0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Hejsan.Här så kommer det en nykomling till erat forum Jo det är så att jag och min sambo köpte hus ivåras,så detta är första vintern för oss som husägare.Den fd ägaren hade installerat en ivt år 2006, likadan luft&vatten som denna tråden handlar om, så jag har inte brytt mej om hur dana inställningarna var förräns tills nu då jag tyckte att skåpet har mer eller mindre stått och laddat på hela tiden även att det har bara varit -5grader ute.så jag sökte omkring lite på detta forumet och en stor skillnad såg på V och H värderna som andra hade här på forumet, mina inställda värden var v23.8 och H 65.så mina nuvarande V=22 och H58inomhus tempgivaren har jag ställt på 21grader med rumsgivarfaktor på 5.0 och blockeringstid 4.0T1 är 35graderT2 är -5graderT3 är 52 graderT5 är 21 graderjag kunde inte hitta dom andra T-värderna som alla skriver om,vart hittar jag dom? dom enda som fanns med i manualen var just T1 T2 T3 T5 sen så är det en sak till som är lite knepigt, för att symbolen "tillskott" lyser istort sett konstant skall den verkligen göra det?sen så såg att jag värme värmebärarpumpen är ställd på läge 1.Jag vore väldans tacksam om ni som kan med ivt's system kunde hjälpa mej med lite råd&rön "Edit" Huset är ett trähus med 147kvadrat boyta.""Edit 2" en sak till som är lite underligt, pumpen har gått konstant hela dagen, jag har ingen givare på returvattnet men om jag skickar in 35grader till elementen så är returvattnet runt 28-30 grader, man känner knappt någon skillnad in eller returrören och ändå går skåpet där ute hela tiden+ att tillskottet "elpatronen" hjälper till. har inte en aning varför det är så här?Mvh/Henrik
en stilla tank slog mej nyss, då min elpatron "tillskott" går 24h i sträck av någon underlig anledning trots att det är bara -3,2 grader nuom man ökar ifrån 4.5kw till 6kw,tror ni att det blir mera ekonomiskt OM den slår av periodvis emot som det är nu då den går hela tiden?
Hej igen o tack för hjälpen Thalle.Jag har vridit fram och tillbaka på shunten, men den kanske inte stängersom den ska. Nu ger jag upp och ringer installatören på Måndag. Det verkar vara nåttskumt med grejorna.Jag ställde ner varmvatten temperaturen till 44-48 som du föreslog innan.Då blir det inte lika varmt i radiatorerna heller längre./Roffe
HejsanBra du påminnde mig Det löste sig när jag väl fick hem en tekniker. Han lossade motorn från shunten och konstateradeatt den satt ett hack fel från fabriken. Dvs den stängde aldrig riktigt. Dålig kvalitetskontroll skulleman kunna säga. Det var lite besvärligt att få hjälp. Rörmockarn som installerade pumpen (Wahlmans in Brömölla) gickunder jorden och det krävdes att Bosch ringde den lokala (IVT!) servicen för att jag skulle få hjälp.Proceduren är tydligen att under garantitiden så skall installatören se till att man får hjälp. Men han kan juförsvinna eller skita i det. Jag ringde honom och han lovade att den lokala Bosch reperesentanten. Vid påstötning sa han att han gjort det, men ingen anmälan fanns i systemet då jag talade med Boschoch den lokala servicen. Sen försvann han. Jag ångrar att jag betalade kalaset innan det funkade 100%.Med tanke på den dåliga rördragningen som jag tänker göra om och att jag fick i princip lösa problemet själv sågrämer jag mig lite för att jag inte köpte pumpen själv och installerade den. Då hade jag sparat den 10 pappdessutom./Rofffe
Vad menar du med rött?Om man drar i pluggen kan man handköra den. Prova om du kan stänga den manuellt../Roffe
Citat från: shimrod skrivet 21 mars 2009, 21:47:26Vad menar du med rött?Om man drar i pluggen kan man handköra den. Prova om du kan stänga den manuellt../RoffeDrog eller tryckte på den minns inte riktigt, alla fall så hade den nog hängt sig för den snurra snabbt till blått, sen efter det minska min T1 direkt, sen fungerade pump o panna precis som dom ska, alltså värmer inte bara vv hela dagarna i ända. Nu står pumpen stilla ibland oxå