Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energicentrapumpen Officiell trÃ¥d!  (läst 1002985 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2790 skrivet: 11 januari 2012, 21:04:49 »
Bra att han hittade läckan  Thumbsup
Se bara till så han återfyller den med max 1000 g.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Koh-i-Noor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Foma 6200i stopper
« Svar #2791 skrivet: 13 januari 2012, 16:54:46 »
Hei!
Takk for all god hjelp her, fantastisk forum.

Har en Foma 6200i pumpe som rusler og går, etter god hjelp på forumet. Men nå har det dukket opp et nytt problem. Pumpen nullstiller seg. Kontrolleren går tilbake i utgangsstillingen. Ingen feilmeding. Jeg må trykke på påknappen og skifte til fast kondensering. Dette skjer ca en gang i uka.

Noen andre som har problem med dette?

Ellers går alle elektriske klokker feil her i huset for tiden! Klokkeradion går opp til 10minuter fortee på en dag! Kan dette ha sammenheng med problemet over?

Gisle


Utloggad makadam

  • Pens. maskintekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Julas Anslut lv 6200W
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2792 skrivet: 15 januari 2012, 14:28:52 »
Hej Teltur,
Jag har kollat avfrostningsintervallerna ett tag och det är som du skriver 45-46 minuter mellan avfrostningarna som tar c:a 4 min och den är helt ren efter.
Jag har även mätt inkommande hetgas  pÃ¥ innedelen  med en stektermometer, nogrannhet 1 grad, som jag monterat tight med en stripe och isolerat runt den. Det högsta värdet jag fÃ¥tt är 59 grader och dÃ¥ var det milt, över nollan ute, men sÃ¥ lÃ¥gt som 50 grader vid minustemp, -7 eller sÃ¥. Det verkar som att det faller rejält vid minustemperaturer sÃ¥ min frÃ¥ga är ; vad är normalvärdet för hetgas och du refererar till  en manual, finns det en möjlighet att ladda ner den nÃ¥gonstans?
Hälsningar Makadam
Villa byggd 1918 i Huddinge , i väggen 20 cm slaggsten,luftspalt 5 cm med korksmulor och utanpå 5 cm slaggsten. 68kvm i planet två våningar och brutet tak samt hel källare. Värmd med Panasonic l/l E9CKP5, 5kW, i 7 år med förbrukningen sista året 11000 kWh. Nyinstallerad Anslut 6200kw mot Anslut 300l ackumulatortank.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2793 skrivet: 15 januari 2012, 20:17:18 »
Hej Teltur,
Jag har kollat avfrostningsintervallerna ett tag och det är som du skriver 45-46 minuter mellan avfrostningarna som tar c:a 4 min och den är helt ren efter.
Jag har även mätt inkommande hetgas  pÃ¥ innedelen  med en stektermometer, nogrannhet 1 grad, som jag monterat tight med en stripe och isolerat runt den. Det högsta värdet jag fÃ¥tt är 59 grader och dÃ¥ var det milt, över nollan ute, men sÃ¥ lÃ¥gt som 50 grader vid minustemp, -7 eller sÃ¥. Det verkar som att det faller rejält vid minustemperaturer sÃ¥ min frÃ¥ga är ; vad är normalvärdet för hetgas och du refererar till  en manual, finns det en möjlighet att ladda ner den nÃ¥gonstans?
Hälsningar Makadam
Hej Makadam
Hetgas temperaturen beror på gasmängd i pumpen , ute temp , vatten temp , påisningsgrad på förångaren och varvtalet på kompressorn.
Patentgunnar  *vinkar* har gjort nÃ¥gra bra tabeller tidigare i trÃ¥den.
Som exempel , har jag vid 0 ºC utetemp, max varvtal ,45 ºC vatten ut ,isfri förångare = 76 ºC hetgas.

Program/sevice manual hittar tex här (det finns andra men det skiljer väldigt lite) http://www.abatronic.pl/dopobrania/AHP12DCG/Abatronic_AHP12DCG_working_program.pdf

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Foma 6200i stopper
« Svar #2794 skrivet: 15 januari 2012, 20:44:38 »
Hei!
Takk for all god hjelp her, fantastisk forum.

