0 medlemmar och 35 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: ace skrivet 09 november 2008, 10:07:13Abatronic !1. ingen har rekomenderat någon att fylla...tvärt om. läs tråden :,v(2. Att vätska i kondensorn ger passiv del av kondensor är en direkt felaktighet..vätskan har högre enatlpi än gasen...och entropin gör denna del av kondensorn allt annat än passiv b00ksåvida inte Abatronic lyckades kyla vätskan till en lägra temp än värmebäraren i sitt system kl 03,19 inatt mvh. ACEOm vi nu bortser från att vätskan har lägre entalpi än gasen, vad har entalpi och entropi med detta att göra? Jag tycker Abatronics förklaring är helt riktig.
Abatronic !1. ingen har rekomenderat någon att fylla...tvärt om. läs tråden :,v(2. Att vätska i kondensorn ger passiv del av kondensor är en direkt felaktighet..vätskan har högre enatlpi än gasen...och entropin gör denna del av kondensorn allt annat än passiv b00ksåvida inte Abatronic lyckades kyla vätskan till en lägra temp än värmebäraren i sitt system kl 03,19 inatt mvh. ACE
Hej Greven,Om jag har fattat allt rätt, så skall jag kunna kapa returen från mina radiatorer precis innan den går in i pannan och koppla in din energicentra pump där, returen in i värmepumpens "vatten in" och från "vatten ut" tillaka på röret in i pannan, är det korrekt uppfattat ?Men värmer den då all vatten, eller bara radiatorvattnet ?Pannan är en Värmebaronens DUOMAX, bra bild på pannan finns här http://195.149.144.149/images/43/4391251912.jpgDetta är fakta om pannanKombipanna tillverkat och installerad 1992, inkl BEO 10V brännare, volym varmvattenberedare 100 liter. Effekt vid oljedrift : 20kWEffekt vid eldrift: 13,1 kW13,1kW fås via 1 steg#1. 1,88kW#2. 3,75kW#3. 7,50kW//Kiixx
Citat från: kiixx skrivet 09 november 2008, 20:23:47Hej Greven,Om jag har fattat allt rätt, så skall jag kunna kapa returen från mina radiatorer precis innan den går in i pannan och koppla in din energicentra pump där, returen in i värmepumpens "vatten in" och från "vatten ut" tillaka på röret in i pannan, är det korrekt uppfattat ?Men värmer den då all vatten, eller bara radiatorvattnet ?Pannan är en Värmebaronens DUOMAX, bra bild på pannan finns här http://195.149.144.149/images/43/4391251912.jpgDetta är fakta om pannanKombipanna tillverkat och installerad 1992, inkl BEO 10V brännare, volym varmvattenberedare 100 liter. Effekt vid oljedrift : 20kWEffekt vid eldrift: 13,1 kW13,1kW fås via 1 steg#1. 1,88kW#2. 3,75kW#3. 7,50kW//Kiixxhej.neeeej inte på returen !!!!!!!!!!!!!!!!då funkar inte shunten !! koppla in den på expansions ledningen eller ledigt uttag på baksidan av pannan = framledn från vp.retur till vp från avtappn pluggen i botten = montera dit ett t rör med avst ventil för tömmning av system.krister
Citat från: greven1 skrivet 09 november 2008, 20:34:45Citat från: kiixx skrivet 09 november 2008, 20:23:47Hej Greven,Om jag har fattat allt rätt, så skall jag kunna kapa returen från mina radiatorer precis innan den går in i pannan och koppla in din energicentra pump där, returen in i värmepumpens "vatten in" och från "vatten ut" tillaka på röret in i pannan, är det korrekt uppfattat ?Men värmer den då all vatten, eller bara radiatorvattnet ?Pannan är en Värmebaronens DUOMAX, bra bild på pannan finns här http://195.149.144.149/images/43/4391251912.jpgDetta är fakta om pannanKombipanna tillverkat och installerad 1992, inkl BEO 10V brännare, volym varmvattenberedare 100 liter. Effekt vid oljedrift : 20kWEffekt vid eldrift: 13,1 kW13,1kW fås via 1 steg#1. 1,88kW#2. 3,75kW#3. 7,50kW//Kiixxhej.neeeej inte på returen !!!!!!!!!!!!!!!!då funkar inte shunten !! koppla in den på expansions ledningen eller ledigt uttag på baksidan av pannan = framledn från vp.retur till vp från avtappn pluggen i botten = montera dit ett t rör med avst ventil för tömmning av system.kristerHej igen Greven, ok,,, tyckte mig ha läst flera hundra inlägg och manualer men man lär sig för varje fråga ,då jag bor i nordvästra skåne, så har vi sällan riktigt kallt, men jag har pannan ställt på 62 ºC, hur mycket av det tror du pumpen fixar, vill ju helst unvika ha mer än steg 1 igång... om något alls jag har en grundfoss cirk pump, går det då att koppla förbi pumpens cirk, då jag läst att 2 olika cirk på samma nät kan orsaka skada och i bästa fall bara tar sönder den ena av dom.Sorry för alla duma frågor,, men alla är vi nybörjare på någonting någongång.//Kiixx
