Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Energicentrapumpen Officiell trÃ¥d!  (läst 1001937 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #30 skrivet: 14 februari 2008, 15:37:01 »
Hej Krister läser på din webbsida att du är "Legitimerad Energirådgivare" eftersom jag bara känner till Certifierade Energirådgivare så blir jag ju lite nyfiken på vilken organisation som utfärdar Legitimationer?.

diplomerad energivägledare /rådgivare.

det är energirådgivarna (jens lars) som utfärdar detta intyg.
jag själv gick en kurs i rosersberg tror det var 3 dagar totalt.

före detta gick jag svep kursen i värmepumps teknik  cert scu 2002.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #31 skrivet: 16 februari 2008, 14:35:56 »
Normalt sÃ¥ om det strular skickar vi en ny istället  Sc:,h
Är det mycket strul ?
mvh
Thomas



hej thomas.
nej det har strulat med 1 st berg pump & 1 st luft vatten på 120 pumpar så jag är nöjd med fel marginalen.

detta med att skicka ny produkt är faktiskt du som lärt mig hur man enklast löser dessa problem på ett enkelt sätt.
har altid berömt dig inför mina kunder att jag gillar din profisionella stil då det jäklas.

ha de gött

Hej, varför skrivs det så lite om denna pump när det finns 120 ute på marknaden plus Foma och Pioneer som ju skulle vara likadana. Skulle var intressant att läsa lite mer efter som jag tycker pumpen verkar bra på databladet. Fungerar den bra att köra mot en större acctank t.ex.?
/lars

hej.

tror inte det är så många forum medlemmar som har denna pump !! därav lite skrivet om denna.

jo den funkar bra mot en större tank men du fÃ¥r ett väldigt trögt system dÃ¥ effekten  pÃ¥ pumpen är liten.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad zundapp_lars

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #32 skrivet: 16 februari 2008, 20:31:24 »

Leker med tanken att spetsa tappvattnet lite i en beredare. Men vet inte hur jag ska göra ännu. Kanske värma vattnet i tanken till säg 50-53 grader med elpatronen som hjälp. Är det så stor skillnad? Den avger ju nästan ingen värme om man inte tar ut något. Då borde jag även få upp kondenseringstrycket.


Hej, hur stor tank har du?
lars
« Senast ändrad: 16 februari 2008, 20:35:30 av zundapp_lars »

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #33 skrivet: 18 februari 2008, 10:20:09 »
300 liter. Det blir viss tröghet. Men nu är det extra trögt eftersom jag har pumpkrångel.

Mvh

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #34 skrivet: 08 mars 2008, 15:17:16 »
tjeena!!
sitter på fabriken nu i kina o lär mig mer om inverter styrningen o logg boxen.

fick veta att det kommer en 9 kw luft vatten nu i höst (inwerter)  äntligen !!!

kommer att bli blygsamt dyrare än den lilla pumpen!! vet inte exakt ännu men billig blir den.
alla kommer även med min grad minuts beräknare o relä för styrning av el patron mm.
kanske även i foma o pioneer pumparna  hmm sÃ¥ nÃ¥gon nytta har även jag gjort  fniss!!

varma hälsningar från avgasernas land
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #35 skrivet: 08 mars 2008, 15:23:51 »
Hej

ÄNTLIGEN en riktigt vettig maskin,6 å 9kw maskinerna kommer att kompletera varandra helt perfekt
stoppa ner en i resväskan så har du sålt den då du kommer till svedala

hoppas du har det riktigt trevligt ,jag skottar snö som f-n här hemma ...grrrrr

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #36 skrivet: 10 mars 2008, 14:16:41 »
alla kommer även med min grad minuts beräknare o relä för styrning av el patron mm.


Jobbar den med gradminuter då energibehovet är lägre än värmepumpens min-effekt?

Finns det möjlighet att ansluta rumsgivare?
Om svar JA...påverkar den framledningens börvärde?

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #37 skrivet: 10 mars 2008, 19:28:39 »
alla kommer även med min grad minuts beräknare o relä för styrning av el patron mm.


