0 medlemmar och 49 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Rickard skrivet 30 mars 2009, 06:57:29Den typen av mätning som du föreslår kan säkert ge fel på upp till 50% i COP-beräkningen beroende på installation, energiförluster, utomhusförutsättningar och mätprinciper.Btw så när det är fuktigt ute, som det är oftast på vintern vid -1 till -5 kan inte COP vara mer än 1,1 eller nått. Grejjerna funkar iiinte så bra då faktiskt. Men det är väl så med alla luftvärmepumpar då misstänker jag.Ha de gött!!-Johnny
Den typen av mätning som du föreslår kan säkert ge fel på upp till 50% i COP-beräkningen beroende på installation, energiförluster, utomhusförutsättningar och mätprinciper.
Citat från: Rickard skrivet 30 mars 2009, 06:57:29Den typen av mätning som du föreslår kan säkert ge fel på upp till 50% i COP-beräkningen beroende på installation, energiförluster, utomhusförutsättningar och mätprinciper.Håller inte riktigt med, tanken är att skapa ett statistiskt underlag som kan användas för att visa om installationen som är gjord fungerar efter förväntningarna som man kan ha.Jag skrev tidigare "reklamera/rätta till", vi stryker reklamera så länge så behöver vi inte lägga kraft på hur mätningen utförts för att användas som underlag för en eventuell reklamation.Mätprincipen är väldigt enkel fast kondensering utan energiuttag ur en tank som vattnet värms.Återigen så krävs det 1,16kWh för att värma 1m3 vatten 1 grad.Alla förutsättningar ska naturligtvis dokumenteras, acktank volym, vari tanken man anslutit VP, hur man mätt temperaturstegringen samt väderförhållanden.Om vi tillsammans kan skapa ett statiskt underlag för vad pumpen klarar under olika förhållanden tror jag man har ett bra underlag för att kontrollera sin installation.Låt säga att vi har 3 likadan installationer 2 stycken får fram att man värmer 500l vatten med 3,5kWh förbrukning på värmepumpen och den 3:e får en förbrukning på 5kWh, då måste det vara något fel med pumpen hus den 3:e, eller hur?Eftersom vi diskuterar i Energicentra tråden gäller det naturligtvis bara Energicentrapumpen, eller dess tvilling pump alltså tillverkad på samma fabrik med samma styrning.
Citat från: johnny2d skrivet 30 mars 2009, 10:14:17Citat från: Rickard skrivet 30 mars 2009, 06:57:29Den typen av mätning som du föreslår kan säkert ge fel på upp till 50% i COP-beräkningen beroende på installation, energiförluster, utomhusförutsättningar och mätprinciper.Btw så när det är fuktigt ute, som det är oftast på vintern vid -1 till -5 kan inte COP vara mer än 1,1 eller nått. Grejjerna funkar iiinte så bra då faktiskt. Men det är väl så med alla luftvärmepumpar då misstänker jag.Ha de gött!!-JohnnyNja, inte riktigt......Grundläggande problemet med Kinesiska Luft/Vatten-värmepumpar är att dom har på tok för små lammell-avstånd på utomhusdelen. Det betyder att dom isar igen vid hög luftfuktighet, som det ofta är i Sverige vid +3 ºC till-3 ºC ute. I kombination med en låg effekt, så tar dom jättelång tid att frosta av. Och drar så mycket effekt vid avfrostningen att verkningsgraden (COP) säkert kan bli negativ i vissa fall.Jämfört med svensk-tillverkade L/V pumpar, som har 4-5 gånger så stort lamellavstånd och frostar av med en "smäll" på en minut.Alla L/V pumpar med R407 har förvisso nackdelar vid stark kyla, effekten minskar, verkningsgraden sjunker och pumpen "krymper". Men det händer inte förrän vid -10 ºC till -15 ºC ute.
Om en av de som testar har optimal skiktning, och en annan har obefintlig, så kan mätskillnaden bli ofantligt stor.OK om du mäter acktanken på 3 eller fler höjder, men inte med bara en mätpunkt.
Här är en länk på ett typexempel av mätning från en åf nedan, notera att varmvatten via vvx där +45 ºC är bättre än +35 ºC vid de kritiska spannet som är -3 ºC till +3 ºC med hög luftfuktighet och kraftig isbeläggning på lamellerna, kan denna mätning anses vara korrekt mätt in eller är det en kylrumsprodukt som inte klarar svenska förhållanden ?
Här är en länk på ett typexempel av mätning från en åf nedan, notera att varmvatten via vvx där +45 ºC är bättre än +35 ºC vid de kritiska spannet som är -3 ºC till +3 ºC med hög luftfuktighet och kraftig isbeläggning på lamellerna, kan denna mätning anses vara korrekt mätt in eller är det en kylrumsprodukt som inte klarar svenska förhållanden ?http://www.investliving.se/data/product/files/p9787-200914199504323424.pdf
PS.Sen när började man ange energi i KW ?http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmekapacitetMVH Teltur
Grundläggande problemet med Kinesiska Luft/Vatten-värmepumpar är att dom har på tok för små lammell-avstånd på utomhusdelen. Det betyder att dom isar igen vid hög luftfuktighet, som det ofta är i Sverige vid +3 ºC till-3 ºC ute. I kombination med en låg effekt, så tar dom jättelång tid att frosta av. Och drar så mycket effekt vid avfrostningen att verkningsgraden (COP) säkert kan bli negativ i vissa fall.Jämfört med svensk-tillverkade L/V pumpar, som har 4-5 gånger så stort lamellavstånd och frostar av med en "smäll" på en minut.
Menar du att du kopplade bort avisningscykeln helt och provkörde din pump ?Hur länge ? Vid vilken temp/fuktighet ?Kan vattnet runt värmekabeln ligga och "ånga" upp på kondensorn/förångarenoch medverka till extra frostbildning ?
Citat från: Teltur skrivet 30 mars 2009, 23:18:11Menar du att du kopplade bort avisningscykeln helt och provkörde din pump ?Hur länge ? Vid vilken temp/fuktighet ?Kan vattnet runt värmekabeln ligga och "ånga" upp på kondensorn/förångarenoch medverka till extra frostbildning ?I full motvind-snö/regn med 100%rf -från -2 till +2 ºC körde jag med flit 2 tim så att maskinen blev totalt igenisad, (hela lamellpaketet + snö på fläkt och isbeläggning i tråg via förångaren), sen 1 normal avisningcykel på 9min och allt åkte då ut, med ett obehandlat tråg ligger is kvar.Nu har jag en annan pump och ej EC men trågkonstruktionen är så gott som identisk. Värmekabeln i EC-tråget är mycket kraftigare än den värmekabel jag (20w), du kan inte få ånga då fläkten kyler ned vattnet hela tiden under drift.