och pga det välja luftalternativet oavsett var vi bor i landet. Det är ungefär som när bankerna säljer aktiefonder och visar sin statistik från de senaste fem åren. Idag ser vi värdet av dem, det visste vi inte för ett år sedan när vi såg reklamen.
Totalt handlar det om någon tiondels grad som temperaturhöjningen ger i snitt och sett över hela jorden per år. Men statistiskt sett på en och samma plats kan temperaturen variera med flera grader som årsmedeltemperatur. Och det som är en naturlig del i ett komplext system som vår natur är med vindar, strömmar etc.

Det är möjligt att den som installerar bergvärme räknar bort sig, men knappast pga att det blir varmare utan för att osäkra faktorer som beräknad livslängd, räntor, teknikutveckling inom området och andra energi och uppvärmningsformer dyker upp under den ca 20 års livslängd man beräknar att en bergvärmepump bör hålla. Dessa faktorer kan göra att investeringen inte lönar sig i längden jämfört med andra alternativ utan man bör byta ut den i förtid. Samma gäller även för en luftvärmepump. Lägger man sen till energipriser och skatter som kanske går upp till det dubbla så kanske det dyraste alternativet ändå skulle lönat sig bättre.

Som vanligt finns det inga enkla svar, men en väldimensionerad anläggning anpassad för de lokala förutsättningarna är antagligen alltid det bästa alternativet.
Många nöjer sig med att bara få lägre uppvärmningskostnader, kanske heller inte vill ligga vaken om nätterna i vetskapen att man kunde fått 500 kr mer per år om de valt något annat alternativ.
De flesta kan nog vara ense om att de som drar en nitlott är ett fåtal och att de flesta värmepumpsägare är vinnare.
Trots allt får man inse att man först i efterhand får facit om man vunnit en storvinst eller fått lite mindre av sin investering.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Klimat ändring...
« Svar #64 skrivet: 09 februari 2008, 23:12:47 »
Att räkna med att klimatet blir varmare och med det som grund välja vilken typ av värmepump man ska ha anser jag inte så klokt.
Det finns inget som säger att vi med ett par varma vintrar bakom oss kan räkna med att det inte kommer bli under -15 ºC i hela landet en period kanske redan nästa vinter.
Vissa forskare är säkra på att vi går en "kallare" period till mötes pga att solens aktivitet minskar under några år. Andra forskare är säkra på att arktis isar är smälta på sommarna om 40 år. 

Hej Lelle!  Enligt de allra senaste rapporterna från bl.a Danska forskare så är ju risken överhängande för att isarna vid Arktis är bortsmälta på sommaren redan om 10 år.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1803653.ab

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 10 februari 2008, 10:31:59 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2749
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Klimat ändring...
« Svar #65 skrivet: 09 februari 2008, 23:19:00 »
Jadu Lelle...

