0 medlemmar och 46 gäster tittar på detta ämne.
Dessutom så har vi det gamla fenomenet att ju varmare vatten pumpen får producera destå mer effekt kommer den att leverera/dra. Dvs vid ut 30 grader drar den ca 1200w max, vid 42 grader drar den ca 1550w och över runt 47-48 grader nånstans så kan den dra bortåt 1850w. Dock till något reducerat COP, men mångfaldigt bättre än elpannan.OBS att det ovanstående är en tes jag har, men sett ofta i exprimentsyfte.
Citat från: johnny2d skrivet 05 oktober 2009, 12:34:22Dessutom så har vi det gamla fenomenet att ju varmare vatten pumpen får producera destå mer effekt kommer den att leverera/dra. Dvs vid ut 30 grader drar den ca 1200w max, vid 42 grader drar den ca 1550w och över runt 47-48 grader nånstans så kan den dra bortåt 1850w. Dock till något reducerat COP, men mångfaldigt bättre än elpannan.OBS att det ovanstående är en tes jag har, men sett ofta i exprimentsyfte. Är det möjligt att ni överlastar vvx:en och kappilärröret ?Jag gjorde en liknande test på en fulpump L/L där jag vattenkylde returen (vätskeröret) med resultatet att hetgaserna gick ner och pumpen levererade mycket sämre.:osv =):Någon som har tid och labba/slabba lite ?
Citat från: johnny2d skrivet 05 oktober 2009, 12:34:22Dessutom så har vi det gamla fenomenet att ju varmare vatten pumpen får producera destå mer effekt kommer den att leverera/dra. Dvs vid ut 30 grader drar den ca 1200w max, vid 42 grader drar den ca 1550w och över runt 47-48 grader nånstans så kan den dra bortåt 1850w. Dock till något reducerat COP, men mångfaldigt bättre än elpannan.OBS att det ovanstående är en tes jag har, men sett ofta i exprimentsyfte. Är det möjligt att ni överlastar vvx:en och kappilärröret ?Jag gjorde en liknande test på en fulpump L/L där jag vattenkylde returen (vätskeröret) med resultatet att hetgaserna gick ner och pumpen levererade mycket sämre.Alltså är min misstanke att när acktanken är "kall" så verkar en del tangera gränsen för vvx:ens verkningsgrad = att ni har för kraftig kylning av kylmediet R410a genom att genomströmningshastigheten på vattnet är FÖR HÖG vid låg temp i VVX:en. Någon här skrev också en diff på 4 ºC, det måste vara på tok för mycket kylning då. Eftersom det inte går att reglera kölmediets hastighet måste man då reglera ned vattnets genomströmmnings-hastighet vid låg temp då maskinen har kappilärrör.Kan någon av er som har problem och som har ställbar hastighet på cirk-pumpen testa följande:Ställ in lägsta hastighet på cirkpump och notera skillnad på temp på: vatten in-vatten ut och samma på kölmediet vid kall tank.Sen notera samma på de andra 2 hastigheterna (pumpen ska visst ha 3 ställbara hastigheter)också vid kall tank.Det borde vara värt att prova att ställa på lägsta fart vid kall tank så man får minst 5-7 ºC diff och sen om pumpen då stegar upp på annat sätt, och sen se vad som händer vid runt +40 ºC med olika hastigheter.Jag tror att det ligger till så att när acktanken är kall, är det för hög genomströmninghastighet på vattnet, en del här har kört patron upp till c:a +40 och då har maskinen börjat lira. Någon som har tid och labba/slabba lite ?
