Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Optima med 290A/W: Officiell trÃ¥d!  (läst 160712 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #45 skrivet: 02 januari 2009, 09:20:22 »
Hejsan.

Här sÃ¥ kommer det en nykomling till erat forum  *vinkar*

Jo det är så att jag och min sambo köpte hus ivåras,så detta är första vintern för oss som husägare.
Den fd ägaren hade installerat en ivt år 2006, likadan luft&vatten som denna tråden handlar om, så jag har inte brytt mej om hur dana inställningarna var förräns tills nu då jag tyckte att skåpet har mer eller mindre stått och laddat på hela tiden även att det har bara varit -5grader ute.
så jag sökte omkring lite på detta forumet och en stor skillnad såg på V och H värderna som andra hade här på forumet, mina inställda värden var v23.8 och H 65.

så mina nuvarande V=22 och H58
inomhus tempgivaren har jag ställt på 21grader med rumsgivarfaktor på 5.0 och blockeringstid 4.0

T1 är 35grader
T2 är -5grader
T3 är 52 grader
T5 är 21 grader

jag kunde inte hitta dom andra T-värderna som alla skriver om,vart hittar jag dom? dom enda som fanns med i manualen var just T1 T2 T3 T5

sen så är det en sak till som är lite knepigt, för att symbolen "tillskott" lyser istort sett konstant skall den verkligen göra det?
sen så såg att jag värme värmebärarpumpen är ställd på läge 1.

Jag vore väldans tacksam om ni som kan med ivt's system kunde hjälpa mej med lite rÃ¥d&rön  :)

"Edit" Huset är ett trähus med 147kvadrat boyta."

"Edit 2" en sak till som är lite underligt, pumpen har gÃ¥tt konstant hela dagen, jag har ingen givare pÃ¥ returvattnet men om jag skickar in 35grader till elementen sÃ¥  är returvattnet  runt 28-30 grader, man känner knappt nÃ¥gon skillnad in eller returrören och ändÃ¥ gÃ¥r skÃ¥pet där ute hela tiden+ att tillskottet "elpatronen" hjälper till. har inte en aning varför det är sÃ¥ här?

Mvh/Henrik

 

Hej Henrik,

vid en utetemeratur på -5 är det normalt att tillskottet är inkopplat och det hela tiden. Det är dock beroende på vilken typ av pump du har, typ av hus och framledningstemperatur.

Eftersom du har innegivare så är V och H värdena inte så kritiska.

Temperaturerna hittar du under avancerad service meny. Access till denna meny är dagens datum.

Om cirkulationspumpen ska stå på läge 1 eller 2 beror på din T8/T9 differens samt vad din andra pump är inställd på.

Skillnaden på 5 grader på in och ut värmevattnet tycker jag verkar ok.

Utloggad Henke P

  • cnc svarare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SöderÃ¥kra 4mil söder om kalmar
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #46 skrivet: 03 januari 2009, 00:28:24 »
Hejsan Mikael.

nu sÃ¥ hittade jag dom andra värderna pÃ¥ mitt system,  Thumbsup
det var mindre än vad jag trodde emellan vad han skickar in och vad han skickar till skåpet igen.. det skiljer 2,4 grader bara, så det är ju inte så optimalt precis,
båda cirkulationspumparna står på läge1 fick ja se nu, skall jag ändra någon av dessa?
och hur skall jag annars lyckas att få till en större differans emellan t8 och t9 värdet annars?

sen så var det det där med shuntinställningar skall fördröjningen ställas på noll eller skall den ha 15minuter som min är ställd på?

en annan sak med. jag fick ändra värdet på hur mycket effekt som elpatronen skulle ge,den stod på 4,5kw innan, men han orkade inte värma upp allt så jag fick ställa upp den till 6kw och då så hinner den med att värma upp,innan så stod och laddade konstant.

angående vilken optima jag har, det är en 9kw så det bör vara en optima500 förmodar jag då?

Mvh/Henrik




Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #47 skrivet: 03 januari 2009, 08:32:19 »
Skriv ner dina temperaturer T1-T12 och skicka in de här till forumet så vi kan se om något ser konstigt ut. Skriv ner värdena efter en avfrostning och/eller när de är stabila.

Utloggad Henke P

  • cnc svarare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SöderÃ¥kra 4mil söder om kalmar
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #48 skrivet: 04 januari 2009, 22:30:42 »
Hallå igen Mikael och alla med så klart :)

mina värden är ifrån igår vid kl 12.00 då jag stod och övervakade min mina värden så här blev dom.