livet är fullt av risker. Inte minst när man väljer värmepump. Leverantör, pumpen, placering, garantier, elpriser, prisutveckling, teknikutveckling etc etc. Och nu måste man nog lägga till klimatändring....
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Klimat ändring...
« Svar #66 skrivet: 09 februari 2008, 23:36:37 »
En mycket spännande tråd som visar det jag själv lagt märke till.
Gamla sanningar har kort hållbarhet.
När jag själv pratar vp men olika personer så verkar det som om siffrorna inte är hållbara vad gåller priser/förräntning/COPtal/klimat/förbrukning.
Visserligen har jag inte på många år hört tals om timer på vv-beredaren, men raffens siffror känns mer verkliga för mig än de tex Rickard har. Så finns jag så klart nära sydkanten av landet och Rickard en bra bit norröver.
Men här är (på en höft) 15000kw ett vanligt tal på årsförbrukning, DUT inte så man kan tjäna på för dyra lösningar. En bättre klimatskärm och en vp för ca 20000 räcker långt.
Just nu har jag inte ens tänkt på att sätta på värmen, mer än det lilla som ligger som kallrasskydd. Solen skiner och det ser mer ut som april än februari ute, med 11,3+ i solen.
Sen är vi olika. Jag trivs i 18-21+ Medan andra vill ha 26+ inne och går klädda i sommarkläder hemma. Jag ränner ut och in och min inre termostat är trög, rejält trög. Ute "upptäcker jag" att jag saknar tröjan efter 30minuter vid - grader.
Inne tar det timmar innan jag "upptäcker" att den tjocka tröjan är på, oavsett temperatur.
Kanske är det BMI-värdet som är lika viktigt som COP-tal. Jag har förmodligen ca 10kg extra isolering, jämt fördelat, som de flesta över 50 har vad jag kan se.
Det har inte ett skvatt med B/V att göra men kan förklara en del om att tex Raffen kan ha en låg förbrukning.
I mitt fall tar det nog ut sig då ytterdörren inte stängs, termostater är för höga eller låga, braskaminen går i onödan ibland och inte då den borde. Jag kollar inte Kw utan elpriset.
Snittet på ca 1000/mån-dvs 12000Kw har fallit till 8-9000kw utan att jag gjort annat än bytt lite vitvaror, vad jag vet.
Så här i södra delen har vi definitivt klimat för l/v eller l/l. Dagen då vi har vinter kan man köpa en liten säck ved a 59kr på macken, använda hälften och spara resten till nästa vinter.
VV-beredare. Jag trixade själv, var smart och räknade....i ett år. Sedan kom en rörkille på kaffe och sa hur det borde vara. Snacka om halvering av förbrukning. Jag hade timer med termostat, tyckte det var smart, fin låda med massor av dyrt innehåll, typ de som finns i byggbodar.
Ut åkte den, tempen höjdes till 70-80+(minns ej exakt) men blandningen mixades ner till 40-45+
Suveränt för få personer, och enda ändringen om vi är flera är att då kör jag med 2Kw uppvärmning i stället för 1kw. Med tösabiten hemma tar duschen tid och vv kan ta slut annars.
Så timer på 4 timmar skulle inte fungera för mig om inte jag hade en vv på 5-10Kw och ett par hundra liters beredare.
Med 100 liter krävs 2 kw konstant för 3 personer+hushållsförbrukning för en bra ekonomi, och för att vv inte skall ta slut.

Hej ElVikingo!  I mitt fall så har vi en äldre vv-beredare av typ Nibe Compakt 300 liters 3-fas på max 3 kw, med inställningar 0-1-2 vilket innebär 0= avstängd 1=1500 watt och 2= 3000 watt. Med en 300 liters beredare så finns det nog lite mer att ge på än på en 100-200 liters beredare, det är jag ganska säker på. Sen vill jag framhålla att hur lång tid man nu behöver köra med patronen via timern är starkt beroende av resp behov och hur stor familj som det är frågan om, och detta måste utvärderas efter resp behov/hushåll. Det kan också vara så att man kan behöva lägga in 2 st körpass/dygn ev vid större behov/familj.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Klimat ändring...
« Svar #67 skrivet: 10 februari 2008, 00:05:38 »
Kan i alla fall konstatera att med en sån pump som jag har får man ingen frikyla...  ;D
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad ElVikingo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än två på foten
SV: Klimat ändring...
« Svar #68 skrivet: 10 februari 2008, 15:54:20 »
Raffen;
Då kan jag konstatera att ditt varmvatten räcker för er.

Min beredare är på 100L med max 2fas/2 Kw. Räcker om man inte har badkar......eller för många långhåriga i familjen.

Det jag tänker på vad gäller timer är att man liksom glömmer en sak. (Nu pratar vi om en ren beredare, inte acc/dockade system)
Nämligen att en liter vatten som värms till x grader alltid drar samma energi. Med eller utan timer.
Med 300 liter kan jag tänka mig att andra hade kört vv på hela tiden men med lägsta inställning.
Sedan blandas vv ned till 40-45grader innan det brukas.

I princip så kan mattematiken bli hur fel som helst om man använder timer för att spara.
Hela tiden värms vatten som kyls ned då värmen slås av, för att sedan värmas igen osv....

Det är liksom en multivariatekvation med när timern är på (natt eller dag) värmeförlust vid av, hur snabbt uppvärmning sker vid på, nedkylning vid av, osv...

Min egen "kloka" lösning var alltså inte så klok. Jag hade både timer och externt termostat, blandare, och intern termostat. Rörmokarens tips har sparat minst 50% och den elslinga jag skaffade i reserv, har inte behövts än på...20 år. Med lägre effeckt håller slingan tydligen i en evighet.

Allt faller så klart om man har difftaxa, acc då det finns en rätt tid att värma och en fel. Med superisolerad beredare blir det då bra att värma när elen är billig.