Jobbar den med gradminuter då energibehovet är lägre än värmepumpens min-effekt?

Finns det möjlighet att ansluta rumsgivare?
Om svar JA...påverkar den framledningens börvärde?
hej.
om man ställer in tex 2 timmar sÃ¥ tillÃ¥ts v pumpen att försöka fÃ¥ upp tempen till bör värdet. om v pumpen inte orkar sÃ¥ slÃ¥r ett 3 fas relä till som man kan styra elpatron mm  med   detta kommer att gÃ¥ samtidigt tilsammans med v pumpen tills börvärdet uppnÃ¥tts. sedan slÃ¥r bÃ¥de relät o värme pump av för att Ã¥ter starta v pump dÃ¥ behov uppstÃ¥r.

rums givaren ingår men detta fungerar endast vid flytande kondensering !! ingen vx ventil mellan tapp vatten o radiator .

ha de gött i snö o kyla

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #38 skrivet: 10 mars 2008, 19:35:26 »
Hej

ÄNTLIGEN en riktigt vettig maskin,6 å 9kw maskinerna kommer att kompletera varandra helt perfekt
stoppa ner en i resväskan så har du sålt den då du kommer till svedala

hoppas du har det riktigt trevligt ,jag skottar snö som f-n här hemma ...grrrrr

hej.

försökt övertala fabriken om att få lasta 50 st i min kontainer som har platts över men dom vägrar !!
dom vill köra fler tester innan jag fÃ¥r ta hem dom till försäljning !!  synd men samtidigt seriöst.

fick tag i nÃ¥ra 300 kw vind snurror i stället som jag kanske kan fresta med !!  el e billigt !! ha ha.

ha de gött
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #39 skrivet: 10 mars 2008, 20:15:24 »

om man ställer in tex 2 timmar sÃ¥ tillÃ¥ts v pumpen att försöka fÃ¥ upp tempen till bör värdet. om v pumpen inte orkar sÃ¥ slÃ¥r ett 3 fas relä till som man kan styra elpatron mm  med   detta kommer att gÃ¥ samtidigt tilsammans med v pumpen tills börvärdet uppnÃ¥tts. sedan slÃ¥r bÃ¥de relät o värme pump av för att Ã¥ter starta v pump dÃ¥ behov uppstÃ¥r.


Men var/när/hur kommer gradminutreglering in?

Det du har beskrivit....liknar IVT:s hysteresreglering......med skillnaden att IVT inte stänger ner kompressorn samtidigt som elpatron kliver av.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #40 skrivet: 11 mars 2008, 10:03:46 »

om man ställer in tex 2 timmar sÃ¥ tillÃ¥ts v pumpen att försöka fÃ¥ upp tempen till bör värdet. om v pumpen inte orkar sÃ¥ slÃ¥r ett 3 fas relä till som man kan styra elpatron mm  med   detta kommer att gÃ¥ samtidigt tilsammans med v pumpen tills börvärdet uppnÃ¥tts. sedan slÃ¥r bÃ¥de relät o värme pump av för att Ã¥ter starta v pump dÃ¥ behov uppstÃ¥r.


Men var/när/hur kommer gradminutreglering in?

Det du har beskrivit....liknar IVT:s hysteresreglering......med skillnaden att IVT inte stänger ner kompressorn samtidigt som elpatron kliver av.
hej.
rätt av dig !! :,v(
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #41 skrivet: 12 mars 2008, 07:18:03 »
Hej igen Greven1.

Nu när du är nere hos kineserna, kan du kolla med dom om dom har eller kan ta fram styr så att man kan "tandemkoppla" 2 av dina pumpar om man har en stor kåk, antingen då 2x6kw eller 2x9 kw. Det finns ju andra firmor här i svedala som har denna lösning så detta kanske kan vara av intresse för dina pumpar. Grejen är att ha ett styr som ser till att båda pumparna då "slits lika mycket. Sen kanske det kan vara idé med ett styr som då vid tandemdrift ser till att pump1 värmer raddarna medans pump2 fixar varmvatten typ på morgonen när alla duschar och vill ha varmt samtidigt vilket brukar vara den hårdaste belastningen på systemet under 1 dygn. Vad jag vet brukar de flesta uppvärmningssystem idag prioritera varmvatten vilket gör att det inte går ut värme i raddarna på morgonen när alla duschar, vilket inte är så bra ur komfortsynpunkt, sen brukar detta också sammanfalla med nattsänkning, så när dagtemp går på och systemet ska öka med +4-5 ºC, brukar i regeel varmvattentillverkningen då slå ut detta iom alla duschande personer i en familj som belastar värmesystemet runt 1-2 tim.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #42 skrivet: 12 mars 2008, 14:40:20 »