Art , intressant teori men jag skulle vilja vända på det lite.Vi har i ju konstaterat att växlaren stryper när pumpen går på full effekt(varvtal).Så det klart att den är "överbelastad".Både jag och B_K har konstaterat att vid låg effekt(varvtal) så ligger underkylningenpå acceptabla 5-6K men direkt när pumpen börjar varva upp så sticker den upp till15-16K.Sen är det väl så att Ju högre vatten flöde man har genom växlaren ,ju mindre hinnergasen att kondenseras och vi får mindre delta T.Och här kommer min aha upplevelse.Om man ökar pumphastigheten/flödet så kommer vi få bättre underkylning ochhögre avgiven effekt.Lite praktiska exempel...Vid låga effekter(varvtal) spelar vatten pumphastigheten ingen roll , den avgivna effekten är ungefär samma.Vid höga effekter(varvtal) så ökar den avgivna effekten med ca 200W från läge 2-3 på vattenpumpen.VAD tror ni om detta ?PS Jag har nog en liten frekvensare liggandes på jobbet hoppas att det är enfasare.MVH Teltur
Citat från: Teltur skrivet 05 oktober 2009, 21:06:06Art , intressant teori men jag skulle vilja vända på det lite.Vi har i ju konstaterat att växlaren stryper när pumpen går på full effekt(varvtal).Så det klart att den är "överbelastad".Både jag och B_K har konstaterat att vid låg effekt(varvtal) så ligger underkylningenpå acceptabla 5-6K men direkt när pumpen börjar varva upp så sticker den upp till15-16K.Sen är det väl så att Ju högre vatten flöde man har genom växlaren ,ju mindre hinnergasen att kondenseras och vi får mindre delta T.Och här kommer min aha upplevelse.Om man ökar pumphastigheten/flödet så kommer vi få bättre underkylning ochhögre avgiven effekt.Lite praktiska exempel...Vid låga effekter(varvtal) spelar vatten pumphastigheten ingen roll , den avgivna effekten är ungefär samma.Vid höga effekter(varvtal) så ökar den avgivna effekten med ca 200W från läge 2-3 på vattenpumpen.VAD tror ni om detta ?PS Jag har nog en liten frekvensare liggandes på jobbet hoppas att det är enfasare.MVH TelturHehe...Tror jag hade detta uppe för några hundra sidor tidigare, en temp reglerad cirk-pump som varvtalsstyrs....GO FOR ITMen - ju snabbare vattenflöde -ju snabbare avkylning ( beroende på temp i ack och växlarens effektivitet)Alltså - när tanken är kall > låg genomströmmning i vvx.Ju varmare ack-tank > ju snabbare cirkpump/laddning genom vvxHade det varit en on-off hade det varit busenkelt, nu är det en inverter som stegar upp = mer bök i beräkningarna.
Har gjort en jämförelse med EC:s pumpens konkurrent som också säljer 5,5 och 9kw luft-vatten.Frågan är hur mycket lönt det egentligen är att investera i en 9kw när man jämför data.Ta en titt på min bild nedan, jag har kopierat av deras 2 datablad, och under +3 ºC är ju inte skillnaden speciellt stor där det verkligen behövs kräm, att få 13 kw vid +15 är ju ganska ointressant tycker jag, det är ju vid +7 och nedåt som investeringen ska betala av sig. P.S Om ni klickar på bifogad bild blir den större så det blir lättare att läsa.Vad anser ni ?
Citat från: Art Deco skrivet 09 oktober 2009, 11:16:36Har gjort en jämförelse med EC:s pumpens konkurrent som också säljer 5,5 och 9kw luft-vatten.Frågan är hur mycket lönt det egentligen är att investera i en 9kw när man jämför data.Ta en titt på min bild nedan, jag har kopierat av deras 2 datablad, och under +3 ºC är ju inte skillnaden speciellt stor där det verkligen behövs kräm, att få 13 kw vid +15 är ju ganska ointressant tycker jag, det är ju vid +7 och nedåt som investeringen ska betala av sig. P.S Om ni klickar på bifogad bild blir den större så det blir lättare att läsa.Vad anser ni ?Hej ArtJag har en del kommentarer ,speciellt till den övre kurvan men så tänkte jagså här.Sist vi hade den uppe här i tråden så tog det ett par dagar ochden reviderades på just dom punkterna vi diskuterade.Att det sedan inte blev 100 ändå är ju synd.Därför tycker jag att det är ett ypperlig tillfälle för den som reviderade kurvanatt berätta om den här.Det är bara att registrera sig med ett nickname.Så kom igen och var med !!Mvh Teltur
vill någon har frågor komenterade från amitime fabriken så kommer dom nu vid månads skiftet till mig i 3 dagar för att reparera en del maskiner. fick detta bekräftat i dag.krister
Citat från: greven1 skrivet 09 oktober 2009, 22:29:48vill någon har frågor komenterade från amitime fabriken så kommer dom nu vid månads skiftet till mig i 3 dagar för att reparera en del maskiner. fick detta bekräftat i dag.krister studs(som att släppa lös ungarna i en godis butik )Skall vi ta det öppet i tråden ?
jaa det tycker jag !!vi kommer att jobba dagtid men på kvällen så kan vi sitta på forat tilsammansom han nu går med på detta. gissar att en leverantör blir vääääldigt sur nu.krister