0 medlemmar och 28 gäster tittar på detta ämne.
fuktigare kan det knappt bli än ute på sjön. Kör du landström eller har du diselgenerator som driver VP
Citat från: FRJO skrivet 06 november 2009, 16:50:29fuktigare kan det knappt bli än ute på sjön. Kör du landström eller har du diselgenerator som driver VPVid kaj är det landström. Men man undrar om det inte vore billigare med elverket, då Sthlmshamn tar 1.45 + moms / kwh.Men vad är det med styret på vp:n? Den vill inte avfrosta av sig själv.
Hejsan på er!Har nu läst igenom hela tråden. Det tog ett par dar...Jag installerade (av en fackman) en Pioneer på mitt bogserfartyg för ett år sedan.Den har gått över lag problemfritt, fastän den inte har gett så mycket. Halverade dock oljeåtgången förra vintern. Den är alltså dockad till returen på den gamla ctc 1100 pannan.Under sommarhalvåret har den klarat allt tapp och värmevatten. Mycket nöjd där.Men nu isar den igen som fan. Den vill inte frosta av. Har provat alla husmorsknep som här har rekommenderats.Det sista jag har gjort i dag är att peta in ute-givaren på baksidan mellan lamellerna.Då verkar den sköta sig. Ta i trä. (på en stålbåt, va)Vill också ta tillfället i akt och stötta Greven. Han har fått ta onödigt mycket skit, tycker jag.Det behövs fler som honom!Jag ber att få återkomma.
Å andra sidan så vet man aldrig om den är inblandad på något sätt.Jag har ett extra kort med microprossesorn och blir mer och mer sugen påatt "suga" ut programmet.Mvh Teltur
Citat från: Hjalmarl skrivet 06 november 2009, 17:20:38Citat från: FRJO skrivet 06 november 2009, 16:50:29fuktigare kan det knappt bli än ute på sjön. Kör du landström eller har du diselgenerator som driver VPVid kaj är det landström. Men man undrar om det inte vore billigare med elverket, då Sthlmshamn tar 1.45 + moms / kwh.Men vad är det med styret på vp:n? Den vill inte avfrosta av sig själv.Du kommer inte billigare undan med elverket, om du inte har "gratis bränsle" vad kan verkningsgraden vara? En liter bensin/diesel innehåller 10kWh? på ett ungefär? Vad får man ut av det efter alla mekaniska och värmeförluster? 2-3kWh? Då har man köpt bränslet för kanske 12kr/l. Skulle inte förvåna mig om varje kWh med elverket kostar 4kr eller mera, + slitage och servicekostnader. Mig bekymrar det inte när jag nu sitter i husvagnen och kör elverket, men det kan vara bra att veta iallafall. Kompletterar, Kör man som jag just nu så är väl verkningsgraden inte 10% ens en gång.
Hej KristerBehöver du en testpilot för en ny mjukvara så ställer jag gärna upp.Mvh Teltur
Hej igen"Du skriver att pumpen ger bara hälften direkt före en avfrostning i förhållande till helt rent element men vad får du för medeleffekt vid nollan och mycket fukt ute? "Omkring nollan fuktigt väder settemp 46 ºC.3.9 KW direkt efter avfrostning.2.6 KW precis innan avfrostning. 45 min medeleffekt 3.25 KW8 min avfrosting (vi kvittar avgiven effekt när den varvar ned/upp med upptagen effekt) 0KW7 min 3.6 KW i medeleffekt (för att få en hel timme).Jag får det till att min pump motsvarar en 2.85 KW elpatronomkring nollan vid fuktigt väder.MVH Teltur