0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker samma sak hela tiden bara med fler, eller andra ord.Jag hade tx en slutkläm tidigare som lät;"...talar vi värmepumpteori så är rätt värde, ett rätt värde. Då är din vp för stor för 60m2"Likväl så accepterar jag att en viss person gör sina val utifrån sina resonemang. Dessa är inte renodlat tekniska eller ens ekonomiska. Man gillar märken, försäljare, bolag.Man lurar ekvationer med att gilla låga temperaturer eller höga. Man har en annan livsstil än vad labben tänkt sig.Man är rik och behöver inte bry sig om ekonomi.Rätt val är alltså rätt utifrån både objektiva och subjektiva värden.För mig är rätt val en glad och nöjd användare.Det skall man respektera.I den vpkalkyl jag gör resonerar jag på samma sätt.12'an är alltså inte bästa val i labmiljö, likväl kan den vara helt rätt för en viss persons personliga+tekniska önskemål.Det hävdas tex att man vill vara beredd på extremer. Det är ok för min del.Med samma pris på båda storlekarna hade jag valt på exakt samma sätt. Fast av andra skäl.
Raffen;Det finns ett problem redan med att luta sig mot testdata, då dessa förutsätter vissa temperaturer, både ute och inne.Att en vp i databladen körs kring 20-22+ inne och +7 ute.Min erfarenhet är att de flesta drar på lite extra, då det numera inte är lika dyrt att värma upp.Man spara inte mindre pengar! Speciellt inte om det är samma pris på utr.Man får en annan vinstkurva bara,lite flackare vid labvärden, men mycket bra vid extremer.Därför så kan inte ett råd vara rätt råd för alla.Nu talar jag hela tiden om ett visst fall. Jag bryr mig inte ett skvatt om vilka råd andra givet tidigare i andra fall, utan tar en fråga i taget.Om 12' kostade 10 000 mer skulle allt hamna i ett annat läge.