0 medlemmar och 17 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: bippsan skrivet 12 februari 2009, 07:03:09 Går det att ändra pumphastighet på den som sitter i skåpet? Hur? /bippsanPå en del av de där cirkulationspumparna (fast uppenbarligen inte alla) finns det ett vred på kopplingsdosan, som ju är vänd inåt mot skåpets bakvägg, där man kan ställa in tre olika hastigheter. Man får alltså sticka in fingrarna bakom cirkulationspumpen och känna sig för, för att hitta vredet.
Går det att ändra pumphastighet på den som sitter i skåpet? Hur? /bippsan
hej.kolla hur din utedel isar. skall bli ett jämt frost täcke över hela lamell paketet.prova även kör den i kyl läge en stund !!kan vara fel på vxl ventilen men jag gissar mer på gas brist.krister
Håller med Bippsan om att det vore intressant att kunna uppskatta vad pumpen bör ge/ger för effekt och verkligt COP-tal.Enligt Grevens hemsida är COP-talet 2,38 vid minus 8 grader, 100 % effekt och fast kondensering med framledningstemp 52 grader.Fråga 1: avser det givna COP-talet en hel driftcykel mellan avfrostningar eller enbart maxeffekttillståndet som sådant en tid efter avfrostningens slut ?? I det senare fallet blir väl det reella COP-talet för en driftcykel av 53 min väsentligt lägre på grund av 6 min avfrostning, ett par minuters ökning till maxeffekt och ett par minuters nedgång inför nästa avfrostning - trots de 9-10 min med lägre effektförbrukning hos pumpen.Tacksam för svar från Greven.Fråga 2: jag tycker mig förstå att man bör kunna förvänta sig bättre COP-tal vid lägre framledningstemp, säg 40 grader. Är det fråga om någon inverkan att tala om? Bör jag kanske försöka gå ned i temp ytterligare - jag behöver nog inte mer än 35 grader för att mata mitt vattenburna golvvärmesystem. Fast då måste jag ge mig på elpannans styrsystem så att det kan hålla elpannan vid så låg stöttningstemperatur.Tacksam för svar från någon av er kunniga forumskrivare.
Hur känslig är VP på gasmängd? Om det skall vara 1,18kg så går VP perfekt. Har man 0,9 kg kommer VP fungera ändå men med mycket försämrad/ mindre Ah förfrukning eller går den inte alls? Jag vet att jag har minst 0.9 kg. Inga felkoder på display eller dioder. VP startar och stegar upp i de tre stegen men ingenting händer. Den drar ca 2ah som topp men lägger sigpå 1,6Ah.Kompressorn viner, så den bör fungera. hej.hur vet du att det är 0.9kg i maskinen ??gissar att det är för lite soppa i alla fall !! eller då har kompressorn gett upp .om maskinen går med för lite soppa kan väl oljan täppa till kapilär röret om den går för varm (kocks) ??detta kanske ace kan svara på. vad kan hända med en maskin som denna som fått utstå 2 läckor o varit i drift med för lite gas ??kan kapilär röret gå igen = täppa till. vad kan själva kompressorn få för skador ?en sak till som kan påverka att maskinen inte åstakommer värme är att den är vakumsugen för lite så filtret fryser !!har den gått tom på gas så är det 10 timmar vacum sugning som gäller.krister