Men en gammal gubbe,...rörmokaren alltså....är rätt smart att lyssna på även om mina miniräknare, datorer osv. tyder på att jag kan teknik.
Jag kan likväl hamna i "totalt feltänk", som han kallade det.

Off topic...
Egentligen skulle vvberedare ha lite av invertersystem i sig, så att de själva märkte att man tog ut i en viss takt och då drog upp effekten.
Den helautomatikska vvberedaren kräver nämligen att jag vrider upp ett hack om vi är flera.
Att göra det är en bagatell. Att minnas att göra det...

Rådet;
Principen är alltså; om temperaturen faller lika fort som, eller fortare än, den höjs, bör beredaren vara på hela tiden. Om man har tidstariff, värm vid lågpris OCH ha en superisolerad beredare.
Inre temp ca70-80+, blandad till ca 45+, tempskydd i dusch till temp där man inte bränner sig, köksblandare något högre, lägsta effekt för lång livslängd, högre effekt vid större behov.

(Någon som minns de exakta siffrorna från en manual? Jag har inte rotat i vvsystemet på 10-15år)
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad Fibermann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Moss/Norge
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Moss, Norge - Toshiba RAS M18
SV: Klimat ändring...
« Svar #69 skrivet: 10 februari 2008, 16:40:34 »

I princip så kan mattematiken bli hur fel som helst om man använder timer för att spara.
Hela tiden värms vatten som kyls ned då värmen slås av, för att sedan värmas igen osv....

Det är liksom en multivariatekvation med när timern är på (natt eller dag) värmeförlust vid av, hur snabbt uppvärmning sker vid på, nedkylning vid av, osv...


Har man ikke to tapskilder med varmtvann? Selve tanken og rørene ut til tappested. Begge disse tapene er proposjonale med temp.diff. til rommet. Så en lav som mulig temp i varmtvannstank, men likevel nok til at man har tilstrekkelig vv og ikke får legionella er ønskelig.

De fleste dusjer mest på morgenen før jobb + evt på kvelden etter trening/jobb. Dette er forholdsvis faste tidspunkt for mange. Ved å øke temperaturen i vvb (med timer) i tidspunktet FØR man dusjer, så får man nok varmt vann. Vannet i vvb er derimot relativt mye lavere etter dusjing, noe som senker tapet fra tanken. Hvis man ikke varmer opp vannet før neste før neste dusjeperiode (kvelden eller neste morgen), så har man mindre varmetap fra tanken. Og temperaturen i vvb får regelmessig høy temp (ikke legionellafare) og systemet har like god kapasitet når man behøver det som mest. En ny 200 L vvb har ikke store tapet, kun ca 70W er oppgitt fra leverandøren min. Men det kan ihvertfall bli redusert noe...

Blandeventilen med ca 45°C på varmtvannet ut av vvb gjør jo også at man taper mindre i rørene til vask/dusj/kjøkken sammenlignet om vannet var +60°C. Det er jo nesten en halvering av dette tapet.

Jeg fikk montert en vvb der kobberrørene tilkoblet vvb ikke isolert, noe som førte til økt tap (de var varme hele tiden). Og blandeventilen var satt på tilnærmet null = meget varmt vann. Ikke bra for sikkerhet for de som bruker varmtvann (og varmetapet økte). Justering av blandeventil og isolering av rør, reduserer jo dette tapet markant. Har enda ikke fått bekreftet hvor mye dette utgjør. Men jeg vet at jeg hadde et tap fra vvb (uten varmtvannsuttak) på ca 120-130 W og ikke 70W som oppgitt av leverandør. Nå er rør isolert og timer installert. Får se hva det utgjør...

NB!
Tapet er jo ikke bortkastet, men COP er jo i realiteten under 1 (varmen forsvinner dit man ikke trenger den).
Installert Toshiba RAS M18 m/split i des-07. Hus fra 1965 60+80 kvm med moderat isolering.

