Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energicentrapumpen Officiell tråd!  (läst 1136043 gånger)

0 medlemmar och 29 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2430 skrivet: 24 november 2010, 09:18:33 »
Innan du slabbar med gasen, mät ingående och utgående vatten genom värmeväxlaren, vilken diff får du ?
Sen kan du gärna också mäta hetgas in och utgående gas på samma växlare  och skriva ditt resultat här.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad stam60

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2431 skrivet: 24 november 2010, 19:48:39 »
jaha då var det riktigt stopp, sitter och äter mat i godan ro då hela huset blir svart kikar över till grannen där lyser det, illa.
Gick ner i källaren och upptäcker att jordfelsbrytaren har löst ut, resettar men den löser ut igen, ryckte ur pumpen och allt funkar...nu vågar jag inte sätta i pumpen igen, jaha hur går jag vidare nu? kan det vara så att cirkpumpen har gett sig så den löser ut jordfelsbrytaren det finns ju ingen som jobbar nu som kan hjälpa mig..

Utloggad johnny2d

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2432 skrivet: 24 november 2010, 22:04:33 »
Huga, det var illa, hoppas verkligen att det ordnar sig enkelt!
Jag ska ringa Greven kl 07:30 imorron och beställa en ny pump.

Btw så är mina värden in ut på allt enl följande:
Vatten in: 34,8
Vatten ut: 37,6
Hetgas: 53
kallgas: 34
Utetemp: -11,5 och bara lätt fuktigt, dvs lite frost :)

Hälsningar!
-Johnny

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1017
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2433 skrivet: 24 november 2010, 23:25:12 »
jaha då var det riktigt stopp, sitter och äter mat i godan ro då hela huset blir svart kikar över till grannen där lyser det, illa.
Gick ner i källaren och upptäcker att jordfelsbrytaren har löst ut, resettar men den löser ut igen, ryckte ur pumpen och allt funkar...nu vågar jag inte sätta i pumpen igen, jaha hur går jag vidare nu? kan det vara så att cirkpumpen har gett sig så den löser ut jordfelsbrytaren det finns ju ingen som jobbar nu som kan hjälpa mig..
.
hej.
ace hadde detta bekymmer för ca 2 år sedan ...kryp strömmar i maskinen. han mätte upp detta o konstaterade att det låg innom marginalerna men jordfelsbrytaren var för känslig. jag vet att fler tillverkare avrått från jordfelsbrytare andvändes till värmepumpar. jag vet inte om det är rätt att rekomendera att dessa inte andvändes !! Sc:,h
kan ju vara att din cirk pump är så slut att den läker in vatten i motor lindningen så det är därför din jordfels brytare löser ut.
krister
följ strömmen  stäng av den !!
12 kw solceller. nulite 35 kw bergvärmepump. 700 m borrhål /4 hål

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13313
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2434 skrivet: 25 november 2010, 08:13:07 »
Det finns ju jordfelsbrytare med högre brytström som är till just för detta - Skydd av utrustningen, men inte personskydd.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2657
  • Karma +5/-1
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2435 skrivet: 25 november 2010, 11:01:59 »
jaha då var det riktigt stopp, sitter och äter mat i godan ro då hela huset blir svart kikar över till grannen där lyser det, illa.
Gick ner i källaren och upptäcker att jordfelsbrytaren har löst ut, resettar men den löser ut igen, ryckte ur pumpen och allt funkar...nu vågar jag inte sätta i pumpen igen, jaha hur går jag vidare nu? kan det vara så att cirkpumpen har gett sig så den löser ut jordfelsbrytaren det finns ju ingen som jobbar nu som kan hjälpa mig..

Prova att vända stickproppen till värmepumpen och se om det går bättre. Egentligen är de här värmepumparna beroende av att rätt anslutning i nätplinten används för nolla respektive fas, och det är olyckligt att de på den svenska marknaden levereras med en nätsladd med stickpropp som kan vändas hur som helst i vägguttaget.
Det som framför allt kan hända om fas och nolla förväxlas är dels att datakommunikationen mellan inomhus- och utomhusdel störs, och dels att läckström i åskskyddet som sitter på kretskortet i utomhusdelen kan få jordfelsbrytare att lösa.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad stam60

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2436 skrivet: 25 november 2010, 11:42:01 »
ja nu har ju pumpen suttit och gått i i nästan 2 år så jag tror nog att grevens svar är det som jag går efter..jaha då är det väl bara att byta cirkpump vad skall jag tänka på då flöden och liknande??

