Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energicentrapumpen Officiell trÃ¥d!  (läst 1004279 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #45 skrivet: 14 mars 2008, 17:45:42 »
Hej Hasse21.
Skulle vara intressant om du ville visa hur du kommer fram till att flytande skulle spara ytterligare 5.000Kw om man har en förbrukning på 20.000Kw. Vilket skulle innebära att flytande är mycket effektivare än fast kondensering.

Att en on/off skulle vara lika effektiv som en inverter vid fast kondensering tycker inte jag låter helt troligt...
Oavsett kondenseringstyp skall väl en inverter vara effektivare genom att den inte går på max hela tiden och därför har generellt bättre COP-värde än on/off?

Mvh Thomas

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #46 skrivet: 15 mars 2008, 04:14:19 »
[quote

hej.

har redan provat paralell koppla flera anläggningar i hures hus !!
fungerar jätte bra dÃ¥ dessa e frekvens styrda prylar. mäter tempen pÃ¥ retur vattnet sÃ¥ dom gÃ¥r ganska exakt pÃ¥ samma varvtal hela tiden.men 2 separata styr boxar !! tyvärr sÃ¥ har styrningen inte funktion med 3 vägs ventil som fixar växling mellan vv o radiator systemet   sÃ¥ det blir fast kondensering mot en tank med inbyggd beredare o motor shunt. (sorry)
men enligt vad jag förstått av alla som kollat på detta med fast kontra flytande kondensering så skiljer det minimalt vad gäller förbrukad energi. däremot så bör väl kompressorerna hålla längre om man kör lägre temp !! (lägre tryck).

ha de gött

krister

Vad ser du för fördelar med en frekvensstyrd "pryl" som går mot en acktank??.Hur kan du veta att dom går på samma varvtal?.Det var tydligen som jag trodde att pumparna går mot fast kondensering.När pumpen nått börvärde på acktanken slår den av då?.Det kanske ngn som har den här pupmen i drift kan svara på.Dessa alla som du påstår har kollat upp fast eller flytande kondensering har FEL.Vilka är det förresten??.Jag påstår att två likvärdiga hus där den ene kör mot fast kondensering och den andre mot flytande så tjänar den som kör mot flytande kondensering minst 5000kwh om förbrukningen ligger på 20000kwh.Det blir 50000kwh på 10 år.Det är också förödande för hus med lågtempsystem (tex golvvärme) att köra med fast kondensering så jag tycker inte att du ska bagatellisera fast kontra flytande kondensering.Copvärdena som du har på din hemsida är det med drift av cirk-pump o avfrostningar?.Du har också på din hemsida beskrivit inverterreglerings fördelar men kopplar in dom mot fast kondensering , då är det faktiskt så att då kan man lika gärna köpa en on-off pump.

hej.
förståt inte varför du är så negatift inställd ??

pumparna som vi har inkopplade mot tank paralellt med varandra funkar kanon bra o vi har en logg som vi kan köra o kolla hz.
dessa skiljer endast marginellt i varvtal.
sedan dÃ¥ dessa börjar närma sig bör värde sÃ¥ stänger dessa inte av utan fortsätter gÃ¥ pÃ¥ lÃ¥g effekt  !! den effekt som huset behöver för tilfället.
cop som jag presenterat på hemsidan är helt riktigt. upmätt vid 52-53 grader fast kondensering.
det som inte stämmer är märk effekten !! den är mer än 1 kw högre än vad jag valt att presentera.

jaa jag bagateliserar fast kontra flytande kondensering på denna pump!! o om du tror att din beräkning stämmer tycker jag att du skall gå om förskolan o lära dig räkna.

naturligtvis så är flytande kondensering både effektivare o även bättre för lifs längden på kompressorn de hymlar jag inte med.
försöker altid få folk att köra flytande men då dom inte vill detta så kan jag inte förbjuda fast kondensering.

förstÃ¥r inte varför du tycker fast kondensering e förödande för lÃ¥g temp system ??? sitter altid en shunt pÃ¥ tanken & även bland ventil sÃ¥ det inte gÃ¥r ut för varmt vatten i tex golv värme slingan.  men detta har ju du sten koll pÃ¥   eller ??

