0 medlemmar och 29 gäster tittar på detta ämne.
Que...??Har Poha en ombyggd panasonic L/L till L/V med energicentrastyr eller vad menar du Poha.Om nu 2 pumpar hade problem låter det som ett styrproblem, kan Greven upplysa om vad som felade...?
Aha: får väl ösa på med lite fråger till då...Du skrev att din Panasonic ger mellan 53-58 ºC in till koaxialväxlaren, så vad får du ut mot acken.Vad kör du med för arbetstemp mot ack-tanken som standard, och har du då elpatron i acken eller spetsar du bara för tvv ?Skulle vara intressant och veta vad din returtemp är från koaxväxlaren är tillbaka till panasonicen.Om den nu ger c:a 5kw i effekt vid +7 och du ligger runt +58 i hetgaser, hur många lite skjuter din cirk-pump igenom.Hade ni förresten funderat på att ev utnyttja spillvärmen från koaxialväxlaren genom att docka in den gamla inerdelen i serie efter koaxen ? (tänkt koppel är då pana ut-in koaxial-ut koaxial.in innerdel-ut innerdel-retur till utedelen. Mitt tänk här är att om din koaxialväxlare jobbar med c:a 53-58 in och ger ut c:a 43-48 ut och man sen låter detta gå genom den gamla innerdelen får man ut duktigt med restvärme som samtidigt kyler ned med c:a 5-10 ºC till (retur då c:a 33-38 ºC) så då funkar innerdelen som en bra underkylare.
hej.jaa i dags läget så vet jag ännu inte då jag inte fått någon mer info från företaget i luleå som köpte denna av mig.det jag vet är att den instalerades hemma hos poha o efter ca 1 vecka så fick dom bekymmer !jag ifrågasatte inte så värst mycket utan skickade en ny inne o ute del. jag förutsatte att båda dessa skulle bytas ut då vi inte kunde fastställa vad det var som felade. det vi visste var att det var slut soppa i maskinen.tyvärr så byter dessa killar endast ut ute delen varvid gasläckan kvarstår om jag förstått poha rätt.sedan uppmanade jag denne montör att han måste skaffa sig en gas läck utrustning för o få någon koll på var tusan det läker.har sedan inte hört något mer av montören (min kund) har bara hört flyktigt av poha om denna roliga ide om panasonic hybriden.kul att denna hybrid fungerar bra men förutsätter att montören som sålt denna vidare till poha kommer att höra av sig till mig.så som det ser ut för min del så har jag sålt 1 maskin o fått leverera 2 utan att jag fått veta om det var slarv vid instalation.montage utan gas läck utrustning är något som jag tar totalt avstånd ifrån. sedan kan det mycket väl vara så att inne delen har haft läcka o sedan har man bytt ute del utan att kolla inne delen (ingen läck sökare) så även denna blir utan soppa varvid kompressor skada kan uppstå.så som jag förstått så är denna instalatör en duktig kille vad jag förstått poha.det löser sig på något sätt de är jag övertygad om men det är synd att vi inte fick en fungerande komplett anläggning så vi har fler som kan berätta hur den beter sig i kyla mm.jag har rådfrågat en del kunder om dom inte vill berätta deras syn på pumpen här på forumet men de flesta vill inte.har däremot en kund i vansbro som fört exakt bok på temperaturer o förbrukning nu i vinter så jag skall presentera detta nu i vår.ha de göttkrister
Det är utvattnet till acktanken som är 53-58 ºC. Har inte kollat gastemperaturer eller något sådant. Så jag vet inte det. Det enda jag vet är att den höjer vattentempen 8 ºC Kanske skulle köpa en loggningssats. Jag har en elpatron men stödjer bara med den när det blir kallare ute. Tror den är inställd på 40 ºC.
Menar du att koaxialvälaren höjer med 8 ºC ? (exempel 40 i acktank ut mot koax ger 48 in i acktank)?Har du någon aning om hur många liter per min/tim som din cirkpump ger ?
Vad vad det som kostade med installationen, rördragningarna till vattnet ?MVHuve