Hejsan!
Jag undrar om jag kan ha ett liknande problem som Micke_I??
Vi kom hem för snart en månad sedan efter två veckors sem. Under denna tid har anläggningen stannat helt. installerad 2003: Optima 700 CL300 CombiCompact. Utegivare.
Servicetekniker på besök: "Fläkten trasig" - kommer med en ny fläkt på Fredagen 10 dagar senare, maskineriet startar upp igen.
Efter ett antal timmar marker jag att den gör vv hela tiden, fortsätter tills pressostat hög löser ut. om o om igen, får även retur hög från elementen fast ingen värme går ut (ventilen slår om till radiator I ca 1 min innan den går tillbaka till vv igen)
Ringer firman igen som säger att de kommer på Måndag, de kom till slut på Torsdagen visar det sig...

Nu är det cirkpump till radiatorer som är slut, hämtar en ny i bilen som ej passar, på med den gamla igen. "kan du byta själv så är det billigare än att jag ska beställa en och komma tillbaka igen"
Jag hämtar en ny i grannbyn och monterar själv.
Det fortsätter som innan i ca två dagar, då är jag lite tjurig och sätter mig nere hos pannan för att prata allvar med den lite... medans jag plöjer igenom manualerna framlänges & baklänges

så blir jag nyfiken på var den där förb. givaren till vv sitter.
Jo, den sitter ju innanför en flärp i isoleringen på framsidan av tanken inuti ett litet rör som är fastlött på själva tanken.... eller den borde göra det

Det visar sig att givaren har ramlat ur röret och hänger fritt mellan isoleringsflärp och tank....
Jag stoppar in givaren och trycker i lite isolering bakom för att hålla den på plats, säkrar även med tejp.
Nu värmer den upp vv och skiftar sedan till radiator när vv är lagom.
Då är jag väl glad

Nä... vi har aldrig haft så varmt i huset som nu, runt 24-26 grader, vi som brukar hålla runt 16-17.
nu trycker den ut 40-48 gradigt vatten i radiatorerna hela tiden, non-stop tills det att pressostat löser ut, sen på det igen...

Jag har under två dagar vridit ner både kurvlutning och parallellförskjutning, men fortfarande scorchio inomhus???
Får väl snart ringa firman...igen

Magnus