kommer att bli blygsamt dyrare än den lilla pumpen!! vet inte exakt ännu men billig blir den.
alla kommer även med min grad minuts beräknare o relä för styrning av el patron mm.
kanske även i foma o pioneer pumparna  hmm sÃ¥ nÃ¥gon nytta har även jag gjort  fniss!!


Hej där om det nu skulle vara så att du själv har plockat fram en reglering så kan du väl utveckla den här på forumet ,du får gärna gå på djupet om du vill.Klarar den att styra ex vx-ventil för vv? mm mm.

hej.
om man ställer in tex 2 timmar sÃ¥ tillÃ¥ts v pumpen att försöka fÃ¥ upp tempen till bör värdet. om v pumpen inte orkar sÃ¥ slÃ¥r ett 3 fas relä till som man kan styra elpatron mm  med   detta kommer att gÃ¥ samtidigt tilsammans med v pumpen tills börvärdet uppnÃ¥tts. sedan slÃ¥r bÃ¥de relät o värme pump av för att Ã¥ter starta v pump dÃ¥ behov uppstÃ¥r.

rums givaren ingår men detta fungerar endast vid flytande kondensering !! ingen vx ventil mellan tapp vatten o radiator .


Lite undrande blir man ju ,du skriver först om en reglering som gradminuter föratt i nästa andetag beskriva en typ av hysteresreglering.Varför slår pumpen av i uppnått börvärde??.Är det en on-off pump?.Tycker också det verkar som att man kör dessa pumpar mot fast kondensering , ett tips då faller inverterregleringen.En inverter luft/vatten SKA gå mot flytande kondensering för bästa årsmedelvärmefaktor.
Får heller inget riktigt grepp om dej ,du sitter på en fabrik och lär dej om inverterreglering och loggboxar men en "gradminutsberäknare" har du tagit fram!!.
Hej igen Greven1.

Nu när du är nere hos kineserna, kan du kolla med dom om dom har eller kan ta fram styr så att man kan "tandemkoppla" 2 av dina pumpar om man har en stor kåk, antingen då 2x6kw eller 2x9 kw. Det finns ju andra firmor här i svedala som har denna lösning så detta kanske kan vara av intresse för dina pumpar. Grejen är att ha ett styr som ser till att båda pumparna då "slits lika mycket. Sen kanske det kan vara idé med ett styr som då vid tandemdrift ser till att pump1 värmer raddarna medans pump2 fixar varmvatten typ på morgonen när alla duschar och vill ha varmt samtidigt vilket brukar vara den hårdaste belastningen på systemet under 1 dygn. Vad jag vet brukar de flesta uppvärmningssystem idag prioritera varmvatten vilket gör att det inte går ut värme i raddarna på morgonen när alla duschar, vilket inte är så bra ur komfortsynpunkt, sen brukar detta också sammanfalla med nattsänkning, så när dagtemp går på och systemet ska öka med +4-5 ºC, brukar i regeel varmvattentillverkningen då slå ut detta iom alla duschande personer i en familj som belastar värmesystemet runt 1-2 tim.


Vilken av dessa två pumpar tror du slits mest den som går med radiatortemperatur 25-45 gr eller den som laddar vv med en temp på 40-55 grader.Dom flesta pumpar idag kan man ställa prioriteringen på , finns både värme och vv -behov så kopplar styret in tex en 3kw på vvb.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #43 skrivet: 13 mars 2008, 03:38:50 »
Hej igen Greven1.