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2437 skrivet: 25 november 2010, 14:22:32 »
jaha då var det riktigt stopp, sitter och äter mat i godan ro då hela huset blir svart kikar över till grannen där lyser det, illa.
Gick ner i källaren och upptäcker att jordfelsbrytaren har löst ut, resettar men den löser ut igen, ryckte ur pumpen och allt funkar...nu vågar jag inte sätta i pumpen igen, jaha hur går jag vidare nu? kan det vara så att cirkpumpen har gett sig så den löser ut jordfelsbrytaren det finns ju ingen som jobbar nu som kan hjälpa mig..

Jag läser att din jordfelare är för hela huset och inte bara för pumpen, då uppstår frågan om du nyligen kopplat in någon annan utrustning som är motordriven där summan av läckströmmarna från alla grejor då trippar din jordfelare, men det kan ju ev vara att cirk-pumpen har säckat och löser ut. Sen borde du säkra upp din Luft/vatten så att den INTE tillåts att bryta hela huset, sätt alltså en snabbare jordfelare på fasen till din pump och ha en trögare till hela huset, det finns modeller som är störskyddade.
Annars kan det ju i framtiden bli så att om din pump smäller igen så slocknar då hela huset, inte bra med tanke på frysen och cirkulationspumpar med mera.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2438 skrivet: 25 november 2010, 15:50:59 »
jaha då var det riktigt stopp, sitter och äter mat i godan ro då hela huset blir svart kikar över till grannen där lyser det, illa.
Gick ner i källaren och upptäcker att jordfelsbrytaren har löst ut, resettar men den löser ut igen, ryckte ur pumpen och allt funkar...nu vågar jag inte sätta i pumpen igen, jaha hur går jag vidare nu? kan det vara så att cirkpumpen har gett sig så den löser ut jordfelsbrytaren det finns ju ingen som jobbar nu som kan hjälpa mig..

Jag läser att din jordfelare är för hela huset och inte bara för pumpen, då uppstår frågan om du nyligen kopplat in någon annan utrustning som är motordriven där summan av läckströmmarna från alla grejor då trippar din jordfelare, men det kan ju ev vara att cirk-pumpen har säckat och löser ut. Sen borde du säkra upp din Luft/vatten så att den INTE tillåts att bryta hela huset, sätt alltså en snabbare jordfelare på fasen till din pump och ha en trögare till hela huset, det finns modeller som är störskyddade.
Annars kan det ju i framtiden bli så att om din pump smäller igen så slocknar då hela huset, inte bra med tanke på frysen och cirkulationspumpar med mera.

Varför ska man ha jordfelsbrytare på värmepumpen,, på min går det inte alls att ha den...? ser heller inte nåt problem med det.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13313
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2439 skrivet: 25 november 2010, 15:59:47 »
jaha då var det riktigt stopp, sitter och äter mat i godan ro då hela huset blir svart kikar över till grannen där lyser det, illa.
Gick ner i källaren och upptäcker att jordfelsbrytaren har löst ut, resettar men den löser ut igen, ryckte ur pumpen och allt funkar...nu vågar jag inte sätta i pumpen igen, jaha hur går jag vidare nu? kan det vara så att cirkpumpen har gett sig så den löser ut jordfelsbrytaren det finns ju ingen som jobbar nu som kan hjälpa mig..

Jag läser att din jordfelare är för hela huset och inte bara för pumpen, då uppstår frågan om du nyligen kopplat in någon annan utrustning som är motordriven där summan av läckströmmarna från alla grejor då trippar din jordfelare, men det kan ju ev vara att cirk-pumpen har säckat och löser ut. Sen borde du säkra upp din Luft/vatten så att den INTE tillåts att bryta hela huset, sätt alltså en snabbare jordfelare på fasen till din pump och ha en trögare till hela huset, det finns modeller som är störskyddade.
Annars kan det ju i framtiden bli så att om din pump smäller igen så slocknar då hela huset, inte bra med tanke på frysen och cirkulationspumpar med mera.

Varför ska man ha jordfelsbrytare på värmepumpen,, på min går det inte alls att ha den...? ser heller inte nåt problem med det.

