0 medlemmar och 40 gäster tittar på detta ämne.
is i 4-vägaren= fukt i systemet = felaktigt installerad !!En vanligt symtom på ej/felaktigt vacuumsugna pumpar.
torbjörn.snart får du nytt material att bita i !!har fått tag i prylarna jag sökt nu i 3 år.så nu e amitime inköpen över. suporten kommer att finnas kvar i minst 5 år till men inga nya inköp.nu e det bara 9 kw på mitt sätt utan gas rör med dubbla växlare glykol mellan inne del o ute del. detta är 9 kw o inget påhittat som de andra jag sett.sitter även 3 vägs ventil för val av vv eller radiator drift. går att ha flytande på rad o ändå 65 i tank.dock inte riktigt nöjd med denna förångare som är lite för tät. kommer en ny 3 radig om 2 månader med stort lamell avstånd.avfrostning är i de närmaste optimal. går även att egenhändigt programera manuellt i displayen. blir spännande o se om det motages glatt !! leverans minst 2 månader från nu då kina TOTAL STÄNGER på måndag 3 v.kinesiskt nyår !!hälsngreven i kina .
Tack för att ni ägnar mig en tanke Det som är så mysko är att det uppstår efter en längre tids användning och blir sämre och sämre.. Men det kanske samlas fukt där efterhand som det cirkulerar i systemet, Lär väl vara en järnklump eller nått annat magnetiskt som är kolven i 4-vägaren, och den mår såklart inte bra av fukt. Systemet är sniffat och påfyllt, men inte vakumsugit efterssom kylkillen inte lyckades alls hitta rätt arbetstryck i systemet. Kan det kanse ha med att göra att 4-vägaren inte är helt öppen i värmeläge?Hur kan jag åtgärda detta? Måste jag byta 4-vägare eller tömmer en vakumsugning ur Rubbet och all fukt även vart den nu sitter?Hälsningar!!-Johnny
Citat från: johnny2d skrivet 05 februari 2010, 22:47:30Tack för att ni ägnar mig en tanke Det som är så mysko är att det uppstår efter en längre tids användning och blir sämre och sämre.. Men det kanske samlas fukt där efterhand som det cirkulerar i systemet, Lär väl vara en järnklump eller nått annat magnetiskt som är kolven i 4-vägaren, och den mår såklart inte bra av fukt. Systemet är sniffat och påfyllt, men inte vakumsugit efterssom kylkillen inte lyckades alls hitta rätt arbetstryck i systemet. Kan det kanse ha med att göra att 4-vägaren inte är helt öppen i värmeläge?Hur kan jag åtgärda detta? Måste jag byta 4-vägare eller tömmer en vakumsugning ur Rubbet och all fukt även vart den nu sitter?Hälsningar!!-Johnnydet brukar vara lite fukt som far runt i systemet som ånga...på kalla sidan fryser ångan till små iskristaller som kan fastna om det finns en förtängning...sen kommer nästa och det bygger på liksom.alla fyrvägsventiler läcker lite..lite , både från tryck till sugsida, men även från "förflyttnings-tryck-kammaren" utanför kolven och in till flödeskammaren. detta läckage är väldigt litet och spalten det läcker igenom är extremt liten = där fastnar kristallerna.hoppas det gick att förstå.
Beundrar er.......att ni bara orkar hålla på med en sån krångelpump, som knappt ger när man behöver.Tänk om ni lagt tiden på att arbeta & tjäna pengar, då hade ni kunnat köpt två pumpar med garantier.Dessutom hade ni kanske haft varmt på vintern.Sen tror i alla fall jag, att dom fixar mjukvaran "over there" hos tillverkaren, och ska vi hårddra dettta så kan ni lika väl bygga en egen pump, i stället för att modda överalllt, det verkar mer naturligt.MvH Jawen
när du skriver att den går som ett skollat troll menar du då att fläkten snurrar ock kompressorn den går . Reducerar du din elräkning med 1000 kr motsvarar det med ett elpris på 1,20 ca 833 kwh på en månad (720timmar) som du tar hem i kyleffekt . För ett par tusenlappar till i investerings ögonblicket är möjligheterna till en högre avkastning hur stor som helst.. En värmepump med kappilär rör kan inte gå som ett skållat troll .det klarar inte kappilär röret av att reglera.c-c