ställ gärna frågor men kasta inte skit

hälsningar frÃ¥n  wenshou  kina
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #47 skrivet: 15 mars 2008, 04:25:16 »
hej.

glömde detta !!

om man kör flytande kondensering så sätter man kontroll boxen (displayen) på en central plats i huset. medföljer ca 15 m kabel till denna. i kontroll boxen sitter det en temp givare som mäter rums tempen. ställ in tex 22 grader så fixar styrningen resten.

om inte flytande så ställ in fast kond i boxen o ställ den på tex 52-53 grader

följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #48 skrivet: 15 mars 2008, 09:11:15 »
Kommer du att uppgradera din hemsida på dina inverters ?
Tycker att det är magert med 2 små foton och lite data, skulle gärna se bilder från olika vinklar med måttangivelser, upphängningsanordningar, sprängskisser och layout över maskinen och dito elschema. Kommer /är 9kw exakt samma maskin som 6kw,där då bara förångaren, kompressor och metallhuset är större, eller är det helt nya grejor ?
Eftersom du är där nere har du väl en kamera med dig, kan du inte bränna iväg några trevliga foton hit.

Sen slår det mig, du ändrade tidigare från plattvärmeväxlare till koaxialväxlare pga folks ovett att inte koppla på smutsfilter i systemet, men hur stor skillnad är det mellan platt och koaxial effektmässigt ?
« Senast ändrad: 15 mars 2008, 09:13:36 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #49 skrivet: 15 mars 2008, 16:10:53 »
Kommer du att uppgradera din hemsida på dina inverters ?
Tycker att det är magert med 2 små foton och lite data, skulle gärna se bilder från olika vinklar med måttangivelser, upphängningsanordningar, sprängskisser och layout över maskinen och dito elschema. Kommer /är 9kw exakt samma maskin som 6kw,där då bara förångaren, kompressor och metallhuset är större, eller är det helt nya grejor ?
Eftersom du är där nere har du väl en kamera med dig, kan du inte bränna iväg några trevliga foton hit.

Sen slår det mig, du ändrade tidigare från plattvärmeväxlare till koaxialväxlare pga folks ovett att inte koppla på smutsfilter i systemet, men hur stor skillnad är det mellan platt och koaxial effektmässigt ?

hej.
får inte publicera foton från fabriken !! total stopp.
men däremot så kan vi ta lite bilder från våra kunder hemma.
blir i princip samma maskin som tidigare men alla delar större. kommer även en kompaktare modell av berg v pumpen som e betydligt mindre skåp. personligen gillar jag inte detta då det blir otroligt trångt i maskinen om den skulle behöva service i framtiden.

joo blev bytt till rör vx i stället o skilnaden är =0 !! blev betydligt större för att klara samma effekt.

upp dateringar med fler mÃ¥tt ,bilder ,elsheman mm kommer innom kort pÃ¥ hemsidan  sorry för denna dÃ¥liga info pÃ¥ hemsidan men all tid har gÃ¥tt till vindkrafts fabriken nu ett tag. nu e den snart igÃ¥ng sÃ¥ dÃ¥ fÃ¥r vi mer tid till o jobba i butiken o hemsidan.

ha de gött
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #50 skrivet: 17 mars 2008, 10:52:46 »
Hej Hasse21.
Skulle vara intressant om du ville visa hur du kommer fram till att flytande skulle spara ytterligare 5.000Kw om man har en förbrukning på 20.000Kw. Vilket skulle innebära att flytande är mycket effektivare än fast kondensering.

Att en on/off skulle vara lika effektiv som en inverter vid fast kondensering tycker inte jag låter helt troligt...
Oavsett kondenseringstyp skall väl en inverter vara effektivare genom att den inte går på max hela tiden och därför har generellt bättre COP-värde än on/off?

Mvh Thomas


Ger du 15 000 kWh till en Nibe 12 kW som går med 35° börvärde, så levererar den 72 500 kWh.

