0 medlemmar och 18 gäster tittar på detta ämne.
Hej Krister läser på din webbsida att du är "Legitimerad Energirådgivare" eftersom jag bara känner till Certifierade Energirådgivare så blir jag ju lite nyfiken på vilken organisation som utfärdar Legitimationer?.
Citat från: greven1 skrivet 20 januari 2008, 22:24:11Citat från: ts-f skrivet 20 januari 2008, 22:13:30Normalt så om det strular skickar vi en ny istället Är det mycket strul ?mvhThomashej thomas.nej det har strulat med 1 st berg pump & 1 st luft vatten på 120 pumpar så jag är nöjd med fel marginalen.detta med att skicka ny produkt är faktiskt du som lärt mig hur man enklast löser dessa problem på ett enkelt sätt.har altid berömt dig inför mina kunder att jag gillar din profisionella stil då det jäklas.ha de göttHej, varför skrivs det så lite om denna pump när det finns 120 ute på marknaden plus Foma och Pioneer som ju skulle vara likadana. Skulle var intressant att läsa lite mer efter som jag tycker pumpen verkar bra på databladet. Fungerar den bra att köra mot en större acctank t.ex.?/lars
Citat från: ts-f skrivet 20 januari 2008, 22:13:30Normalt så om det strular skickar vi en ny istället Är det mycket strul ?mvhThomashej thomas.nej det har strulat med 1 st berg pump & 1 st luft vatten på 120 pumpar så jag är nöjd med fel marginalen.detta med att skicka ny produkt är faktiskt du som lärt mig hur man enklast löser dessa problem på ett enkelt sätt.har altid berömt dig inför mina kunder att jag gillar din profisionella stil då det jäklas.ha de gött
Normalt så om det strular skickar vi en ny istället Är det mycket strul ?mvhThomas
Leker med tanken att spetsa tappvattnet lite i en beredare. Men vet inte hur jag ska göra ännu. Kanske värma vattnet i tanken till säg 50-53 grader med elpatronen som hjälp. Är det så stor skillnad? Den avger ju nästan ingen värme om man inte tar ut något. Då borde jag även få upp kondenseringstrycket.
alla kommer även med min grad minuts beräknare o relä för styrning av el patron mm.
Citat från: greven1 skrivet 08 mars 2008, 15:17:16alla kommer även med min grad minuts beräknare o relä för styrning av el patron mm.Jobbar den med gradminuter då energibehovet är lägre än värmepumpens min-effekt?Finns det möjlighet att ansluta rumsgivare? Om svar JA...påverkar den framledningens börvärde?
Hej ÄNTLIGEN en riktigt vettig maskin,6 å 9kw maskinerna kommer att kompletera varandra helt perfekt stoppa ner en i resväskan så har du sålt den då du kommer till svedala hoppas du har det riktigt trevligt ,jag skottar snö som f-n här hemma ...grrrrr
om man ställer in tex 2 timmar så tillåts v pumpen att försöka få upp tempen till bör värdet. om v pumpen inte orkar så slår ett 3 fas relä till som man kan styra elpatron mm med detta kommer att gå samtidigt tilsammans med v pumpen tills börvärdet uppnåtts. sedan slår både relät o värme pump av för att åter starta v pump då behov uppstår.
Citat från: greven1 skrivet 10 mars 2008, 19:28:39om man ställer in tex 2 timmar så tillåts v pumpen att försöka få upp tempen till bör värdet. om v pumpen inte orkar så slår ett 3 fas relä till som man kan styra elpatron mm med detta kommer att gå samtidigt tilsammans med v pumpen tills börvärdet uppnåtts. sedan slår både relät o värme pump av för att åter starta v pump då behov uppstår.Men var/när/hur kommer gradminutreglering in?Det du har beskrivit....liknar IVT:s hysteresreglering......med skillnaden att IVT inte stänger ner kompressorn samtidigt som elpatron kliver av.
Hej igen Greven1.Nu när du är nere hos kineserna, kan du kolla med dom om dom har eller kan ta fram styr så att man kan "tandemkoppla" 2 av dina pumpar om man har en stor kåk, antingen då 2x6kw eller 2x9 kw. Det finns ju andra firmor här i svedala som har denna lösning så detta kanske kan vara av intresse för dina pumpar. Grejen är att ha ett styr som ser till att båda pumparna då "slits lika mycket. Sen kanske det kan vara idé med ett styr som då vid tandemdrift ser till att pump1 värmer raddarna medans pump2 fixar varmvatten typ på morgonen när alla duschar och vill ha varmt samtidigt vilket brukar vara den hårdaste belastningen på systemet under 1 dygn. Vad jag vet brukar de flesta uppvärmningssystem idag prioritera varmvatten vilket gör att det inte går ut värme i raddarna på morgonen när alla duschar, vilket inte är så bra ur komfortsynpunkt, sen brukar detta också sammanfalla med nattsänkning, så när dagtemp går på och systemet ska öka med +4-5 ºC, brukar i regeel varmvattentillverkningen då slå ut detta iom alla duschande personer i en familj som belastar värmesystemet runt 1-2 tim.Vilken av dessa två pumpar tror du slits mest den som går med radiatortemperatur 25-45 gr eller den som laddar vv med en temp på 40-55 grader.Dom flesta pumpar idag kan man ställa prioriteringen på , finns både värme och vv -behov så kopplar styret in tex en 3kw på vvb.
Hej igen Greven1.Nu när du är nere hos kineserna, kan du kolla med dom om dom har eller kan ta fram styr så att man kan "tandemkoppla" 2 av dina pumpar om man har en stor kåk, antingen då 2x6kw eller 2x9 kw. Det finns ju andra firmor här i svedala som har denna lösning så detta kanske kan vara av intresse för dina pumpar. Grejen är att ha ett styr som ser till att båda pumparna då "slits lika mycket. Sen kanske det kan vara idé med ett styr som då vid tandemdrift ser till att pump1 värmer raddarna medans pump2 fixar varmvatten typ på morgonen när alla duschar och vill ha varmt samtidigt vilket brukar vara den hårdaste belastningen på systemet under 1 dygn. Vad jag vet brukar de flesta uppvärmningssystem idag prioritera varmvatten vilket gör att det inte går ut värme i raddarna på morgonen när alla duschar, vilket inte är så bra ur komfortsynpunkt, sen brukar detta också sammanfalla med nattsänkning, så när dagtemp går på och systemet ska öka med +4-5 ºC, brukar i regeel varmvattentillverkningen då slå ut detta iom alla duschande personer i en familj som belastar värmesystemet runt 1-2 tim.
[quote hej.har redan provat paralell koppla flera anläggningar i hures hus !!fungerar jätte bra då dessa e frekvens styrda prylar. mäter tempen på retur vattnet så dom går ganska exakt på samma varvtal hela tiden.men 2 separata styr boxar !! tyvärr så har styrningen inte funktion med 3 vägs ventil som fixar växling mellan vv o radiator systemet så det blir fast kondensering mot en tank med inbyggd beredare o motor shunt. (sorry)men enligt vad jag förstått av alla som kollat på detta med fast kontra flytande kondensering så skiljer det minimalt vad gäller förbrukad energi. däremot så bör väl kompressorerna hålla längre om man kör lägre temp !! (lägre tryck).ha de göttkrister