0 medlemmar och 20 gäster tittar på detta ämne.
Hej! Nu har jag fått problem med min gamla foma igen. Denna gången så visar inomhus displayen FC som betyder att den saknar kommunikation med utomhus delen. Men låter jag den vara strömlös ett tag så startar utomhus delen för att sedan ge en del värme går upp till steg 2 och därefter stannar och visar FC igen. Har kollat kontakter och det verkar inte vara glapp där. Finns det någon serviceverkstad i närheten av Öland?
Nu har nya problem dykt upp på mors pump. Den håller inte gasmängden utan har gått ned sig helt nu.En röd lysdiod lyser på vänstra pcb:n -riktigt ? På den högra lyser 19,20 och 22, dvs två röda och den gröna. Den gula är släckt. Vad indikerar detta ? Pumpen är Invests första variant från Trendimport./Erling
Hej jag har lite problem med att pumpen inte avfrostar.Har inga fel medelanden i panelen.Var ute och kolla i utedelen dioderna lyser D2 röd, D3 röd, D4 gul, D5 grön.Någon som vet vad det betyder eller om det är som det ska?Mvh/Thom
Hej. Innan du beställer nya givare så kontrollera så att de sitter på plats. Den givare som sitter längst ner hade hoppat ur sin plats och avfrostningen slutade fungera vid vissa temperaturer. Jag fixade det så sent som förra veckan och nu har den gått hårt sedan fredags med runt nollan temperaturer.
Jag beställde ett givar-kit från www.pudu.se med art.nr: 144429 (med frakt 350:-) . Innehåller 3 givare monterade i en och samma kontakt (jag pillade av den jag behövde och monterade i min orig-kontakt).Om du inte redan har, så kolla först befintlig givare så att den sitter på plats samt inte är inbäddad i is (blir felmätning för reglering i båda fall). Verkar vara vanligt att givaren hoppar ur plats (antagligen pga kondens/isbildning).Sedan kan du kontrollmäta givaren urkopplad enligt bifogad tabell ( ex. ca 13 kOhm vid +2 grader C ) .Om givare inte motsvarar förväntat mätvärde är det bara att byta. Inte svårt om du är lite händig.Givaren (för avfrost) sitter på utedelens baksida innanför täckplåtar runt kompressor. Så montera av topp-plåt, höger baksida/hörn, samt elektronikdelens lock (för givaranslutning). Bilder samt mer info hittar du på forumet. Givaren ser ut som en "kopparcylinder" som skall vara nerstucken i en rör-ände med fjäderbleck som klämma. Sitter strax under kopparspiralen (kappilärrör).Passa på att isolera lite i utedelen när du ändå är och rotar. Även runt givaren så den förhoppningsvis inte isar ihop som tidigare. Jag borrade även ett extra drän-hål i bottenplåt ungefär under givaren (obs var försiktig isf. mot punka på kylkrets...) Låt isolering hänga fritt från botten så inte vatten sugs upp :-OLycka till :-)
/ThomOk tack för svar. någon som har några bilder på vilka givare ni menar?
Upptäckte av en händelse idag att om man håller inne on/off knappen ca 6-7sek så piper det till och symbolen på displayen kommer upp. Gör man om samma procedur så piper det till och den försvinner igen. Detta oavsett om pumpen går på kyla, värme eller om man kör på fast vattentemp eller om man kör mot rumstemp. Är det någon som har nån aning om vad den står för/betyder? Jag inbillar mig att med denna "aktiverad" så går pumpen upp i högsta effektläge snabbare. Det kan dock vara jag som inbillar mig med. Vore kul om någon visste, då det inte står alls i manualen, och jag har inte lyckats hitta nåt på nätet heller.
Ingen som vet detta?