är det någon som mätt upp förångning underkylning och överhettning. när man läser tråden och ser att hetgasen på maskinen vandrar mellan 40-60 g och den borde ligga mellan 80-95 vid 50gr. O.B.S hetgasen skall mätas på kompressorn. vid så låga hetgas temperaturer har man vätska med in och det vill vi inte ha. samt hur ligger maskinen i kondenseringen. har den tätat ut eller är kondenseringen för hög.c.c
Opps ...här har det hänt grejer !!!!Kom från en riktigt blöt fest kvällen innan....och trampade i klaveret. menade givetvis att värmeöverföringstalet är högre för vätskan ( vilket troligen de med lite insikt förstod ...om man ville)men jag bjuder på den Jag står på mig,så länge vi har stor tempskillnad på vätskan och värmebäraren ,är kondensorn allt annat än passiv.vilket är fallet vid rätt fyllnadsmängd och hög effekt (tänkte på inverters) den delen av kondensorn som ligger i vätska är i ovanstående fall mer effektiv per yta än den i slutet av gasfasen !Det är vätskans värmeöverföringsförmåga som möjliggör underkylning, hade kondensorn varit passiv i vätske-delen hade underkylning varit omöjlig.
om en kund klagar på dålig effekt mäter vi alltid in den igen . fastighets ägarna i dag blir bättre och bättre på tekniken att värma sitt hus med v-pdom lär sig reglering och hur anpassning ska ske med sol paneler m-m .Så varför inte berätta betydelsen av överhettning -underkylning hetgastem-och kondenserig.ps vad hade du i överhettning på maskinen . är lite nyfiken för dom 410 maskiner jag stoppat in har vi haft ca 4,5-6 grader på. har även provat med 10 men då skenar hetgasen. .c.c
Citat från: alli skrivet 06 november 2008, 13:03:15Hej igen!Eftersom ingen svarade så försöker jag en gång till, det kanske blev lite för rörigt förra gången.Men är man Novis så är man,, Dotterns hus 1947 i stockholm, autoterm elpanna 25 L, 300L vvB med inbyggd slinga för VP och växelventil. Ingen extra tank. 10 st stora gamla radiatorer och 2 ledarsystem. Vid flytande kondensering så blir framledningen för låg vid -2 ute vilket medför för kallt i huset. Frågan är då följande, går det att höja framledningnings tempen i flytande styrning eller måste man gå över till fast kondensering och vad förlorar man isåfall på detta. Pannan har två lägen, ett för VP utan eltillskott och ett för automatik, växelventilen styrs i båda fallen via pannans rumstermostat så att vid uppnådd rumstemp går det över till att värma vvB. Tar väldigt gärna emot råd och tips.Mvh/allihej.om jag fattar dig rätt så med ditt systems uppbyggnad så bör du köra fast kondensering med en temp på 55 grader.gissar att du fölrorar marginellt på detta i kronor o ören.krister
Hej igen!Eftersom ingen svarade så försöker jag en gång till, det kanske blev lite för rörigt förra gången.Men är man Novis så är man,, Dotterns hus 1947 i stockholm, autoterm elpanna 25 L, 300L vvB med inbyggd slinga för VP och växelventil. Ingen extra tank. 10 st stora gamla radiatorer och 2 ledarsystem. Vid flytande kondensering så blir framledningen för låg vid -2 ute vilket medför för kallt i huset. Frågan är då följande, går det att höja framledningnings tempen i flytande styrning eller måste man gå över till fast kondensering och vad förlorar man isåfall på detta. Pannan har två lägen, ett för VP utan eltillskott och ett för automatik, växelventilen styrs i båda fallen via pannans rumstermostat så att vid uppnådd rumstemp går det över till att värma vvB. Tar väldigt gärna emot råd och tips.Mvh/alli
hej. jaa som du skriver så då önskat inställt värde uppnås drar v pumpen ner effekten (frekvens styrt)krister