0 medlemmar och 54 gäster tittar på detta ämne.
Hej Johnny, vi har ju samma pumpar,Foma. Jag är lite nyfiken vad du har för värden nu. Vattentemp in och ut, vid inneskåpet? + hetgastemp? Varvar den upp snabbt efter avf, vilken amp brukar den ligga på. Sen det här med frosten, menar du att det typ en märkbar beläggning på lamellerna,typ några mm ut på dom så att säga?
Vid 0 till -5 så stödjer jag med elpatronen till ca 40-45c och då får jag ett delta T på 4-5c och shuntar ut det. Det blir frost mellan lamellerna men det blir inte inte sån frostbeläggning som du verkar få. Helt klart så spelar luftfuktigheten väldigt stor roll på våra maskiner Nu kommer jag inte ihåg om du stöttar du med något?
Har en gammal oljepanna(1969) som jag satte i en pelletsbrännare iför 2.5 år sen.Körde med den 4 mån och sen sattes VPn in.(fy f-n för sota den)Sen dess har den varit avstängd tills nu...Kollade noga hela Januari min totala värmeförbrukning med VP +ELpanna+VVB.I genomsnitt gav VPn 65kWh/dygn ,ELP 30kWh/dygn ,VVB 5kWh/dygn(förvärmt av VP/ELP)Av dessa 100kWh/dygn betalade jag för 67.5kWh/dygn (Cop energi VP Jan. 2.0)Priset på el för Jan. 1.30 Kr = 88 Kr/dygnFrån 1 feb tills nu har det gått 17 säckar pellets 1.9 x 49 kr =93 kr/dygn.När dom sista tre säckarna är slut så slutar denna test för min del.MVH Teltur
Det som är lite konstigt är att om nu pumpen inte ger så bra så har du redanett högt delta på vattnet.Kör du med VPns cirkpump direkt mot elementen eller mot tank ?Om du ökar den avgivna effekten på pumpen så kommer delta på vattnet att ökaoch det blir kanske för högt.Kan du öka cirkpumphastigheten på din Foma ?Har du något som stryper flödet ?MVH Teltur
Den andra som går mellan panna och tankar kan jag bara ha inställt på 2, annars låter den som fan,förmodligen bromsar fomas pump upp om jag ökar min. Vad ska jag göra? Det jag funderar på är att bytta ut foma cc skräpet mot en som åtminstånde går att sjustera flödet på.Sen så undrar jag om det ska pysas ut lite till?
Tittade precis på dom olika temp, utetemp -4. vatten in 40,5 ut 45,5 hetgasen 57. 8,5A. Amp brukar ligga på 7,2-8,5A. Alltså ska det pysas ut lite till då va? Ska jag försöka få upp hetgasen till ca 70c vid -5 ute? En tanke kom nu, kan det vara därför min utedel inte frostar igen så mycket, för att den inte ger så mycket effekt som era?