0 medlemmar och 45 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: ace skrivet 22 november 2008, 16:10:45Japp. verkar vara ett mycket vanligt styrfenomen (vågar inte kalla det fel, innan jag vet orsaken) att varken FOMA eller Energicentra-pumpen inte vill varva upp direkt efter en avfrostning och 0- -5 ºC ute Ang Temperaturerna ,så håller jag helt med Nisse-Gurra mfl..det är inte försvarbart att köra en R410A-pump mot 50 ºC ,varken COP eller livslängds-mässigt. Och pumpeffekten sjunker med var grad ni höjer vattentempen.man kan inte gnälla på att pumpen inte orkar hålla uppe en tanktemp på 50 ºC vid minusgrader utomhus. det är orimligt om man samtidigt vill förbruka något.....vilket väl är anledningen till att vi har en pump mvh. ACEMenar du det generelt el, för energicentrapumpen..Håller på att testa ett antal kvalitetsmaskiner med 410, inverter, och elektroninisk exp-vent.Dom är snarare över. än underdimensionerade. Vad jag hittills kan se av testerna är att dom utan problem klarar dom framledningstemp på 55 grader och går då på ca, 50 - 75 % av toppeffekt. Jag håller med dej om man ligger och maxar 55 grader vid maxeffekt men kan inte se att det är några problem vid avlastad effekt.. Har inte mätt upp hetgastemp över 85 grader på ngn, av dessa maskiner...Men detta gäller kvalitetsmaskiner....
Japp. verkar vara ett mycket vanligt styrfenomen (vågar inte kalla det fel, innan jag vet orsaken) att varken FOMA eller Energicentra-pumpen inte vill varva upp direkt efter en avfrostning och 0- -5 ºC ute Ang Temperaturerna ,så håller jag helt med Nisse-Gurra mfl..det är inte försvarbart att köra en R410A-pump mot 50 ºC ,varken COP eller livslängds-mässigt. Och pumpeffekten sjunker med var grad ni höjer vattentempen.man kan inte gnälla på att pumpen inte orkar hålla uppe en tanktemp på 50 ºC vid minusgrader utomhus. det är orimligt om man samtidigt vill förbruka något.....vilket väl är anledningen till att vi har en pump mvh. ACE
Citat från: 7anne skrivet 23 november 2008, 19:52:40Citat från: ace skrivet 22 november 2008, 16:10:45Japp. verkar vara ett mycket vanligt styrfenomen (vågar inte kalla det fel, innan jag vet orsaken) att varken FOMA eller Energicentra-pumpen inte vill varva upp direkt efter en avfrostning och 0- -5 ºC ute Ang Temperaturerna ,så håller jag helt med Nisse-Gurra mfl..det är inte försvarbart att köra en R410A-pump mot 50 ºC ,varken COP eller livslängds-mässigt. Och pumpeffekten sjunker med var grad ni höjer vattentempen.man kan inte gnälla på att pumpen inte orkar hålla uppe en tanktemp på 50 ºC vid minusgrader utomhus. det är orimligt om man samtidigt vill förbruka något.....vilket väl är anledningen till att vi har en pump mvh. ACEMenar du det generelt el, för energicentrapumpen..Håller på att testa ett antal kvalitetsmaskiner med 410, inverter, och elektroninisk exp-vent.Dom är snarare över. än underdimensionerade. Vad jag hittills kan se av testerna är att dom utan problem klarar dom framledningstemp på 55 grader och går då på ca, 50 - 75 % av toppeffekt. Jag håller med dej om man ligger och maxar 55 grader vid maxeffekt men kan inte se att det är några problem vid avlastad effekt.. Har inte mätt upp hetgastemp över 85 grader på ngn, av dessa maskiner...Men detta gäller kvalitetsmaskiner....Jo...men det blir våldsamt höga tryck jämfört med andra köldmedier ,för att lyfta tempen så högt !vilken förångningstemp har du haft då Att lyfta R410A från -20 till + 60 ºC kräver en våldsam tryckhöjning (den minsta tryckhöjning som krävs för att få 55 ºC vatten vid -15 ºC ute )...för att klara det med hetgastemperaturer så långt under 100 ºC måste maskinen ha varit alldeles väldigt överdimensionerad för ändamålet.De flesta Svensson köper exakt den storlek på pump de har råd med...i bästa fall dimensionerad för att klara ca 80% av årsbehovet, när man sedan kör anläggningen så vill man givetvis höja denna procentsats så mycket det går...investeringen ska ju tjänas in studsde allra flesta kör maskinen året om.. även om den har gett vad den klarar för många "ute-minusgrader" sedan ,de kallaste dagarna....tillskott är ju förbjudet Så fungerar värmepumpen för de allra flesta...Och således har de flesta "värmepumps-Svensson" med 50 ºC i tanken vid en utetemperatur under -10 ºC en icke hälsosam hetgastemperatur (R410A)!!åtminstonde enl mina erfarenheter mvh. ACE
Hoppas att du får svar.Själv tror jag mer på Ace och Greven.
En fundering beträffande Energicentra-pumpen (och alla andra märken som samma maskin säljs under): Är det någon som har fått en fjärrkontroll medlevererad? Det sitter ju faktiskt en IR-mottagare i manöverpanelen (inte bara ett fönster på kapslingen, utan IR-mottagaren är faktiskt monterad)!