0 medlemmar och 17 gäster tittar på detta ämne.
Hello Mr.AnderssonAce skriver i tidigare inlägg att hetgasen skall vara 85-90 grader men det måste vara direkt ute vid kompressorn då va?Jag har läst nånstans i tråden att han alltid mäter efter kompressorn och innan fyrvägsventilen.Runt nollan ute så isar pumpen igen snabbare än vid några plusgrader men den går aldrig upp i effekt som den gör när ingående vattentemp är runt 40 grader, då sticker den upp snabbare i effekt och levererar varmare vatten,Någon mer som har erfarenheter om detta.Ja ,jag har det likadant.Runt nollan ute så isar pumpen igen snabbare ...... jag skulle vilja påstå att vid högreluftfuktighet så isar pumpen igen snabbare tempen har mindre betydelse (under 5 ºC).men den går aldrig upp i effekt som den gör när ingående vattentemp är runt 40 grader, då sticker den upp snabbare i effekt och levererar varmare vattenOBS du tittar på hur mycket pumpen tar i effekt , hur mycket den avger har vi ingenaning om.För att ta reda på avgivna effekten skulle man behöva köpa en vatten energimätareen sån som Rickard säljer i sin butik.Min förklaring som elkille är att den mekaniska belastningen på kompressorn ökar medvattentemperaturen in till växlaren.Som sagt det hade varit roligt att någonkommentar från en kylkille.Bifogar dagens kurva , fram till 07:00 RLF 100% ,18:00-21:00 RLF 75% , samma utetem 3 ºC bättre framledningstemp !MVH Teltur
Greven varför inte ha växlarn utomhus inbygd i vp då slipper man alla strul med för lite gas för långa/korta rörlängder mm ingen behöver vacum suga mm vatten rör klarar väl de flesta smi i hop , får de vatten läcka så märks det ganska fort måste vara betydligt enklare för dig med med garantier och så vidare. Har gasen läck ut då är det ett solklart garanti ärende och man slipper lekmän som är inne och grejar på gassidan. Samt att installationen blir enklare= lägre pris för konsumenten
Bifogar dagens värmekurva , flytande kondensering ,set temp 24 ºC,relativ fuktighet 100%.Den gråa kurvan är temp efter växlaren.Den bruna kurvan är temp till elementen.Den svarta kurvan är temp innan växlaren.Den gröna kurvan är temp inomhus.Den blåa kurvan är temp utomhus.Den röda kurvan är temp i soltank (inte i drift).MVH Teltur
om jag samanfattar rickards inlägg så menar han kortfattat att han anser att det är säljarens ansvar om kunden missar om han gör instalationen själv (för att behålla förtroendet på forumet !!de är nog de mest mysko jag hört på länge rickard.
Citat från: Teltur skrivet 10 mars 2009, 23:25:27Bifogar dagens värmekurva , flytande kondensering ,set temp 24 ºC,relativ fuktighet 100%.Den gråa kurvan är temp efter växlaren.Den bruna kurvan är temp till elementen.Den svarta kurvan är temp innan växlaren.Den gröna kurvan är temp inomhus.Den blåa kurvan är temp utomhus.Den röda kurvan är temp i soltank (inte i drift).MVH TelturFörlåt en yngling...men jag fattar inte dina kurvor. Som jag tolkar det så gick din utetemp upp i morse ganska mycket. Då lämnade pumpen högre temp till raddarna (Min LV sänker tempen på radiatorvattnet i såna lägen). Mot kvällen gick utetempen ner, då sänker pumpen radiatortempen (Min höjer om jag inte har nattsänk inkopplad). Men under hela dygnet är din innetemp ganska konstant?!En annan fråga, vad är det för lamellavstånd på EC?