Nu när du är nere hos kineserna, kan du kolla med dom om dom har eller kan ta fram styr så att man kan "tandemkoppla" 2 av dina pumpar om man har en stor kåk, antingen då 2x6kw eller 2x9 kw. Det finns ju andra firmor här i svedala som har denna lösning så detta kanske kan vara av intresse för dina pumpar. Grejen är att ha ett styr som ser till att båda pumparna då "slits lika mycket. Sen kanske det kan vara idé med ett styr som då vid tandemdrift ser till att pump1 värmer raddarna medans pump2 fixar varmvatten typ på morgonen när alla duschar och vill ha varmt samtidigt vilket brukar vara den hårdaste belastningen på systemet under 1 dygn. Vad jag vet brukar de flesta uppvärmningssystem idag prioritera varmvatten vilket gör att det inte går ut värme i raddarna på morgonen när alla duschar, vilket inte är så bra ur komfortsynpunkt, sen brukar detta också sammanfalla med nattsänkning, så när dagtemp går på och systemet ska öka med +4-5 ºC, brukar i regeel varmvattentillverkningen då slå ut detta iom alla duschande personer i en familj som belastar värmesystemet runt 1-2 tim.

hej.

har redan provat paralell koppla flera anläggningar i hures hus !!
fungerar jätte bra dÃ¥ dessa e frekvens styrda prylar. mäter tempen pÃ¥ retur vattnet sÃ¥ dom gÃ¥r ganska exakt pÃ¥ samma varvtal hela tiden.men 2 separata styr boxar !! tyvärr sÃ¥ har styrningen inte funktion med 3 vägs ventil som fixar växling mellan vv o radiator systemet   sÃ¥ det blir fast kondensering mot en tank med inbyggd beredare o motor shunt. (sorry)
men enligt vad jag förstått av alla som kollat på detta med fast kontra flytande kondensering så skiljer det minimalt vad gäller förbrukad energi. däremot så bör väl kompressorerna hålla längre om man kör lägre temp !! (lägre tryck).

ha de gött

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #44 skrivet: 13 mars 2008, 23:33:23 »
[quote

hej.

har redan provat paralell koppla flera anläggningar i hures hus !!
fungerar jätte bra dÃ¥ dessa e frekvens styrda prylar. mäter tempen pÃ¥ retur vattnet sÃ¥ dom gÃ¥r ganska exakt pÃ¥ samma varvtal hela tiden.men 2 separata styr boxar !! tyvärr sÃ¥ har styrningen inte funktion med 3 vägs ventil som fixar växling mellan vv o radiator systemet   sÃ¥ det blir fast kondensering mot en tank med inbyggd beredare o motor shunt. (sorry)
men enligt vad jag förstått av alla som kollat på detta med fast kontra flytande kondensering så skiljer det minimalt vad gäller förbrukad energi. däremot så bör väl kompressorerna hålla längre om man kör lägre temp !! (lägre tryck).

ha de gött

krister

Vad ser du för fördelar med en frekvensstyrd "pryl" som går mot en acktank??.Hur kan du veta att dom går på samma varvtal?.Det var tydligen som jag trodde att pumparna går mot fast kondensering.När pumpen nått börvärde på acktanken slår den av då?.Det kanske ngn som har den här pupmen i drift kan svara på.Dessa alla som du påstår har kollat upp fast eller flytande kondensering har FEL.Vilka är det förresten??.Jag påstår att två likvärdiga hus där den ene kör mot fast kondensering och den andre mot flytande så tjänar den som kör mot flytande kondensering minst 5000kwh om förbrukningen ligger på 20000kwh.Det blir 50000kwh på 10 år.Det är också förödande för hus med lågtempsystem (tex golvvärme) att köra med fast kondensering så jag tycker inte att du ska bagatellisera fast kontra flytande kondensering.Copvärdena som du har på din hemsida är det med drift av cirk-pump o avfrostningar?.Du har också på din hemsida beskrivit inverterreglerings fördelar men kopplar in dom mot fast kondensering , då är det faktiskt så att då kan man lika gärna köpa en on-off pump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!