0 medlemmar och 25 gäster tittar på detta ämne.
Hej !Jag har funderingar angående diodrarna på inomhusdelen, på min brukar D18-D20 vara mörka medan D21 blinkar rött,,(långsamt när pumpen går normalt).Finns det ngn beskrivning på funktioner på diodrarna hos ngn här på forumet??Läste att några här hade lite koll på det..Johan
Citat från: greven1 skrivet 19 november 2008, 18:43:00hej alli.då varken du eller jag kan riktigt härleda vart denna maskin kommer ifrån så skulle jag vilja ha maskin nummret på denna maskin.kommer maskinen från oss så skall du inte behöva betala för styrkortet.för er andra som undrar vaaad e nu detta så har allis dotter köpt ett dödsbo där denne pump fanns i källaren ej inkopplad.(hoppas jag förstått dig rätt nu alli !!)är den ej från mig så fixar vi ett kort i alla fall men med debitering o utan garanti!!jag kan inte garantera funktionen om det är ett annat märke (tillverkare) detta har visat sig fungera i andra maskiner.kristerHej igen!Jag har lyckats få tag i en kille, elektriker, som fixade, lånade en ny styrenhet och bytte. FC försvann, fläkten och cirkulationspumpen startade men inte värmepumpen. Efter sådär 3 min så kunde dom se att indikatorn gick upp till första steget för några sek. men sedan inget mer. Finns det någon uppfattning om vad detta kan bero på. Eftersom jag sitter 95 mil från pumpen så tas alla tips emot med stor Julglädje. Tack på förhand.Mvh/Alli
hej alli.då varken du eller jag kan riktigt härleda vart denna maskin kommer ifrån så skulle jag vilja ha maskin nummret på denna maskin.kommer maskinen från oss så skall du inte behöva betala för styrkortet.för er andra som undrar vaaad e nu detta så har allis dotter köpt ett dödsbo där denne pump fanns i källaren ej inkopplad.(hoppas jag förstått dig rätt nu alli !!)är den ej från mig så fixar vi ett kort i alla fall men med debitering o utan garanti!!jag kan inte garantera funktionen om det är ett annat märke (tillverkare) detta har visat sig fungera i andra maskiner.krister
Nytt försökGreven eller nån annanHej igen!Jag har lyckats få tag i en kille, elektriker, som fixade, lånade en ny styrenhet och bytte. FC försvann, fläkten och cirkulationspumpen startade men inte värmepumpen. Efter sådär 3 min så kunde dom se att indikatorn gick upp till första steget för några sek. men sedan inget mer. Finns det någon uppfattning om vad detta kan bero på. Eftersom jag sitter 95 mil från pumpen så tas alla tips emot med stor Julglädje. Tack på förhand.Mvh/Alli
Citat från: alli skrivet 09 december 2008, 15:52:13Nytt försökGreven eller nån annanHej igen!Jag har lyckats få tag i en kille, elektriker, som fixade, lånade en ny styrenhet och bytte. FC försvann, fläkten och cirkulationspumpen startade men inte värmepumpen. Efter sådär 3 min så kunde dom se att indikatorn gick upp till första steget för några sek. men sedan inget mer. Finns det någon uppfattning om vad detta kan bero på. Eftersom jag sitter 95 mil från pumpen så tas alla tips emot med stor Julglädje. Tack på förhand.Mvh/AlliBytte han alla kort eller vilket/vilka ?Det sitter ju två kort i ute delen ett i växlaren inne och sedan är det kontroll dosan.
Lånade du en som du vet fungerade eller är det en ny inverter?Fast nytt är ju ingen garanti att det fungerar men den borde ju.Jag har hjälpt en polare att byta korten i utedelen och den betedde sig på samma sätt som din innan kort byte, sedan ok.Mvh mr.persson
Om jag har förstått alla trådar rätt från Alli så är det en ultimate, där gasröret fick sig 2 veck vid installationen (enl gamla trådar).Om du nu inte åtgärdade vecken (typ att ta en skiftnyckel och snurra runt för att jämna bort vecket) är det då altså 2 st bromsar på vägen som kan ställa till med fanskap, speciellt som det är en inverter med avancerad styrlogik. Kan det vara så att du (din dotter i Sth) kört så pass länge med vecken på gasrört kvar att maskinen nu pajat ?
Jag har ingen direkt aning....utan spånar bara .men kan FC stå för Fault Compressor ? ? ? låter inte helt osannolikt med tanke på att säkringen gick vid felets uppkomst !!eller är det helt enkelt:Fault communication .eftersom vi inte har någon tolknings-tabell av förkortningarna får man gissa så länge man inte kan koppla upp sig och kolla De fault man kan få på utedelen är enl nedan:Outdoor temperatureCommunicationCompressor low speedInverter communication faultPipe temperatureOutdoor temperature sensorOver currentFan motorDisharge temperatureCompressor overload ( Ja..programmet "läser" hela tiden driftsströmmarna )PFC faultInverter faultsystem faultAC power faultEEPROMCompressor start faultPipe temperature sensorDischarge temperature sensorVoltage faultHeat sink temperatureDe fault man kan få från innedelen är:Indoor temperature sensorPipe temperature sensorCommunicationAC crossFan/pump motorEEPROMRefrigerant leakPipe 2 temperature sensorMvh. ACE