0 medlemmar och 38 gäster tittar på detta ämne.
Jag tog bort mitt förslag i mitt förra inlägg eftersom det väcker irritation hos Johnny2d som är en besviken Foma-ägare, även om nu hans problem inte berör Greven/Krister:s pump. Jag har tidigare haft farhågor om att Greven får ta smällarna från de andra märkena också vid ev problem, nu är detta en realitet. Greven anger cop på sin burk, saxat från hans hemsida:ute ºC 100% 75% 50%+7 3,77 3,91 3,96+1 3,02 3,34-8 2,38 -15 1,97 65 hz är 100%, 45 hz är 75%, 34 hz är 50% av fullt varvtal på kompressor,tagna med en framledningstemperatur på 52 grader.I trådana med Larsostman så var han i inledningen av sina skriverier inte så specifik i vad han hade, jag minns att jag ifrågasatte hans uträkningar som då låg på 50W per m2, men då blev debatten om konvektor i källaren. Oavsett detta så är 50W alldeles för lågt för en 30-tals träkåk med stengrund, och även med 50w skulle energibehovet då vara 9000W för hela huset.Greven säger sig ha sålt 463 pumpar, tror att 3st ägare av dessa pumpar har skrivit om problem här i denna tråd, sen finns det fler men då är det andra märken. 2 saker sticker ut i dessa trådar, slarv vid driftsättning vilket medfört läckage av kylmedel och det omtalade effekt-stegen efter en avisning. Med tanke på att 463 pumpar är sålda börjar jag undra om det helt enkelt är att några av dessa köpare helt enkelt "överbelastar" pumpen, vars mjukvara då helt enkelt stegar upp effekten för att skydda maskinen.
Säg att det krävs ca 20000 Kwh/år för att värma kåken.
Citat från: mr.persson skrivet 31 december 2008, 12:38:59Säg att det krävs ca 20000 Kwh/år för att värma kåken.Vill bara inflika att 20000 KwH motsvarar ett effektbehov på ca 5,5KwOch om Energicentra pumpen är på 5,1Kw så fattas det 0,4 Kw konstant
Fanns det ingen som kunde göra det här?Det finns inte någon här som har lite mer kunskaper i elektronik och kan koppla bort programmet i styrkortet och köra pumpen manuellt och se om det går att få den att fungera bra är ju inte speciellt många saker som ska hända.
Det sitter en sensor fint monterad i mitten högst uppe på förångaren, en liten svart mojj som det går en sladd till, den verkar sitta torrt och bra.. om det är den. Kan ju va andra grejjer det kommer nån fukt på kanske?