Jordfelsbrytare kan man ha, men inte en för personskydd. Personskyddsbrytare bryter vid 30mA felström, men det finns apparatskydd som bryter vid 300mA i stället.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2440 skrivet: 06 december 2010, 20:07:18 »
Hej alla!
Ni kanske minns alla mina frågor för drygt ett år sedan!!!!!! skämt åsido, jag har nu lite funderingar om min dotters pump igen och som är 100 mil bort. I helgen som var så hälsade jag på och givetvis så hamnade jag i källaren. Pumpen dunkade på ganska så gott, -9 ute och tre staplar vid full drift, temp in ca 30 och ut 38 enl. displayen, 1 cp i systemet och 1 i pumpen, en salig blandning av element och och rördimensioner, fast kondensering. De värden jag nu beskrivit gäller för -9, vid +-0 gäller andra värden. Nu kommer mina funderingar, när jag ströp returen vid cp:n i växlaren(kulkran) så ökade ut-tempen med 5 grader inom bara typ 2 min och man hörde att cp:n började knorra lite, elementen blev ganska snabbt betydligt varmare och elpatronen kopplades ur. Den stora frågan är, vad betyder detta och vad händer med cp:n om man kör denna strypning nån längre tid, blir det bara skrot eller...Tacksam om någon har några tips att ge. Avfrostningarna verkar vara som mina egna pumpar och som andra beskriver.
Mvh/Alli

Utloggad Painderichard

  • Luttrad
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en Julapump L/V som tuffar på sedan 08
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2441 skrivet: 04 januari 2011, 17:23:52 »
Hej på er.

Först och främst bugar och tackar jag alla er som bidragit med inlägg till denna mastodånttråd! Teltur, Johnny, Berga-Kungen, Art, Ace, Bibsan Greven, med flera, fantastiskt intressant att läsa.  :)

Jag köpte själv en Julapump i höstas på vinst och förlust och innan jag kände till detta forum. (Priset i kombination med garantierna avgjorde) Nåväl, pumpen har gått riktigt bra förutom ett avisningsproblem i Julas. (Den är nog inte konstruerad för snöstormarna på Österlen)

Här kommer min tolkning vad ni kommit fram till för att optimera pumpens prestanda:
Kommentera gärna.

Gasmängd - Det går inte att optimera pumpen för alla ute temperaturer och driftlägen. Man får välja att optimera vid ett visst driftsläge och följa ACE's instruktioner på sid 117.

Sensorer - Det är framförallt 2 sensorer man kan mippla med:
Outdoor temp sensor kan flyttas bort från kondensorn för att erhålla snabbare uppstegring av pumpen efter avfrostning vid torr luft. Dock är det bättre att ha den i sitt ursprungsläge när det är fuktigt.
Outdoor coil sensor kan flyttas så att avfrostningstiden kortas. Man kan även byta ut den mot en sensor med snabbare respons och erhålla längre tid mellan avfrostningarna.

Utomhusdelen skall lutas åt vänster och bakåt så att kondensvatten rinner undan från kompressor. Man måste också kolla att inte outdoor coil sensor är täckt av is.

Har jag missat något?
Gav styrning av cirkpumpen något?
Hur blev det med monteringen av innedelen i taket?

Kan nämna att pumpen är inkopplad mellan returen från radiatorerna och en Nibe elkasett (EVC13). Jag har allstå ingen acktank utan kör direkt mot radiatorerna. Dock är det ett gammalt hus med grova rör och stora radiatorer så vattenvolymen är ganska stor.

Tack än en gång,
Mvh, Rickard
 


         

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2442 skrivet: 06 januari 2011, 08:44:04 »
Det finns en option som inte har testats hittills !

När jag jämfört EC/Jula/Pioneer-pumparna med andra likvärdiga utedelar på marknaden, slås jag av att luftomsättningen via fläkten på denna är usel, en vanlig L/L-utedel på 5,5 -6,5 kw blåser iväg minst 1800 - 2500m3/tim, denna "småfiser" iväg luft.....

Jag gjorde förra året en test på skitpumpen Chunlan (5,5kw L/L) där jag varvtalsstyrde fläkten i utedelen, jag kunde varva ner duktigt och få samma uteffekt, det behövdes full fart endast när temp gick ner mot -10 ºC eller lägre. Nackdelen med att varva ner när det är "varmare" ute är att det blir snabbare frostbeläggning på utedelens kondensor. Eftersom denna pump också är en kap-maskin med dålig luftomsättning har jag alltså starka misstankar att frostproblemen på denna maskin helt enkelt handlar om snål luftomsättning.

