0 medlemmar och 16 gäster tittar på detta ämne.
jaha då var det riktigt stopp, sitter och äter mat i godan ro då hela huset blir svart kikar över till grannen där lyser det, illa.Gick ner i källaren och upptäcker att jordfelsbrytaren har löst ut, resettar men den löser ut igen, ryckte ur pumpen och allt funkar...nu vågar jag inte sätta i pumpen igen, jaha hur går jag vidare nu? kan det vara så att cirkpumpen har gett sig så den löser ut jordfelsbrytaren det finns ju ingen som jobbar nu som kan hjälpa mig..
Citat från: stam60 skrivet 24 november 2010, 19:48:39jaha då var det riktigt stopp, sitter och äter mat i godan ro då hela huset blir svart kikar över till grannen där lyser det, illa.Gick ner i källaren och upptäcker att jordfelsbrytaren har löst ut, resettar men den löser ut igen, ryckte ur pumpen och allt funkar...nu vågar jag inte sätta i pumpen igen, jaha hur går jag vidare nu? kan det vara så att cirkpumpen har gett sig så den löser ut jordfelsbrytaren det finns ju ingen som jobbar nu som kan hjälpa mig..Jag läser att din jordfelare är för hela huset och inte bara för pumpen, då uppstår frågan om du nyligen kopplat in någon annan utrustning som är motordriven där summan av läckströmmarna från alla grejor då trippar din jordfelare, men det kan ju ev vara att cirk-pumpen har säckat och löser ut. Sen borde du säkra upp din Luft/vatten så att den INTE tillåts att bryta hela huset, sätt alltså en snabbare jordfelare på fasen till din pump och ha en trögare till hela huset, det finns modeller som är störskyddade.Annars kan det ju i framtiden bli så att om din pump smäller igen så slocknar då hela huset, inte bra med tanke på frysen och cirkulationspumpar med mera.
Citat från: Art Deco skrivet 25 november 2010, 14:22:32Citat från: stam60 skrivet 24 november 2010, 19:48:39jaha då var det riktigt stopp, sitter och äter mat i godan ro då hela huset blir svart kikar över till grannen där lyser det, illa.Gick ner i källaren och upptäcker att jordfelsbrytaren har löst ut, resettar men den löser ut igen, ryckte ur pumpen och allt funkar...nu vågar jag inte sätta i pumpen igen, jaha hur går jag vidare nu? kan det vara så att cirkpumpen har gett sig så den löser ut jordfelsbrytaren det finns ju ingen som jobbar nu som kan hjälpa mig..Jag läser att din jordfelare är för hela huset och inte bara för pumpen, då uppstår frågan om du nyligen kopplat in någon annan utrustning som är motordriven där summan av läckströmmarna från alla grejor då trippar din jordfelare, men det kan ju ev vara att cirk-pumpen har säckat och löser ut. Sen borde du säkra upp din Luft/vatten så att den INTE tillåts att bryta hela huset, sätt alltså en snabbare jordfelare på fasen till din pump och ha en trögare till hela huset, det finns modeller som är störskyddade.Annars kan det ju i framtiden bli så att om din pump smäller igen så slocknar då hela huset, inte bra med tanke på frysen och cirkulationspumpar med mera.Varför ska man ha jordfelsbrytare på värmepumpen,, på min går det inte alls att ha den...? ser heller inte nåt problem med det.