0 medlemmar och 51 gäster tittar på detta ämne.
Men, om nu gasröret är 85 , då borde det väl komma något varmvatten ut från växlaren? Hur länge har du kört med pumpen? För jag tycker att det låter konstigt att gasröret blir så varmt om den nu är igenisad. Är den kopplad direkt mot en acctank? På returen? Eller har du även en annan panna som det är kopplat mot?den är direkt kopplad mot acktankhej.enligt vad jag tror så har du antingen soppa brist eller någon av de 3 givarna trasig då maskinen inte vill avfrosta.blir det någon snö/is på lamellerna på ute delen ? om du drar ur kontackten ur väggen under drift pyser det till i systemet då ?alt kan du prova att ha maskinen spännings lös i 3 minuter o prova 1 gång till !Givarna är bytt och yttertempmätaren är flyttad till sidan på ytterdelen samt givaren inne är isolerad för is med kopparpastajag har provat att "resetta" och det är ingen skillnad även att testa med att gå över till kylläge och vända om för utjämning som jag läste tidigare i denna tråd.. Sen tycker jag det är konstigt om man skulle behöva en ingångstemp på 45 grader det skulle ju inte fungera om man shuntar ut ca 38 grader på element och får en retur på kanske 32 dåe finns det väl ingen chans att vi får upp någon temp till 50 i tank eller har jag fel
Sen tycker jag det är konstigt om man skulle behöva en ingångstemp på 45 grader det skulle ju inte fungera om man shuntar ut ca 38 grader på element och får en retur på kanske 32 dåe finns det väl ingen chans att vi får upp någon temp till 50 i tank eller har jag fel
vad är det som händer om det är brist på köldmedel, jag har nu sett att den frostar heller inte av.
Förstår jag dig rätt ??första 10 min har pumpen förbrukat 1,1 kwh och producerat 1,624 kwh .....Andra 10 min perioden har pumpen furbrukar 0,1 kwh mer....men producerat (2,32 - 1,624 kw) = 0,696 kw ...COP 6,96 trots samma avlästa mometana förbrukningseffekt Kan du inte mena va .... ? ?ACE
Hej Alla!Det har under denna tråd diskuterats att det ska göras en oberoende test av pumpen.Jag föreslår att var och en som har möjlighet (verkar vara rätt många av intresset att döma) gör ett eget kapacitetstest.Utfallet av testerna kommer att visa eventuella skillnader på pumparna och installationerna.Ett väldigt enkelt test kan göras om pumpen körs under fast kondensering och därmed värmer en acktank.Om man inte har något energi uttag ur tanken, alltså stänger kranar för uppvärmning och tappvarmvatten, och värmer vattnet från pumpen kan man räkna ut hur mycket energi som pumpen avger. Har man dessutom en elektrisk energimätare, kan C.O.P talet framräknas.Här får vi då fram ett C.O.P tal som räknas inklusive avfrostning, cirkulationspump och eventuell trågvärmare.Jag har själv gjort ett test, genom att köra pumpen mot min Mescoli Multiheat panna som ackumulator (200l).Bifogat finns ett OpenOffice/Excel dokuement som under lag för testerna, OBS de värden som finns i dokumentet är endast fiktiva.
HejBeroende på installation kommer alla att få mer eller mindre ojämna temperaturförhöjningar i tankarna (skiktningar), så man måste nog uppskatta medeltemp.förhöjningen, för att få ett riktigt slutresultat.
Sen är det riktigt stor skillnad på hur mycket utedelen isar på dvs hur fuktigt det är ute.Skall bli intressant att se vad resultaten blir, jag gissar på att pumparna ger en medeleffekt på 2,5 kW inklusive avfrostning när det är 0 ºC ute och fuktigt
Det viktiga blir att alla mäter med samma teknik så man får en standard och att energin mäts vid vvx:en ut som är gränssnittet för ansvaret av leverantören, att mäta skiktningar i acktankar är dels utanför ansvarsområdet och det finns en hel skog med olika tekniklösningar på acktankar.
Sen får man inte glömma att instrumenten måste vara tillitbara, att mäta med en Clas i Sjön-burk går inte i detta fall, man kanske kan få en någorlunda uppskattning men inte mer, finns ju otaliga trådar där folk mäter sin förbrukning och får helt olika värden beroende på vilken typ av belastning man mäter emot.
Som jag ser det måste man alltså dels mäta att maskinen drar rätt i Ampere (och därmed är rätt injusterad) samt att energimäta på vvx:en ut för att få korrekta mätvärden, annars lär vi få trådar än längre än vad vi har nu......