Ger du 20 000 kWh till en Nibe 12 kW som går med 50° börvärde, så levererar den 69 677 kWh.
Samma mängd energi med 35° på framledningen, är förbrukningen 14 415 kWh d.v.s. 27,9% lägre



Ger du 15 000 kWh till en Nibe 6 kW som går med 35° börvärde, så levererar den 69 230 kWh.

Ger du 20 000 kWh till en Nibe 6 kW som går med 50° börvärde, så levererar den 63 998 kWh.
Samma mängd energi med 35° på framledningen, är förbrukningen 13 866 kWh d.v.s. 30,6% lägre

(förbrukning endast kompressor)

Källa:
http://www.nibeonline.com/pdf/639251-3.pdf


Eftersom grevens pump saknar växlingsventil, så behöver man köra pumpen på fast kondensering om även tappvatten skall värmas. Lämpligt temperatur är då som greven föreslår 52°-53° för att minska risken för legionella.

Att lÃ¥ta en  R410 inverterpump ligga och gnugga pÃ¥ 52°, känns inte optimalt. Trycket pÃ¥ köldmediet är dÃ¥ över 35 bar. NÃ¥gon vinst frÃ¥n underkylningen är väl heller knappast märkbar under större delen av drifttimmarna.

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #51 skrivet: 17 mars 2008, 13:58:55 »
Dom kapacitetstabeller jag tittat på ligger det mellan 28-34% skillnad mellan 35 gr och 50 gr.Dom tabellerna visar Cop-Effekt-Förbrukning.Jag själv har pratat/skrivit om 25%.Observera att det gäller både inverters och on-off.Enkel matematik mao.
Att ställa frågor är det lika med att vara negativ?
Att ställa frågor är det lika med att kasta skit?
Förödande är det att köra med fast kondensering mot golvvärme framförallt ekonomiskt och slitagemässigt.
Vilken kund tar fast före flytande kondensering ,när som du själv skriver flytande kondensering är både effektivare och bättre för livslängden.Jag tror att din akilleshäl är att då får dom inget vv och då blir produkten mycket svårare att sälja in.
Jag har inte varit negativt inställd till den här pumpen , bara nyfiken på lite olika saker som jag ställt frågor om.
Men nu efter att ha ställt frågorna till dej och du bemöter mej med uttryck som "gå om förskolan och lär dej räkna" och "kasta inte skit" så har jag tappat all respekt för dej.Du om någon måste hålla dej på en proffisionell nivå och veta att det finns mycket påläst folk i det här forumet och min åsikt nu är att det kan man inte anklaga dej för att vara.
Får en känsla att du slänger ur dej saker som tex "min grad minut beräknare" som du tror folk vill läsa om men som du i själva verket inte har svarat på vad det är.
En annan grej jag tänker på är han som undrade om man kunde koppla in den mot en större acc-tank och du svarar jo det går bra men man får ett väldigt trögt system.Men herregud då går det ju INTE bra.
Försäljning och upphandling får diskuteras på annat sätt, denna tråd är skapad för att erfarenheter och tekniska frågor skall diskuteras.
Jag vill gärna att detta respekteras från inblandade parter, de officiella trådarna är INTE en gratis marknadsföringskanal för de som importerar eller säljer värmepumpen i fråga.

Detta är precis vad som hänt i denna tråd , du svarar inte på frågor som har ställts utan du försöker marknadsföra din pump!!
Till sist när vi nu har pratat om förskolan ska jag ge dej ett tips använd stavningskontrollen det verkar du behöva.
Kommer nu att lämna denna tråd för en Importör som håller så här låg nivå är inget för mej.
Over and out

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #52 skrivet: 17 mars 2008, 18:31:29 »
Det måste väl vara mycket bättre att köra med 35 grader,och bara för varmvattnet höja tempen därifrån till 60 grader med en varmvattenberedare,eller??

 ::)
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #53 skrivet: 18 mars 2008, 00:17:02 »
Jag förstår att det är naturligtvis skillnad mellan att producera 35 eller 50 grader. Men vad kostar det att höja tempraturen på varmvattnet med elpatron från 35 till 50 grader under ett år? Det måste ju adderas till totalkostnaden?!

