0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
lågtryck saknas....men vid brist rusar hetgaserna och maskinen stannar ändå !ACE
hej.för att komentera nissegurra.när någon gör på detta vis ser jag ingen andledning att argumentera mer med denne kund !det är totalt omöjligt med kundvård då kund inte håller sig till sanning !!!men de är klart du skulle väl ta vilken reklamation som hellst för o visa din goda vilja på forumet jag har sagt det tidigare o det gäller fortfarande!! jag står för det jag gör o jag viker inte för någon om dom far med osanning.läs gärna hans inlägg i tidigare tråd !jag tar gladeligen in denna pump & lämnar in oljan för analys. men vi vet ju redan svaret så det käns onödigt. krister
Citat från: ace skrivet 10 mars 2009, 06:55:55lågtryck saknas....men vid brist rusar hetgaserna och maskinen stannar ändå !ACEKomplettering till ACE:s inlägg, EC-maskinen har en temp-sensor som är monterad på hetgasröret, så rusar hetgasen stänger alltså maskinen då av, om nu någon undrar över detta. Följdfråga till ACE:Om en maskin nu läcker ut hela 1,2kg på ett läckställe typ pyspunka, då borde väl detta ställe avslöja sig pga olja, jag menar att 1,2 kg bör ge ett ordentlig olje-kladd som man kan se med blotta ögat, i ett skåp borde det väl bli rejält kladdigt om det nu var vid högtrycks-sensorn, tillräckligt för att oljan rinner ur skåpet och ner på golvet ?
Har haft fundering på ec-pumpen en stund och följt med en aning i tråden. Har 130 kv m acctank och elpatron, huset används mest under sommarhalvåret och står under övrig tid på underhållsvärme. Har tänkt att ec-pumpen skulle vara ett vettigt val under dessa förutsättningar, men är inte så säker! Som saker och ting utvecklar sig funderar jag om ec-pumpen finns kvar till hösten då jag har tänkt montera något för att minska strömförbrukningen?En sak jag inte begriper är 45 gradersbehovet på inkommande vatten. Jag hade tänkt montera vp på returen från elementen vilket jag hört skulle vara ett bra ställe. Ifall att pumpen har behov av 45 graders inkommande kan inte det vara någon bra ide. Är det så att andra pumpar har liknande krav på inkommande vattentemperatur och hur ska jag lösa inkopplingen så att jag får en bra lösning?
Citat från: Jann3 skrivet 07 mars 2009, 23:27:57Har haft fundering på ec-pumpen en stund och följt med en aning i tråden. Har 130 kv m acctank och elpatron, huset används mest under sommarhalvåret och står under övrig tid på underhållsvärme. Har tänkt att ec-pumpen skulle vara ett vettigt val under dessa förutsättningar, men är inte så säker! Jag är inte säker heller, låter underdimensionerat.....men krävs bara underhållsvärme vintertid så kanske,under förutsättning att en kylkille med lite "verktyg i lådan" driftsätter och optimerar !Som saker och ting utvecklar sig funderar jag om ec-pumpen finns kvar till hösten då jag har tänkt montera något för att minska strömförbrukningen? kan hända mycket till hösten...En sak jag inte begriper är 45 gradersbehovet på inkommande vatten. Jag hade tänkt montera vp på returen från elementen vilket jag hört skulle vara ett bra ställe. Ifall att pumpen har behov av 45 graders inkommande kan inte det vara någon bra ide. Är det så att andra pumpar har liknande krav på inkommande vattentemperatur och hur ska jag lösa inkopplingen så att jag får en bra lösning? Begriper jag inte....min har aldrig haft så höga inkommande temperaturer....
Har haft fundering på ec-pumpen en stund och följt med en aning i tråden. Har 130 kv m acctank och elpatron, huset används mest under sommarhalvåret och står under övrig tid på underhållsvärme. Har tänkt att ec-pumpen skulle vara ett vettigt val under dessa förutsättningar, men är inte så säker! Jag är inte säker heller, låter underdimensionerat.....men krävs bara underhållsvärme vintertid så kanske,under förutsättning att en kylkille med lite "verktyg i lådan" driftsätter och optimerar !Som saker och ting utvecklar sig funderar jag om ec-pumpen finns kvar till hösten då jag har tänkt montera något för att minska strömförbrukningen? kan hända mycket till hösten...En sak jag inte begriper är 45 gradersbehovet på inkommande vatten. Jag hade tänkt montera vp på returen från elementen vilket jag hört skulle vara ett bra ställe. Ifall att pumpen har behov av 45 graders inkommande kan inte det vara någon bra ide. Är det så att andra pumpar har liknande krav på inkommande vattentemperatur och hur ska jag lösa inkopplingen så att jag får en bra lösning? Begriper jag inte....min har aldrig haft så höga inkommande temperaturer....
Däremot blir jag fundersam, Greven har väl aldrig godkänt att en lekman kopplar på pumpen, han har flera gånger sagt att det ska vara en ackrediterad som driftar och trycksätter pumpen för att hans garantier ska gälla så jag är mycket osäker på om han verkligen gett ok i Peters fall.
Jag kan inte säga till dig om det funkar för dig eller inte det kanbara Greven som säljer pumpen.
Det du behöver fråga dig är klarar jag upprätthålla underhållsvärme med dessa effekter.
En sak till , om man kör flytande kondensering , alltså direkt mot elementen dåanvänder man panelens tempgivare och ställer rumstempen på panelen.Min värdet på rumstemperatur är 16 ºC.