0 medlemmar och 31 gäster tittar på detta ämne.
när den lämnar 3,3kwh vad har du i strömförbrukning, vilken överhettning får du , underkylning och hetgastemp, vad har du för flöde över kondesorn . c-c
finns det inget utag för att mäta förångningen ?för att mäta tempen på ångan behöver man inte gör några ingrepp i maskinen.c-c
Citat från: johnny2d skrivet 05 oktober 2009, 12:34:22Dessutom så har vi det gamla fenomenet att ju varmare vatten pumpen får producera destå mer effekt kommer den att leverera/dra. Dvs vid ut 30 grader drar den ca 1200w max, vid 42 grader drar den ca 1550w och över runt 47-48 grader nånstans så kan den dra bortåt 1850w. Dock till något reducerat COP, men mångfaldigt bättre än elpannan.OBS att det ovanstående är en tes jag har, men sett ofta i exprimentsyfte. :Johnny ,kan bara meddela dig att på dom sista 300W som din pump tar (1400-1700 W)så har du ett Cop(effekt) på hela 1.1-1.2 vid dessa vatten temp(48-50 ºC).Då kan man ju värma det med elpannan för att spara pumpen. :MVH Teltur
Dessutom så har vi det gamla fenomenet att ju varmare vatten pumpen får producera destå mer effekt kommer den att leverera/dra. Dvs vid ut 30 grader drar den ca 1200w max, vid 42 grader drar den ca 1550w och över runt 47-48 grader nånstans så kan den dra bortåt 1850w. Dock till något reducerat COP, men mångfaldigt bättre än elpannan.OBS att det ovanstående är en tes jag har, men sett ofta i exprimentsyfte.
En värmepump man inte kan mäta på .varför är det ingen som tagit upp det tidigare?c-c
"Men COP ska ju vara faktorn mellan instoppad och utgående energi...." Så borde det vara men ALLA anger faktorn mellan instoppad och utgående ögonblicks effekt.MVH Teltur
Tittar man på det inlägget fin gjort ser inte det här bra ut. då det är tillgänglig kyleffekt som är besparingen producerar v-p knappt 2kwh i timmen när avfrostningen är avdragen . c-c
nej jag kan inte sånt. det är precis man klarar att skriva på en sån här låda . han hade jobbat som kylis i 29år och det blir 13 inlägg bakom det här.c-c