0 medlemmar och 39 gäster tittar på detta ämne.
Kom precis hem, nyfiken på att se vad som hände efter gårkvällens pyssel gav.30 ºC i tanken exakt samma som i morse, det har varit runt 5+ idag på dagen, den borde ha orkat lyfta tempen en bra bit, ganska less nu _/-Jag har bara en användbar termometer så jag kan inte mäta vad en tur i vvxén ger.Kalla sidan är ganska så mycket kallare, så någonting gör den.
När ni mäter strömen mäter ni totalt inkl cirkpump eller bara ute delen eller rent av i utedelen?Och när dom pratar 100 grader på hetgas är det möjligt med R410a? Kanske jag som inte fattar det här med diagram och kritiska temperaturer inte vet jag.
Jag är efter lite laborationer och granskande av kortet ganska säker på att det sitter en effektbegränsare kopplad till invertern !och det verkar som om denna är väldigt långsam på att styra upp effekten igen efter en sänkning pg.a överström (vi pratar många timmar)
Hej igen!Eftersom ingen svarade så försöker jag en gång till, det kanske blev lite för rörigt förra gången.Men är man Novis så är man,, Dotterns hus 1947 i stockholm, autoterm elpanna 25 L, 300L vvB med inbyggd slinga för VP och växelventil. Ingen extra tank. 10 st stora gamla radiatorer och 2 ledarsystem. Vid flytande kondensering så blir framledningen för låg vid -2 ute vilket medför för kallt i huset. Frågan är då följande, går det att höja framledningnings tempen i flytande styrning eller måste man gå över till fast kondensering och vad förlorar man isåfall på detta. Pannan har två lägen, ett för VP utan eltillskott och ett för automatik, växelventilen styrs i båda fallen via pannans rumstermostat så att vid uppnådd rumstemp går det över till att värma vvB. Tar väldigt gärna emot råd och tips.Mvh/alli
Glädjen var kortvarig. Idag blev en ny fyllning av maskinen. Rören mellan delarna stog med undertryck i 20 timmar innan den fylldes igår. Ingen förändring på denna tid, då tror man att det är tätt. Min far som tillbringat det mesta av veckan för att hjälpa mig( han har gjort allt jobb med) och köpt massa grejer och gas samt åkt runt i västsverige för att få tag i dessa saker, är lite trött på det nu. men han har varit i kontakt med Energicentra och fått tips och nu går maskinen igen. Enligt mäta ampere metoden skall det inte vara någon läcka nu. Om det är så att amperen sjuker med gastryck. Vi får se imorgon. Skulle vi haft en riktig läcksökare från början hade förmodligen inget av dessa problem uppstått. 2-3 tusen för en läcksökare skulle varit avsevärt billigare än det som nu är. Men å andra sidan kan min pappa nu sätta in pumpar i varje rum i sitt hus och ladan
Citat från: alli skrivet 06 november 2008, 13:03:15Hej igen!Eftersom ingen svarade så försöker jag en gång till, det kanske blev lite för rörigt förra gången.Men är man Novis så är man,, Dotterns hus 1947 i stockholm, autoterm elpanna 25 L, 300L vvB med inbyggd slinga för VP och växelventil. Ingen extra tank. 10 st stora gamla radiatorer och 2 ledarsystem. Vid flytande kondensering så blir framledningen för låg vid -2 ute vilket medför för kallt i huset. Frågan är då följande, går det att höja framledningnings tempen i flytande styrning eller måste man gå över till fast kondensering och vad förlorar man isåfall på detta. Pannan har två lägen, ett för VP utan eltillskott och ett för automatik, växelventilen styrs i båda fallen via pannans rumstermostat så att vid uppnådd rumstemp går det över till att värma vvB. Tar väldigt gärna emot råd och tips.Mvh/allihej.om jag fattar dig rätt så med ditt systems uppbyggnad så bör du köra fast kondensering med en temp på 55 grader.gissar att du fölrorar marginellt på detta i kronor o ören.krister
Greven Fungerar det att se på amperen om gasen sjunker? I går så föll det och jag antog att man kan gå på det.Det var mycket riktigt den givare som du sagt till min far som läckte.