0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tanken är att ha en L/L VP som grundvärme i stugan 80kvm öppen planlösning m loft. Man vill ju ha torr luft i huset.
Blir det billigare att ha en pump som levererar 16 grader istället för 10 grader? klart att om kostnaden för att hålla 16 grader för samma kw/h som att ha 10 grader är valet lätt. Scroll el twin rotary vad är bäst för enn sommarstuga för underhållsvärme typ 16 grader?
Hej!Är väl inte riktigt jämförbart, men jag installerade en E12DKE i sommarstuga för drygt ett år sedan. byggt 1979 västkuststugan 60kvm placering öregrund. Åren innan så hade jag en totalförbrukning på mellan 5000-6000 kwh, då gällde följande 5-7c underhållsvärme i veckorna eldning i spisen på helger, varmvatten avlaget i veckorna. Efter värmepumpsinstallationen så har jag haft 16C under veckorna eldat i helgerna (fast blivit betydligt latare med att elda sent på kvällar och tidiga mornar) utan det har pumpen gått ta hand om. varmvattten fortsatt avlaget i veckorna. tatalförbrukning detta år 4800kwh alltså inte så stor differens......men vi och huset mår mycket bättre av en jämnare temperatur. och som sagt jag latar mej med eldningen.....det är öppen planlösning och jag brukar ha börvärdet inställt på 23C då brukar det vara mellan 20-21 i sovrum och Badrum i helgerna......och i veckorna som sagt börvärde 16C...upplysningsvis pumpen monterade jag själv totalkostnad inkl vaccumpump gjutning av platta att ställa pumpen på (rädd för stomljud) vinkelprofiler till stativ mmmm 12000:-Pelle
Citat från: Krokodilen skrivet 10 februari 2008, 00:51:53Hej!Är väl inte riktigt jämförbart, men jag installerade en E12DKE i sommarstuga för drygt ett år sedan. byggt 1979 västkuststugan 60kvm placering öregrund. Åren innan så hade jag en totalförbrukning på mellan 5000-6000 kwh, då gällde följande 5-7c underhållsvärme i veckorna eldning i spisen på helger, varmvatten avlaget i veckorna. Efter värmepumpsinstallationen så har jag haft 16C under veckorna eldat i helgerna (fast blivit betydligt latare med att elda sent på kvällar och tidiga mornar) utan det har pumpen gått ta hand om. varmvattten fortsatt avlaget i veckorna. tatalförbrukning detta år 4800kwh alltså inte så stor differens......men vi och huset mår mycket bättre av en jämnare temperatur. och som sagt jag latar mej med eldningen.....det är öppen planlösning och jag brukar ha börvärdet inställt på 23C då brukar det vara mellan 20-21 i sovrum och Badrum i helgerna......och i veckorna som sagt börvärde 16C...upplysningsvis pumpen monterade jag själv totalkostnad inkl vaccumpump gjutning av platta att ställa pumpen på (rädd för stomljud) vinkelprofiler till stativ mmmm 12000:-PelleHej Pelle! Bara som en liten parantes till ditt inlägg, du hade givetsvis fått en klart mkt lägre energiförbrukning för din uppvärmning med en mindre värmepump (4,5-5,0 kw) än den E12DKE som du har idag på 6,5 kw, och som ju är kraftigt överdimensionerad för dina 60 m2 yta i sommarstugan, så här kan man verkligen prata om överdimensionering värmepump, så störst är inte alltid bäst alltså.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 10 februari 2008, 10:47:34Citat från: Krokodilen skrivet 10 februari 2008, 00:51:53Hej Pelle! Bara som en liten parantes till ditt inlägg, du hade givetsvis fått en klart mkt lägre energiförbrukning för din uppvärmning med en mindre värmepump (4,5-5,0 kw) än den E12DKE som du har idag på 6,5 kw, och som ju är kraftigt överdimensionerad för dina 60 m2 yta i sommarstugan, så här kan man verkligen prata om överdimensionering värmepump, så störst är inte alltid bäst alltså.Mvh Raffen.E-12an & E-9an har samma min effekthttp://www.tsfs.se/pdf/e9-12dkew.jpgkjell
Citat från: Krokodilen skrivet 10 februari 2008, 00:51:53Hej Pelle! Bara som en liten parantes till ditt inlägg, du hade givetsvis fått en klart mkt lägre energiförbrukning för din uppvärmning med en mindre värmepump (4,5-5,0 kw) än den E12DKE som du har idag på 6,5 kw, och som ju är kraftigt överdimensionerad för dina 60 m2 yta i sommarstugan, så här kan man verkligen prata om överdimensionering värmepump, så störst är inte alltid bäst alltså.Mvh Raffen.