T1 40.9
T2 -3
T3 56,3 (hade precis laddat upp)
T5 21,2 ºC  RumspÃ¥verkan pÃ¥ 8 blockeringstid 4h  "T5 satt pÃ¥ 21,5 ºC"
T6 70
T8 41,9
T9 39,5
T10 40,2
T11 -5,9
T12 -2,2

Jag hoppas att ni som kan detta har lite svar på vad som spökar..
eller ä´nnu bättre om ni har lite tips pÃ¥ vad jag skall testa att ändra  Sc:,h

jag har kollat under 4 dagar på mätaren i elskåpet vi har gjort av med totalt 473kwh, tycker att det är lite i värsta laget,


//Henrik

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #49 skrivet: 06 januari 2009, 16:21:44 »
en stilla tank slog mej nyss, då min elpatron "tillskott" går 24h i sträck av någon underlig anledning trots att det är bara -3,2 grader nu
om man ökar ifrån 4.5kw till 6kw,tror ni att det blir mera ekonomiskt OM den slår av periodvis emot som det är nu då den går hela tiden?

När det var som kallast ladda mitt eltillskott konstant utan att få upp temperaturen, det visade sig bero på att tillskottet var begränsat till 3kW vilket tydligen inte räckte att göra någon nytta alls (gjorde bara saker och ting värre). Höjde detta till 6kW och då beter sig grejerna helt annorlunda. Tillskottet klara av att värma till rätt nivå och då ramp'as tillskottet ner, precis som det ska. Sen är det väl bara att acceptera att tillskottet behövs ibland...
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #50 skrivet: 07 januari 2009, 13:35:00 »
Detta har förmodlingen inget med era problem att göra, men det kan vara bra att veta ändå. Det finns en tempbegränsning som är satt till 35 ºC i fabriken, den skall ändras till 55 ºC om man inte har golvvärme. Det gäller bara el-patrondrift. Var hystern finns kan man se i document som finns att hämta på IVTs hemsida, "document för nedladdning".
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Nizzeman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #51 skrivet: 21 mars 2009, 18:24:05 »
Hej igen o tack för hjälpen Thalle.

Jag har vridit fram och tillbaka på shunten, men den kanske inte stänger
som den ska.

Nu ger jag upp och ringer installatören på Måndag. Det verkar vara nått
skumt med grejorna.

Jag ställde ner varmvatten temperaturen till 44-48 som du föreslog innan.
Då blir det inte lika varmt i radiatorerna heller längre.

/Roffe

Hur gick det fick du rätt på det?

Utloggad shimrod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Beckahuset
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #52 skrivet: 21 mars 2009, 19:18:29 »
Hejsan

Bra du pÃ¥minnde mig  ^-^

Det löste sig när jag väl fick hem en tekniker. Han lossade motorn från shunten och konstaterade
att den satt ett hack fel från fabriken. Dvs den stängde aldrig riktigt. Dålig kvalitetskontroll skulle
man kunna säga.

Det var lite besvärligt att få hjälp. Rörmockarn som installerade pumpen (Wahlmans in Brömölla) gick
under jorden och det krävdes att Bosch ringde den lokala (IVT!) servicen för att jag skulle få hjälp.
Proceduren är tydligen att under garantitiden sÃ¥ skall installatören se till att man fÃ¥r hjälp.  Men han kan ju
försvinna eller skita i det. Jag ringde honom och han lovade att den lokala Bosch reperesentanten.
Vid påstötning sa han att han gjort det, men ingen anmälan fanns i systemet då jag talade med Bosch
och den lokala servicen.  Sen försvann han.

Jag ångrar att jag betalade kalaset innan det funkade 100%.
Med tanke på den dåliga rördragningen som jag tänker göra om och att jag fick i princip lösa problemet själv så
grämer jag mig lite för att jag inte köpte pumpen själv och installerade den. Då hade jag sparat den 10 papp
dessutom.

/Rofffe

Utloggad Nizzeman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #53 skrivet: 21 mars 2009, 21:30:29 »
Hejsan

Bra du pÃ¥minnde mig  ^-^

Det löste sig när jag väl fick hem en tekniker. Han lossade motorn från shunten och konstaterade
att den satt ett hack fel från fabriken. Dvs den stängde aldrig riktigt. Dålig kvalitetskontroll skulle
man kunna säga.