Vore intressant om någon vill räkna ut det...

Mvh Thomas

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #54 skrivet: 18 mars 2008, 08:47:01 »
Lexus lilla redovisning ovan ang skillnader i effektivitet vid olika referenstemperaturer gäller en bergvärme-pump = jobbar mot nästan konstant förångningstemperatur och med köldmediet R407C.

en utelufts-hämtande R410A pump får ännu större skillnader.

den största förtjänsten med en inverter är ju när den jobbar på dellast, den blir då ganska mycket effektivare än en on/off.

  mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1726
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #55 skrivet: 18 mars 2008, 09:40:16 »
Till sist när vi nu har pratat om förskolan ska jag ge dej ett tips använd stavningskontrollen det verkar du behöva.
Kommer nu att lämna denna tråd för en Importör som håller så här låg nivå är inget för mej.
Over and out
Ja men det var väl skönt.Folk som gnäller på stav fel borde förbjudas
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #56 skrivet: 19 mars 2008, 02:18:18 »
Hansson:

Tycker du är löjlig och minst sagt partisk i din komentar, läser du tidigare inlägg frÃ¥n tilltalade sÃ¥ som "gÃ¥ om förskolan och lär dej räkna" sÃ¥ är det  tydligen okey  >:(

Är glad och imponerad över Hasse21 kunskap i området, jag tycker han skriver mycket bra frågor men tyvärr blir det inte så mycket till svar från den s.k tillverkaren.( eller hur det nu ligger till )

Jag hade aldrig kunnat tillgodogöra informationen angående denna pump då den för mig verkade fantastisk, men nu när Hasse21 lättförståligt påtalat nackdelarna med pumpen så att jag förstår, ja då är den inte längre intressant.

Ska jag köpa en värmekälla 2008 vill jag nog att den ska ligga långt fram i utvecklingen och använda dom mest ekonomiskt fördelaktiga arbetssätten.

En billigare pump blir snabbt dyr på ett par år om man inte kan tolka teknisk info.

SÃ¥ tack igen Hasse21 ;)

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #57 skrivet: 19 mars 2008, 07:13:08 »
 
Hansson:

Tycker du är löjlig och minst sagt partisk i din komentar, läser du tidigare inlägg frÃ¥n tilltalade sÃ¥ som "gÃ¥ om förskolan och lär dej räkna" sÃ¥ är det  tydligen okey  >:(

Är glad och imponerad över Hasse21 kunskap i området, jag tycker han skriver mycket bra frågor men tyvärr blir det inte så mycket till svar från den s.k tillverkaren.( eller hur det nu ligger till )

Jag hade aldrig kunnat tillgodogöra informationen angående denna pump då den för mig verkade fantastisk, men nu när Hasse21 lättförståligt påtalat nackdelarna med pumpen så att jag förstår, ja då är den inte längre intressant.

Ska jag köpa en värmekälla 2008 vill jag nog att den ska ligga långt fram i utvecklingen och använda dom mest ekonomiskt fördelaktiga arbetssätten.

En billigare pump blir snabbt dyr på ett par år om man inte kan tolka teknisk info.

SÃ¥ tack igen Hasse21 ;)

MvH Jawen
Nja...nu har det blivit lite fel tror jag !
det där med gradminuter-räknaren blev fel, men den ser generellt ut lika pÃ¥ alla fabrikat ,dvs 100 gr/min = reläet för elpatron drar vid antingen 100 min och 1  ºC avvikelse frÃ¥n inst börvärde
eller 1 min och 100 ºC avvikelse från börvärde
hoppas ni förstår: 1 ºC avvikelse ger 100 min innan reläet drar,............2 ºC avvikelse ger 50 min innan reläet drar, ........ 4 ºC avvikelse ger 25 min innan reläet drar ......mm....mm
och när tempen börjar stiga sÃ¥ börjar räknaren "räkna hem" igen tills den slÃ¥r av elpatronen.  fungerar bra oavsett fabrikat.


