0 medlemmar och 12 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: greven1 skrivet 13 mars 2008, 03:38:50[quote hej.har redan provat paralell koppla flera anläggningar i hures hus !!fungerar jätte bra då dessa e frekvens styrda prylar. mäter tempen på retur vattnet så dom går ganska exakt på samma varvtal hela tiden.men 2 separata styr boxar !! tyvärr så har styrningen inte funktion med 3 vägs ventil som fixar växling mellan vv o radiator systemet så det blir fast kondensering mot en tank med inbyggd beredare o motor shunt. (sorry)men enligt vad jag förstått av alla som kollat på detta med fast kontra flytande kondensering så skiljer det minimalt vad gäller förbrukad energi. däremot så bör väl kompressorerna hålla längre om man kör lägre temp !! (lägre tryck).ha de göttkristerVad ser du för fördelar med en frekvensstyrd "pryl" som går mot en acktank??.Hur kan du veta att dom går på samma varvtal?.Det var tydligen som jag trodde att pumparna går mot fast kondensering.När pumpen nått börvärde på acktanken slår den av då?.Det kanske ngn som har den här pupmen i drift kan svara på.Dessa alla som du påstår har kollat upp fast eller flytande kondensering har FEL.Vilka är det förresten??.Jag påstår att två likvärdiga hus där den ene kör mot fast kondensering och den andre mot flytande så tjänar den som kör mot flytande kondensering minst 5000kwh om förbrukningen ligger på 20000kwh.Det blir 50000kwh på 10 år.Det är också förödande för hus med lågtempsystem (tex golvvärme) att köra med fast kondensering så jag tycker inte att du ska bagatellisera fast kontra flytande kondensering.Copvärdena som du har på din hemsida är det med drift av cirk-pump o avfrostningar?.Du har också på din hemsida beskrivit inverterreglerings fördelar men kopplar in dom mot fast kondensering , då är det faktiskt så att då kan man lika gärna köpa en on-off pump.
[quote hej.har redan provat paralell koppla flera anläggningar i hures hus !!fungerar jätte bra då dessa e frekvens styrda prylar. mäter tempen på retur vattnet så dom går ganska exakt på samma varvtal hela tiden.men 2 separata styr boxar !! tyvärr så har styrningen inte funktion med 3 vägs ventil som fixar växling mellan vv o radiator systemet så det blir fast kondensering mot en tank med inbyggd beredare o motor shunt. (sorry)men enligt vad jag förstått av alla som kollat på detta med fast kontra flytande kondensering så skiljer det minimalt vad gäller förbrukad energi. däremot så bör väl kompressorerna hålla längre om man kör lägre temp !! (lägre tryck).ha de göttkrister
Kommer du att uppgradera din hemsida på dina inverters ?Tycker att det är magert med 2 små foton och lite data, skulle gärna se bilder från olika vinklar med måttangivelser, upphängningsanordningar, sprängskisser och layout över maskinen och dito elschema. Kommer /är 9kw exakt samma maskin som 6kw,där då bara förångaren, kompressor och metallhuset är större, eller är det helt nya grejor ?Eftersom du är där nere har du väl en kamera med dig, kan du inte bränna iväg några trevliga foton hit.Sen slår det mig, du ändrade tidigare från plattvärmeväxlare till koaxialväxlare pga folks ovett att inte koppla på smutsfilter i systemet, men hur stor skillnad är det mellan platt och koaxial effektmässigt ?
Hej Hasse21.Skulle vara intressant om du ville visa hur du kommer fram till att flytande skulle spara ytterligare 5.000Kw om man har en förbrukning på 20.000Kw. Vilket skulle innebära att flytande är mycket effektivare än fast kondensering.Att en on/off skulle vara lika effektiv som en inverter vid fast kondensering tycker inte jag låter helt troligt...Oavsett kondenseringstyp skall väl en inverter vara effektivare genom att den inte går på max hela tiden och därför har generellt bättre COP-värde än on/off?Mvh Thomas
Försäljning och upphandling får diskuteras på annat sätt, denna tråd är skapad för att erfarenheter och tekniska frågor skall diskuteras.Jag vill gärna att detta respekteras från inblandade parter, de officiella trådarna är INTE en gratis marknadsföringskanal för de som importerar eller säljer värmepumpen i fråga.
Till sist när vi nu har pratat om förskolan ska jag ge dej ett tips använd stavningskontrollen det verkar du behöva.Kommer nu att lämna denna tråd för en Importör som håller så här låg nivå är inget för mej.Over and out
Hansson:Tycker du är löjlig och minst sagt partisk i din komentar, läser du tidigare inlägg från tilltalade så som "gå om förskolan och lär dej räkna" så är det tydligen okey Är glad och imponerad över Hasse21 kunskap i området, jag tycker han skriver mycket bra frågor men tyvärr blir det inte så mycket till svar från den s.k tillverkaren.( eller hur det nu ligger till )Jag hade aldrig kunnat tillgodogöra informationen angående denna pump då den för mig verkade fantastisk, men nu när Hasse21 lättförståligt påtalat nackdelarna med pumpen så att jag förstår, ja då är den inte längre intressant.Ska jag köpa en värmekälla 2008 vill jag nog att den ska ligga långt fram i utvecklingen och använda dom mest ekonomiskt fördelaktiga arbetssätten.En billigare pump blir snabbt dyr på ett par år om man inte kan tolka teknisk info.Så tack igen Hasse21 MvH Jawen