Det var lite besvärligt att få hjälp. Rörmockarn som installerade pumpen (Wahlmans in Brömölla) gick
under jorden och det krävdes att Bosch ringde den lokala (IVT!) servicen för att jag skulle få hjälp.
Proceduren är tydligen att under garantitiden sÃ¥ skall installatören se till att man fÃ¥r hjälp.  Men han kan ju
försvinna eller skita i det. Jag ringde honom och han lovade att den lokala Bosch reperesentanten.
Vid påstötning sa han att han gjort det, men ingen anmälan fanns i systemet då jag talade med Bosch
och den lokala servicen.  Sen försvann han.

Jag ångrar att jag betalade kalaset innan det funkade 100%.
Med tanke på den dåliga rördragningen som jag tänker göra om och att jag fick i princip lösa problemet själv så
grämer jag mig lite för att jag inte köpte pumpen själv och installerade den. Då hade jag sparat den 10 papp
dessutom.

/Rofffe


OKej, som vanligt med fackmän då alltså, snabba slarviga jobb..
Har samma problem som du med samma temp på T1 och T9, pumpen går hela tiden för att få upp vv-tempen fast den står lågt 40/44. Min shuntventil står på rött så undrar om det är något med den, den ska väl inte gå att skruva på? för de går inte på min..
/Nizze

Utloggad shimrod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Beckahuset
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #54 skrivet: 21 mars 2009, 21:47:26 »
Vad menar du med rött?

Om man drar i pluggen kan man handköra den. Prova om du kan stänga den manuellt..

/Roffe

Utloggad Nizzeman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #55 skrivet: 22 mars 2009, 22:02:02 »
Ja i ratten är där röd och blå skala, och under en röd pil som just nu pekar på det helröda. Jaså man drar ut den, har provat handköra den men märkte ingen skillnad förutom att allt annat stannade :)

Utloggad Nizzeman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #56 skrivet: 25 mars 2009, 18:19:29 »
Vad menar du med rött?

Om man drar i pluggen kan man handköra den. Prova om du kan stänga den manuellt..

/Roffe


Drog eller tryckte på den minns inte riktigt, alla fall så hade den nog hängt sig för den snurra snabbt till blått, sen efter det minska min T1 direkt, sen fungerade pump o panna precis som dom ska, alltså värmer inte bara vv hela dagarna i ända. Nu står pumpen stilla ibland oxå :-))

Utloggad shimrod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Beckahuset
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #57 skrivet: 25 mars 2009, 22:30:10 »
Hej Nizzeman

Va bra att det löste sig. Kanske var pluggen utdragen för manuell inställning eller
glapp på nått sätt.

/Roffe


Vad menar du med rött?

Om man drar i pluggen kan man handköra den. Prova om du kan stänga den manuellt..

/Roffe


Drog eller tryckte på den minns inte riktigt, alla fall så hade den nog hängt sig för den snurra snabbt till blått, sen efter det minska min T1 direkt, sen fungerade pump o panna precis som dom ska, alltså värmer inte bara vv hela dagarna i ända. Nu står pumpen stilla ibland oxå :-))

Utloggad johan183

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #58 skrivet: 31 januari 2010, 09:53:29 »
Hej,

Har en 290A/W med effektvakt installerad.
Är fundersam på om den verkligen är korrekt inställd.

Undrar om någon kan svara på ett par frågor jag har:
1. Vad innebär det när symbolen för Effektvakten lyser? Den har gjort det nu då utetemperaturen har gått ner till runt -15C.
2. När elpatronen har kopplats in (vid ca -15C tror jag) har fläkten ute slutat köra. Ska det vara sÃ¥? Lägsta utetemperatur för att fläkten ska köra är inställd pÃ¥ -20C. 
3. Vid kalla temperaturer varnar den ofta för att allt tillskott inte kunnat kopplas in. Detta trots att vi inte kör några andra energikrävande maskiner. Vad innebär den varningen egentligen?

Tack på förhand.

/Johan
 

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 690
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: IVT Optima med 290A/W: Officiell tråd!
« Svar #59 skrivet: 31 januari 2010, 10:59:32 »
1. Effektvakten har begränsat effekten på pannans elpatron för att inte husets huvudsäkringar skall lösa ut.
2. Fläkten går = värmepumpen går. Värmepumpen går ned till -20, dock räcker inte den inte till i detta läge och därför stöttar den med elpatronen.
3. Se punkt ett ovan. Du kan ändra på detta genom att minska hushållsförbruknigen. Men så länge du inte är drabbad av kallare inne eller kallt varmvatten så gör det ju inget.
« Senast ändrad: 31 januari 2010, 11:04:26 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!