0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ett K22 1800 x 600 ger 1535 watt (1200 x 60 ger 1023) vid 30 grader och det fixar nog att värma köket minst lika bra som golvvärme. Tycker man däremot att element "stör" ska man ju inte ha sådana.
Ett K22 1800 x 600 ger 1535 watt (1200 x 60 ger 1023) vid 30 grader...
I dette program, kan man selv udfylde alle faktorer:http://www.purmo.com/dk/downloads/software.htm
Inte helt ovanliga jämförelser jag sett om man har stengolv och golvärme vid ~35 ºC skulle det kunna behövas ~45 ºC för trägolv och golvärme i framledning.Ska man ha trägolv hävdar jag att man kan få lägre framlednings temp med radiatorer (och ännu lägre med fläktkonvektorer).
Citat från: JesseJames skrivet 19 januari 2008, 22:53:31Inte helt ovanliga jämförelser jag sett om man har stengolv och golvärme vid ~35 ºC skulle det kunna behövas ~45 ºC för trägolv och golvärme i framledning.Ska man ha trägolv hävdar jag att man kan få lägre framlednings temp med radiatorer (och ännu lägre med fläktkonvektorer).Helt rätt resonerat, Jag med mina rejäla radiatorer ligger på ca 28 grader vid nollan ute och 35 grader när det kryper mot - 15-20 grader.Har aldrig kört ut mer än 37 grader trots svinkyla på -25.Mso
Skulle jag bygga nytt så vore allt utom just golvvärme strängt förbjudet.Fattar inte varför man inte kommit på detta tidigare då det funnits takvärme,elvärme,vattenburen radiatorvärme, vad är det för nytänkande i branschen.....nada
Citat från: luckyman skrivet 19 januari 2008, 21:55:30Skulle jag bygga nytt så vore allt utom just golvvärme strängt förbjudet.Fattar inte varför man inte kommit på detta tidigare då det funnits takvärme,elvärme,vattenburen radiatorvärme, vad är det för nytänkande i branschen.....nada Hej Luckyman! Mkr märkligt du, personligen så tycker jag att just golvvärme borde vara strängt förbjudet i dessa tider när vi nu skall försöka att förbruka mindre energi i framtiden. Man kan väl realistist räkna med en ökning av energiförbrukningen vid golvvärme med någonstans mellan ca 20-50%, och vad det skall vara bra för, det förstår jag inte alls, annat än möjligen att det kan vara lite behagligare att sätta fötterna på.Mvh Raffen.Nja alla pratar om lågtemp nu nför tiden ...Har man stora element eller golvvärme kan man ju ha lägre tillopeller är jag ute och cyklar ..... --/
Hejsan... Jag har ett hus med ca hälften av ytan med golvvärme och andra hälften med radiatorer... Har funderat lite på effektiviteten i detta...Radiatorerna går ju med helt öppna termostater hela tiden medans shunten för golvvärme är inställd på ca 1.5... (skala 1-10)... Skulle jag ha högre värde på shunten så blir det ju tokvarmt i rummen med golvvärme... Och skulle jag ha innegivaren vid golvvärmen med helt öppen shunt så blir det ju svinkallt i rummen med radiatorer... Så nu har jag innegivaren ganska centralt och stryper golvvärmen till lagom temp...Skulle jag istället ha golvvärme i hela huset utan shunt, utan bara "raka rör" Så krävs det ju mycket mindre framledningstemperatur... Eller hur ?Man måste ju tjäna på att ha golvvärme i hela huset ? Frågan är hur mycket ? Är det idé att investera i golvvärme till hela huset av den anledningen... ? Sen är ju golvvärme myyyycket sköööönare att gå på mvh