flytande kondensering med ack-tank ger alltid trög reglering.....det spelar ingen roll vad det står för fabrikat på pumpen, så det hjälper således inte att ta ett annat fabrikat.......det är installatören som ska bytas !

fast kondensering körs alltid (om det är en riktig installatör)mot en tank, med eftershuntning för rätt framledningstemperatur. vilket innebär att det inte alls är förkastligt med denna reglerform mot golv-värme....fungerar perfekt. och du kan hämta varmt TVV ur tanken.

jag personligen anser att den modell/effekt som finns på Energicentra-pumpen för tillfället är lite klen för att värma TVV till förbrukartemperaturer samtidigt som den är värmekälla för ett normalstort hus.

tyvärr så har inte greven kunnat svara "tekniskt korrekt" och utförligt på alla tekniska frågor som ställts om pumpen...vilket lett till att vissa med liknande tekniska begränsningar har sågat pumpen på felaktiga grunder.

en Energi-centra pump med korrekt installation verkar fungera enligt förväntningarna.   och fÃ¥r man till det som lovats till de nya pumparna(gradminut-räknare mm) sÃ¥ finns det inget elementärt som saknas tekniskt enl mig.
det som sen kan stjälpa den är enl mig enbart kvalitetsproblem/bristande support/bristande reklamations-handhavande .....vilket framtiden får utvisa !

mvh. ACE
« Senast ändrad: 19 mars 2008, 07:16:43 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #58 skrivet: 19 mars 2008, 13:47:36 »
Tack ACE, den informationen kunde jag ocksÃ¥ tillgodogöra dÃ¥ den var saklig och enkel att förstÃ¥  Thumbsup.

Man blir tillräckligt snurrig ändå i den här branschen, ska välja värmekälla till 170 kvm + 90 källare och satt 1 timme med Sörmland Energi som stod vid Bosch på mässan i Västerås i fredags.

Vart rådd till att invänta en ny Ivt pump som skulle komma, den skulle heta 695 eller något liknande och den skulle jag använda tillsammans med 80 meter borra.

Men 25 meter därifrån står IVT representanter så jag sätter mig där också 1 timme för att få råd och berättar om det tidigare rådet jag fått angående "nya" IVT pumpen 695.

Jag har sÃ¥dan tur att nÃ¥gon äldre och tekniskt insatt frÃ¥n tillverkningen med stor kunskap är pÃ¥ plats, och han avrÃ¥der mig att använda det tidigare rÃ¥det jag fÃ¥tt frÃ¥n Sörmland Energi  huvuddunk, sÃ¥ jag känner bara hur jag tröttnar.......VA F.....N !
Alla säger olika och nästan samtliga man frågan är övertygande om att "dom är duktiga" på det här med värme.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #59 skrivet: 20 mars 2008, 20:23:23 »
Nu har du tydliggjort anledningen till att jag startade detta forum.
Du kanske inte får rätt svar här heller, men du får svar från de som i de flesta fallen inte har eget intresse av att vilseleda dig, och du får svar som är skrivna i god tro, även om de ibland är felaktiga.
Tro dock inte att du baserat på "5" svar i detta forum kan bilda dig en uppfattning om vad som är rätt val för dig, utan låt det gå en tid, tänk själv över vad du anser vara det långsiktigt vettiga - då tror jag att du kommer att välja ett bra alternativ.

Själv brukar jag alltid rekommendera en val som kan sköta både husets energibehov och tappvarmvattenbehov under större delen av året (runt 500 kWh direktverkande el/år är ok)
Om detta innebär att du skall skaffa jordvärme, bergvärme, luft/vatten eller annan värmepump tror jag innerst inne att du själv bäst kan bedöma när du fått tillräckligt många råd.

En värmepump som ger runt 65% av husets normala toppeffektbehov ger normalt mindre än 500 kWh/eltillskott/år.
I södra sverige räcker en luft/vattenvärmepump till, men i nordligare delar är det svårt att nå dessa siffror.

När det gäller stavning så håller jag med om att det är ett otyg att misskreditera personer för att de stavar taskigt, jag gör det själv, men anser ändå att jag är väl så kompetent som någon annan att uttrycka mig när jag har något att säga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!