Har en Foma 6200i pumpe som rusler og går, etter god hjelp på forumet. Men nå har det dukket opp et nytt problem. Pumpen nullstiller seg. Kontrolleren går tilbake i utgangsstillingen. Ingen feilmeding. Jeg må trykke på påknappen og skifte til fast kondensering. Dette skjer ca en gang i uka.

Noen andre som har problem med dette?

Ellers går alle elektriske klokker feil her i huset for tiden! Klokkeradion går opp til 10minuter fortee på en dag! Kan dette ha sammenheng med problemet over?

Gisle
Hei Koh-i-Noor
Ja du , detta är inget som jag har hört om tidigare.
Nu har ni en huvudspänning på 3x220V och matar då pumpen med 2 faser men
detta borde inte spela någon roll.
Du skriver att dina klockor gå för fort vilket tyder på att du kan ha störningar på nätet.
Om dessa klockor är nätanslutna så andvänds nätets 50Hz för att synka dem och har man
störningar så kan det göra klockorna får extra pulser.
Om det beror på pumpen eller en annan störnings källa är det omöjligt att svara på utan
att utföra en nätanalys.
Du kanske har någonting i eller i närheten av huset som kan generera störningar typ svetsar ,
stora frekvens styrda motorer osv.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2795 skrivet: 15 januari 2012, 22:03:31 »
Lågenergilampor kan också störa har jag för mig. Har en väckarklocka som inte gillar att sitta i samma uttag som sånna lampor.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2441
  • Karma +5/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2796 skrivet: 16 januari 2012, 11:33:56 »
Invertern i en sådan här värmepump har ju definitivt förutsättningar att sprida störningar på elnätet, men avstörningskretsarna ser åtminstone vid en hastig anblick ut att vara väl tilltagna.
Dock skulle jag kunna tänka mig att störningsrisken förvärras efter några år när de stora elektrolytkondensatorerna på utomhusdelens styrkort börjar åldras.

Problemet med att den nollställer sig känner jag igen, det har hänt några få gånger det senaste året men aldrig tidigare på den Foma som jag sköter driften på. En möjlig orsak till detta skulle kunna vara dåliga elektrolytkondensatorer i den switchade nätdel som sitter på inomhusdelens kretskort, kolla om någon eller några av dem har börjat svälla upp eller läcka!
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Todos

  • Todos
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Pioneer VVS015 luft/vatn 2005mod.
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2797 skrivet: 23 januari 2012, 21:52:41 »
Hei, jeg har en Pioneer VVS015 2005mod. noenlunde samme pumpe som E.pumpen. Har fått en feil E12. Manual beskriver kun feil E1 til E7. Er det noen som vet hva dette er?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2798 skrivet: 24 januari 2012, 16:02:09 »
Kan det vara fel E1 och E2 samtidigt? Vissa värmepumpar visar felen på det sättet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Todos

  • Todos
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Pioneer VVS015 luft/vatn 2005mod.
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2799 skrivet: 25 januari 2012, 19:21:16 »
Hei, fant ut av det.
 E12: Outdoor sensor malfunction.
En ledning på frostføler ute hadde løsnet. Nå går pumpa igjen som før.

Pioneer VVS015 har 2 utgaver 1. utgave 2005 mod. har andre følere/print og 4-veisventil enn 2. utgave 2006 osv. modeller. Ellers er pumpen lik som Energicentrap, Anslut osv.

Todos

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2800 skrivet: 29 januari 2012, 12:38:22 »
Hei, fant ut av det.
 E12: Outdoor sensor malfunction.
En ledning på frostføler ute hadde løsnet. Nå går pumpa igjen som før.

Pioneer VVS015 har 2 utgaver 1. utgave 2005 mod. har andre følere/print og 4-veisventil enn 2. utgave 2006 osv. modeller. Ellers er pumpen lik som Energicentrap, Anslut osv.

