0 medlemmar och 18 gäster tittar på detta ämne.
hej hur stor kåk har du ? hur länge klarar pumpen av att värma huset utan hjälp eller tillskott ´återkom gärna med rapport då du kört 2-3 månader å hafft typ 10 minus eller kallare vore skoj å se hur länge pumpen orkar värma ett hus
misstänker att pumpen ,inte ligger på max förbrukning vid -15 ºC (orkar helt enkelt inte få upp kondenseringstrycket till max beräknat vid denna utetemperatur.........för stor tryckhöjning ) om vi gissar på en förbrukning på 1400w ...och COP 1,97 så blir det 2758w avgiven effekt !det är riktigt bra att värma 75 m2 med 2758 w vid -15 ºC ute = 36,7 w/m2 vid -15 ºC ute !och därtill ha effekt över till varmvatten !antingen har du ett riktigt välisolerat hus,....eller så överdriver Greven definitivt inte effekterna !även jag har indikationer på något högre effekter .mina mätningar är väl inte gjorda med labratorie instrument, och bör väl kanske reserveras för mindre avvikelser !MMA-ventil, flöde enl Kv-metoden.....samt FLUKE rörgivare !och dessa värden är exl avfrostningar ! 0 ºC ute....0,20 l/s X 4,2 x 6,6K = 5544 w-5 ºC ute.....0,20l/s x 4,2 x 5,7K = 4788 wmvh. ACE
Det är visst en fnurra här: This domain name, www.energicentra.nu, may still be available for registration!Är det bara greven1 som glömt att förnya sin domän?
Hej, Hur länge har denna pump funnits på svenska marknaden? När kom de första igång?lars
Citat från: ts-f skrivet 20 januari 2008, 22:13:30Normalt så om det strular skickar vi en ny istället Är det mycket strul ?mvhThomashej thomas.nej det har strulat med 1 st berg pump & 1 st luft vatten på 120 pumpar så jag är nöjd med fel marginalen.detta med att skicka ny produkt är faktiskt du som lärt mig hur man enklast löser dessa problem på ett enkelt sätt.har altid berömt dig inför mina kunder att jag gillar din profisionella stil då det jäklas.ha de gött
Normalt så om det strular skickar vi en ny istället Är det mycket strul ?mvhThomas