0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
HejJag har en IVT Optima 700 som installerades januari 2007. Den är dockad till en IVT 490. Det skrivs mycket om delta på T8 T9.Jag kan se att det är ca 6 när VP går för att sedan snabbt gå ner till 0 när VP stannar. Normalt?Jag har haft en besparing från 20000 till 15000 kwh under den gångna 12 mån.perioden. Ingen lysande investering såledesmen med stigande elpriser så kanske det kan bli lönsamt. Huset är byggt 2003 och välisolerat, ca 194 m2 uppvärmd yta.VP går nästan kontinuerligt, med stopp för avfrostning, när utetemperaturen kommer ner till 0 och lägre. När VP stannar för avfrostning så återställer sig timern för tillskott, vilket innebär att tillskott inte går in. Vad göra? Jag har avlägsnat termostaterna till golvvärmeslingorna och kör enbart på utegivaren. Det har gett en betydligt jämnare inomhustemperatur än tidigare.
Citat från: silverräven skrivet 12 februari 2008, 11:11:36HejJag har en IVT Optima 700 som installerades januari 2007. Den är dockad till en IVT 490. Det skrivs mycket om delta på T8 T9.Jag kan se att det är ca 6 när VP går för att sedan snabbt gå ner till 0 när VP stannar. Normalt?Jag har haft en besparing från 20000 till 15000 kwh under den gångna 12 mån.perioden. Ingen lysande investering såledesmen med stigande elpriser så kanske det kan bli lönsamt. Huset är byggt 2003 och välisolerat, ca 194 m2 uppvärmd yta.VP går nästan kontinuerligt, med stopp för avfrostning, när utetemperaturen kommer ner till 0 och lägre. När VP stannar för avfrostning så återställer sig timern för tillskott, vilket innebär att tillskott inte går in. Vad göra? Jag har avlägsnat termostaterna till golvvärmeslingorna och kör enbart på utegivaren. Det har gett en betydligt jämnare inomhustemperatur än tidigare.Hej,det är normalt att delta t snabbt gå ner till 0 när VP stannar.besparing på 5000 tycker jag låter lite men du kanske använder mycket hushållsel? Med en VP borde du spara in minst 50% på värmekostnaden.varför vill du att eltillskottet ska gå in? Timern nollställer när temperaturen stiger och då behövs inget tillskott. VP ska (normalt) gå långa perioder när temperaturen är under 0.MikaelHej igenI går kväll sjönk utetemperaturen till -4 grader och då minskade T8-T9 till 4 grader.Cirkulationspumpen står på läge tre och värmebärarpumpen på läge 1.Inställt så av installatören.Skall jag ändra ngt för att få upp delta på T8-T9?Om jag förstått rätt så sjunker verkningsgraden med lägre deltavärde?