Todos
Intressant att det finns tidigare utgåvor av dessa pumpar med annat styre och larm.
Kan det vara så att Pioneer är urmoder till dessa pumpar. ;) ;D
I alla fall, tack för infon Todos.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Todos

  • Todos
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Pioneer VVS015 luft/vatn 2005mod.
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2801 skrivet: 30 januari 2012, 15:04:39 »
Hei Teltur *vinkar*
Ja det er nok urmodellen.
Utegiverne er 2stk 15k @ 25 og en en 2k. Den på 2k mener jeg er feil beskrevet fra fabrikk. Det er etter det jeg måler 10k @ 25.
Innedel har 15k@25
VVX har den grønne bråkete pumpa.
Pumpen kan kun kjøres etter innetemperatur. Ved å trykke på SW vises bare klokken.
Det er nok en bastard mellom luft/luft og luft/vann.

Jeg har med stor interesse pløyd igjennom alle sidene. Skal kjøre i gang med optimalisering etter deres metoder.
Utrolig kjekt Ã¥ se Teltur, Greven med flere dele erfaringene. Thumbsup PS. Bilder og grafer er alltid det enkleste for en Nordmann Ã¥ forstÃ¥.  ;D

Kommer også til å jukse med regulering ved lodde meg inn på føler på styrepanel. 22k @25 eller 30k. og feste den til VVX ut.
Kan da styre etter vanntemperatur slik som dere gjør. 
Ved 22k og 25grader setpkt. blir det ca 35 grader på vannet.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2802 skrivet: 30 januari 2012, 20:04:01 »
Lykke til Thumbsup

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad patentgunnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2803 skrivet: 09 februari 2012, 19:59:40 »
Hej. Så var det dags för mig att få problem.Efter ett ganska långt stillestånd och byte av CP i inneenheten går pumpen inte som tidigare.Verkar vara köldmediebrist för förångaren blir bara påfrostad på den undre halvan och tillförd effekt går inte över ca 1000W, dvs ström ej över ca 4,5A.. Pumpen har efter CP-bytet verkat gå utan vidare försämring nu i flera veckor. Jag kan inte känna någon olja på anslutningarna ute eller inne eller vid givaren på hetgasröret inne. Kan jag haft/ha en läcka på annat ställe ? Är en tillfällig läcka en möjlighet?
Några typiska driftsvärden nu vid minus 6 grader:
Set temp 47 grader; vatten ut ca 39-41 grader; delta T ca 4-5 grader - tidigare ca 5-7 grader.

   0  min  Omslag till avfrostning med max ca 1,8 A. Ingen märkbar pÃ¥verkan pÃ¥ frosten nedtill pÃ¥ förÃ¥ngaren.
+11 min Omslag ( dubbla avfrostningstiden )
+13 min 4,5 A  3 staplar 
+17 min 4,5 A                70 grader hetgas inne
+18 min GÃ¥r ner
+19 min 3,4 A  2 staplar
+20 min  1 A  Helt av
+23 min  GÃ¥r upp  1 stapel
+25 min 2,8 A                65 grader
+30 min 3,0 A                71 grader
+32 min 3,2 A   2 staplar
+40 min 3,5 A                73 grader
+42 min  GÃ¥r ned
+44 min   Helt av igen
+47 min  GÃ¥r upp  1 stapel
+51 min 3,2 A      2 staplar  69 grader
+55 min 3,5 A                    71 grader
+60 min 3,5 A     GÃ¥r ned    74 grader
+64 min  Omslag till ny avfrostning

Kommentarer, tack  / Gunnar
Hus i Uppsala från 1973. 115 m2 med hel källare. EC-pump (nov -08 )dockad till CTC-panna (nu endast el - 120 l vattenvolym) med plattvärmeväxlare som matar efterkopplad el-vv-beredare om 50 l. Elpannan matar källarens vattenburna golvvärmesystem (ca30-34 grader ut).Radiatorerna i övre planet är avstängda med undantag för badrum och hall, som också har elmatad klinkergolvvärme. LL-vp kompletterar vid behov.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2804 skrivet: 09 februari 2012, 20:32:55 »
Hej patentgunnar *vinkar*
Helt klart att någon begränsning går in och drar ner effekten.
Det kan vara en början på gasbrist men omkring 70 ºC låter
inte högt ,själv låg jag på 62 ºC vid -6 ºC med original fläkten.
Å andra sidan så mäter vi ju tempen vid innedelen och tempgivaren
sitter ju i utedelen direkt efter kompressorn ,så där är tempen högre.
Men
Jag hade i alla fall börjat med att mäta upp alla givarna ute samt vattentempgivaren i innedelen.

Mvh Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!