Därför skulle det vara "guld" om någon medlem här som har en EC/Jula/Pioneer, och som ev har en kass utedel liggandes hade chansen att sätta in ett annat fläktblad/motor med högre kapacitet, jag slår vad om att en högre luftomsättning skulle sänka frostproblemen avsevärt, samtidigt skulle också då pumpen kunna prestera bättre vid låg temperatur och vid varmara skulle pumpen varva ner fortare och ge än bättre COP.

Om nu någon har EC och en vanlig L/L på c:a 5-6kw är det juy bara att ställa sig framför pumparna och jämföra, det är rejäl skillnad i luftomsättning. De som borde avslöja detta frostproblem är nog enklast att sätta 2 termometrar på utedelen, en som känner av utetemp oc den andra direkt framför utblåset och sen jämföra hur mycket utedelen kyler ned luften, blir det mer än c:a 2 ºC diff pekar detta på att man då får oönskad frost.

Kanske Teltur har ork/tid, han brukar kunna fixa fram det mesta (har själv ingen EC-pump).
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2443 skrivet: 06 januari 2011, 15:59:50 »
Hej Art *vinkar*

Du skall veta att jag har funderat en hel del på detta.
Tänkte ta upp frågan i driftsavdelningen men det går
nog lika bra här.
Så vad händer med påisningen på uteförångaren när
vi ökar luftflödet igenom den och övriga parametrar som utetemp ,
luftfuktighet , effektuttag  är konstanta ?
1. Påisningen ökar
2. Påisningen minskar
3. Påisningen oförändrad
 Sc:,h Sc:,h Själv har jag ingen aning  Sc:,h Sc:,h

Art ,du inne på alt 2. hur resonerar du ?

Det bästa är naturligtvis att testa men då skulle man haft en kraftigare fläkt eller
matat den befintliga separat via frekvensomriktare.(Går kanske att ordna)

Jag har varit ute och mät idag på nyavfrostad förångare , temp före förångaren 0.0 ºC ,efter förångaren -4.9 ºC . Sc:,h

För övrigt ,skadad som man är :D ,så håller jag just nu att labba med sk "underkylare".
Den är konstruerad i äkta Redneck stil(Redneck= fattiga vita bönder som spelar banjo
och har lika långa fingrar  ;D).
Underkylaren består av en kraftig plastpåse som innehåller 4l vatten.
Gasröret efter kondensorn går igenom vattnet och värmer upp det för
att sedan hjälpa till när det är dax för avfrostning.

MVH Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2444 skrivet: 06 januari 2011, 16:38:13 »
Tjena, Flir-neck......
Alt.2, jag baserar detta på massan(förångaren)-med kylmediet i -luftens hastighet som ger mer energi och då "övervinner" daggpunkten, om man ska uttrycka sig krasst. Kan dra en parallel, om du läser Nibe 360-trådarna (frånlufts-värmepumpar) så har en del problem med isbildning i förångaren, och denna pump har ingen 4-vägs switch, den avisar genom att stänga kompressorn och låta avluften tina upp förångaren, vilket kan ta upp till 15-20 min, här snackar vi nu rumstemp luft(+18-20 ºC) som fläktas ut.

En del ställer ned hastigheten på fläkten, då blir avluften än kallare, dom tror att dom får mer energi ut ur luften men det blir tvärtom och till slut så isar den igen, de som ställer pumpen så att avluften ligger runt +1-2 ºC får bästa effekt ur avluften = dom får höja varvtalet lite. Alltså kan vi dra parallelen med utedelen även om nu uteluften är kallare, men den har istället mycket mer fukt i sig än inomhus. Dessutom har jag kört praktiska experiment med att vartalsreglera utedelen på min Chunlan, jag får mer rimfrost i utedelen i spannet +3 till -2 ºC vid fuktig väderlek om jag varvar ned till en viss procent.

Du ser också att fläktbladens utformning är ganska olik andra vanliga kineser typ L/L. Man borde också kunna ta bort fläkten helt och sätta en större precis utanpå och sätta en "gördel" runt den och trycka mot öppningen om man kan labba lite.

Fan vad jag är avis- jag vill också ha en FLIR....... ::), hade du sprit i påsen eller drack du upp den....hehe
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!