0 medlemmar och 25 gäster tittar på detta ämne.
Här i Skåne har jag denna vinterns kallaste kväll -10 ºC.Pumpen tar 1.45kW och ger 2.9kW vid 38/34 ºC på vattnet.Annars kör jag nu med pumpen satt på 46 ºC ochlåter elpannan(satt på 41 ºC) hoppa in och stöta vid avfrostningarmen när det är kallt som nu så ligger 2.5kW steget i hela tiden.
ja det kan va det som gäller. Men jag har för mig att nån nämnt nått om att FOMA har andra avfrostningsparametrar än tex EC-pumpen. Tänk om det är nått sånnt som jäklas och aldrig fungerat bra. Min förra utedel betedde sig lika förra vintern.. hmm. nån som vet?För det är helt konstigt nu. 20 sekunder till All frost på förångaren är borta, sen kör den över en minut till och det komer inte ens en endaste droppe som rinner ner på backen under hela tiden.Får lägga en order på en ny givare och börja i den ändan. Det är såklart mycket värt om den ökar driftstiderna.Teltur och BK mfl, förlängs avfrostningarna för er nått?? Måste det vara torrare än en öken innan det händer?
Tackar så mycket för svaren =)Ja det kan nog vara trögheten i givaren som jäklas. Provade faktiskt förra året att flytta den och sätta den ca 6-7 cm upp på förångaren för att exprimentera.. det slutade med att avfrostningan avbröts väl så tidigt Men om man placerar den bara något tidigare än vad den är idag så kanske man tjunar systemet till perfektion. Tur man e ledig och kan exprimentera. Fryser man så får man ta till glöggen Thumbsup
Det är inte utan att man nästan fäller en liten tår Att vi ägare av Foma,Invest,Pionner,Ultimate,EC , nu dan före dankan samlas för att hjälpa varandra. Till er alla med ful och finpumpar.En riktig God Jul tomte:: Teltur tomte::
Hej, vi har Fomas modell av Ecpumpen och nu efter ca 1år utan större problem så får vi felkod F7. Vad kan ha hänt?