0 medlemmar och 34 gäster tittar på detta ämne.
Hej !!Jag har köpt energicentras pumpen, men det gör inget med så långa kylrör då så länge man fyller på mera gas??Johan
en vanlig elvattenberedare sätter du efter pannan/acctanken då förvärms vattnet av värmepumpen som sedan går in i varmvattenberedarn. Så kör jag, har en 100 l beredare som jag kör på 60 ºCDen säkerställer att du alltid har varmt varmvatten. Har du inte så stort varmvattenbehov räcker det nog med en 50LAngående elförbrukningen på den så går den väldigt lite kanske 10 min efter en dush. Så det blir inte många hundringar om året. Det får det vara värt att alltid ha näst intill obegränsat med varmvatten
Hej jag har en lite fundering.Hur gör man för att mäta ström förbrukningen på avfrostad pump?När svärmoras pump har avfrostat så går den upp till 4A sedan stegar den 0.2 A var 3:e minut den hinner ju bli frostad innan den nått maxeffekt. Måste nog dit igen och kolla så det inte var något tillfälligt.Får väll vänta tills det blir lite mildare eller finns det någon som vet vad det skall vara för ström förbrukning vid -10till-15 ºC och 40-45 ºC på värmebäraren.Mvh Mr Persson
Ja vad skall man säga..... Hur kan man ha varit så dum ock tro att pumpen skall klara 80% av värmebehovet. Om det är så att jag behöver eltillskott när det börjar bli ner mot noll grader eller kallare, jag har dessutom ingen varmvatten inkopplat till VP än. Jag har 5 st radiatorer som är effektmässigt är anpassat till 50 gradigt vatten och eftersom alla tillverkare av L/V VP skriver 55grader om deras maskiner så jag gick jag på det. Innan har jag haft en gammal vedpanna som jag oftast skickade ut 50-55 gradigt vatten i dessa element och det räckte alltid. Vid 3-5 plusgrader ute har vi värme i överflöd men vid 0 så är det katatrof. Min bror har ett större hus som har sämre isolering i väggar, fönster mm. Han har en luft/luft pump som ger som max 6,5 kw som han har som enda uppvärmning. Han har varmare än mig nu när det är 0 eller minus 2. Om en elpatron skall behöva gå från november till mars för att få värme och varmvatten så känns det som man gjort en kanon investering. Uräkta min bitterhet men 2 grader skillnad i ute temperatur är skillnad mellan ha värme i överflöd eller dålig värme. Det kan inte vara rätt.