Utloggad Castrol

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av få med Eco Logic på forumet
SV: Klimat ändring...
« Svar #70 skrivet: 16 februari 2008, 22:00:18 »
BLAHH....vad insnöad jag är   huvuddunk huvuddunk

klart som fan att bergvärmen har högre COP än en lufthämtande..... huvuddunk

det har inte ens med värmeövergångstalet att göra ..!.. huvuddunk huvuddunk

Dessa pumpar jobbar med helt olika köldmedium.....den lufthämtande med med mycket mer låg-effektiv soppa ,för att kunna förånga mot låga temperaturer  huvuddunk   huvuddunk   huvuddunk
kortslutning....skyller på att jag är helt fokuserad på ett jobb jag ska utföra i indien (åker nu på lördag )
ett riktigt klurjobb med "svår" kyla som jag klurar mycket över.... :-[
inte minst vad som behöver tas med !

ber om ursäkt för svammlet !

mvh...en (snart) halv-indier  .. ;D ;D



Nu blev jag osäker på om du skämtade, men både Nibe och CTC har R407C i sina berg-vp och det är samma "soppa" CTC EcoAir l/v.

Om någon kan ge en bra anledning till varför b/v skulle ge högre COP än l/v, förutom Ace:s tidigare resonemang så är jag nyfiken. Är själv skeptisk till de höga COP som anges i b/v annonser mm. Rimligt är nog 50-60% minskning av förbrukning, och det kan du nå både med l/v och b/v från Sthlm och söderut.
« Senast ändrad: 16 februari 2008, 22:30:22 av Castrol »
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Klimat ändring...
« Svar #71 skrivet: 16 februari 2008, 22:10:34 »
BLAHH....vad insnöad jag är   huvuddunk huvuddunk

klart som fan att bergvärmen har högre COP än en lufthämtande..... huvuddunk

det har inte ens med värmeövergångstalet att göra ..!.. huvuddunk huvuddunk

Dessa pumpar jobbar med helt olika köldmedium.....den lufthämtande med med mycket mer låg-effektiv soppa ,för att kunna förånga mot låga temperaturer  huvuddunk   huvuddunk   huvuddunk
kortslutning....skyller på att jag är helt fokuserad på ett jobb jag ska utföra i indien (åker nu på lördag )
ett riktigt klurjobb med "svår" kyla som jag klurar mycket över.... :-[
inte minst vad som behöver tas med !

ber om ursäkt för svammlet !

mvh...en (snart) halv-indier  .. ;D ;D



Nu blev jag osäker på om du skämtade, men både Nibe och CTC har R407C i sina berg-vp och det är samma "soppa" deras l/v.

Om någon kan ge en bra anledning till varför b/v skulle ge högre COP än l/v, förutom Ace:s tidigare resonemang så är jag nyfiken. Är själv skeptisk till de höga COP som anges i b/v annonser mm. Rimligt är nog 50-60% minskning av förbrukning, och det kan du nå både med l/v och b/v från Sthlm och söderut.

Enligt Nibes hemsida så är köldmediet R404A på en 2020 och R407C på V/V pumparna, alltså inte samma "soppa".
Troligen är väl då Ace förklaring om effektiviteten på dessa olika köldmedium den korrekta varför en B/V har bättre COP än en L/V.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Castrol

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av få med Eco Logic på forumet
SV: Klimat ändring...
« Svar #72 skrivet: 16 februari 2008, 22:29:16 »
Absolut du har rätt om Nibe, men i CTC används R407C i vanliga EcoAir:en
« Senast ändrad: 16 februari 2008, 22:31:05 av Castrol »
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Klimat ändring...
« Svar #73 skrivet: 16 februari 2008, 22:34:17 »
För skojs skull,gick jag in på Thermias hemsida (har deras B-V pump),och såg att de också har olika "soppa",R404 och R407.Men....ännu intressantare tycker jag att infon om L/V pumpen Atria Optimum var,där står"Marknadens första luftvärmepump med varvtalsstyrning".???Ren lögn,eller lever Thermia i en isolerad värld,ovetandes om omvärlden utanför Arvika?....Men visst finns det massor av inverterpumpar i Arvika också !
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Klimat ändring...
« Svar #74 skrivet: 16 februari 2008, 22:58:57 »
För skojs skull,gick jag in på Thermias hemsida (har deras B-V pump),och såg att de också har olika "soppa",R404 och R407.Men....ännu intressantare tycker jag att infon om L/V pumpen Atria Optimum var,där står"Marknadens första luftvärmepump med varvtalsstyrning".???Ren lögn,eller lever Thermia i en isolerad värld,ovetandes om omvärlden utanför Arvika?....Men visst finns det massor av inverterpumpar i Arvika också !

 Har inte läst om thermias LV pumpar
 de kanske har en tre-fas 400 volt inverter
 då är de ganska ensamma om en sådan pump
 de flesta är 220 volt en fas
 mvh kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!