0 medlemmar och 47 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: bippsan skrivet 04 december 2009, 14:05:38Hej, vi har Fomas modell av Ecpumpen och nu efter ca 1år utan större problem så får vi felkod F7. Vad kan ha hänt? Nu vid ca 0 ºC ute så skiljer det typ 5-6 ºC mellan in och utlopp på vattnet, hur är det hos er?
Hej, vi har Fomas modell av Ecpumpen och nu efter ca 1år utan större problem så får vi felkod F7. Vad kan ha hänt?
Bidrar med min gamla mätning från ifjol, se sid 120 inlägg 1196http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=18500.msg227971#msg227971
Tjena Art,Vi har bytt givare och håller på att tjuna den som styr avfrostningsintervallet, den inne i maskinen Har märkt att maskinen avfrostar alledes förlänge i de allra flesta fall. Det gör att den avfrostar allt för ofta när det är torrt ute samt inte förlänger avfrostningsintervallet förren det är torrt som en öken ute =)Det är såklart total överkurs, men om man har intresset och exprimentkänslan så är det perfekt.När det gäller givaren som sitter ute bak på förångaren så kör jag så att den sitter i orginalläge när det är +2 till -4, dvs när det är fuktigt. När det är kallare en period så kör jag med givaren en bit ifrån förångaren. Märker riktigt stor skillnad. Dvs att funktionen de byggt in för att den ska smygköra en kvart när det är riktigt fuktigt fungerar riktigt bra när det är fuktigt ute. Men det fungerar inte alls bra att den smygkör en kvart när det är torrt ute, det är jättebra COP, men kör den på 850w så blir det inte så mycket effekt vunnen...
Hej Stam60En fråga ,blir förågaren ute frostig jämnt över hela ytan innan denavrostar ?ja den blir jämnt frostig över ytan och när den frostar av så lämnar den inte kvar nått..det är precis som den inte går på sista effektsteget, jag har en effekt mätare och den ligger och hovrar på 1400w hela tiden, har aldrig sett att den hör gått upp på dom där magiska 1700w som vissa här säger detta oavsett temperatur..