Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energicentra i PLUS-reportaget  (läst 108494 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #255 skrivet: 22 januari 2008, 22:26:53 »
Jag förbjuder vidare diskussioner om SJ och mäklare i denna tråd.  knUp

Hej Rickard!  Ja det är ju helt rätt, jag kommer inte att kommentera dessa något ytterligare, de kom mest med som ett bihang till diskussionerna som skett tidigare vad gäller TV-programmet Plus. Ber om ursäkt för detta.  :-\

Mvh Raffen.

Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #256 skrivet: 23 januari 2008, 00:52:21 »
Det som kan tillföras här är att kunden kontaktade konsumentvägledaren den 6/11, och då båda parter hade olika utsagor, kunde inte konsumentvägledaren göra mer, det stod då kunden fritt att pröva ärendet hos ARN, vilket kunden inte gjort till dags dato, utan valde istället att kontakta Plus.

En gissning är att kunden insåg situationen efter besöket hos konsumentvägledaren och tog in en besiktningsman för att dokumentera installationen innan nästa företag kunde kallades dit för att fortsätta installationen. Vad kunden då missade var att besiktningsmannen naturligtvis gick efter gängse normer så de arbeten som kunden hade godkänt tidigare pga besparingar på den då delade entreprenaden, blev underkänd av besiktningsmannen gällande olika detaljer. I praktiken är det ju 1 st preskoppling, Ahlsell har intygat att de övriga ska vara som dom är, rördragningen på tv har redan fått sina naturliga förklaringar, dels genom oavslutat arbete, väggkontakter som satt i vägen, väggkonsoller i stället fär takmontage pga att bjälklaget inte mår så bra och behöver fixas framöver och kundens egna borrningar.  Så när företag 2 kom in i bilden gjordes en fullständig installation i uthuset, det är därför allt hänger på provtryckningen och den felande presskopplingen samt att klamra rören vad jag vet. Det är nog därför som firma 2 inte velat röra installationen i källaren av naturliga skäl.

Hela denna cirkus har bara förlorare, inte ens Plus tjänade på detta inslag som bara rörde till det än mer och har fått tittarna att tro att det rört sig om en full entreprenad, när det rört sig om en delad entreprenad med dito "speciallösningar". Istället har Plus torskat på 5 GRN-anmälningar och den ansvariga utgivaren är föremål för en utredning.





« Senast ändrad: 23 januari 2008, 01:37:22 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #257 skrivet: 23 januari 2008, 01:30:41 »
Ja det här TV-programmet Plus alltså, säga vad man vill om både Sverker och det programmet, men visst är det kalasbra alltså, man blir ju bara mer och mer imponerad av både Sverker och Plus. Avslöjar en massa bovar och skumma verksamheter på löpande band, vem skulle kunna göra detta bättre om man får fråga??
SVAR: T.ex insider m.fl som gjorde samma knäck 1 år tidigare

Förresten apropå källforskning, många på forumet klagade ju på att Plus inte källforskade tillräckligt, jag tyckte nästan att de inte hade gjort något annat än källforskat i det här programmet, och seriöst hade de gjort det också, helt perfekt utfört arbete.
SVAR: att gå igenom en känd mäklares årsrapporter på nätet för att binda en f.d. anställd till viss grå verksamhet klarar en grunskoleelev av idag. D.N har haft många artiklar i detta tidigare

Däremot så var det ju lugnt idag på fronten vad gäller Greven och hans eskapader, och det kan ju också vara helrätt tycker jag, eftersom Sverker och Plus säkert vill ge honom lite extra respittid, och på så sätt chansen till att städa upp ordentligt efter sig hos Fredrik och Linda, för att i det längsta undvika att skämma ut honom också för all framtid, genom att om så behövs ge honom också en resa ned i soptunnan. Bra tänkt, och ganska hänsynsfullt ändå av Sverker tycker jag, så var inte så undrande du Greven, din tur kommer nog också, och det ganska snart är jag säker på.
Mvh Raffen.

SVAR-1: Greven förtalades och åkte i soptunnan i förra veckans inslag, resan avklarad från Plus sida.
SVAR-2: Markerad text ovan, står du för dessa formuleringar eller vill du ompröva dessa ? 

Svar ovan i fet stil.
Art Deco
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar så gott det går
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #258 skrivet: 23 januari 2008, 01:41:04 »
Hej

Art Deco har det varit en annan rörmokare där efter det att Grevens arbete avbröts och före det att kunden ville att greven skulle fortsätta ?

Det vore lite kul att se skeendena uppradade i tidsordning med dateringar angivna.

MVH
Messer

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #259 skrivet: 23 januari 2008, 10:27:36 »
Ja. Det har varit en annan rörmokare där efter det att Grevens folk lämnade platsen.

Greven: Kan du ge oss tågordningen mellan dig och röris nr:2 enl Messers förfrågan?

Edit: greven har svarat: de fick betalt ca 2 månader efter kund avbrutit, sedan hämtades allt material de lämnat för installationen.
Första fakturan skickades 07-03-16 betalades 07-05-15.
Kund återkom 07-08-29, hämtade en pellets brännare vilket betalades 07-09-03.
Därefter ville kunden att Greven skulle återuppta arbete  och Greven avböjde.
Därefter har han inkallat annan röris som kopplat in pannan o kulverten i ladugården.
« Senast ändrad: 24 januari 2008, 02:15:29 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #260 skrivet: 23 januari 2008, 10:48:14 »
Det som kan tillföras här är att kunden kontaktade konsumentvägledaren den 6/11, och då båda parter hade olika utsagor, kunde inte konsumentvägledaren göra mer, det stod då kunden fritt att pröva ärendet hos ARN, vilket kunden inte gjort till dags dato, utan valde istället att kontakta Plus.

En gissning är att kunden insåg situationen efter besöket hos konsumentvägledaren och tog in en besiktningsman för att dokumentera installationen innan nästa företag kunde kallades dit för att fortsätta installationen. Vad kunden då missade var att besiktningsmannen naturligtvis gick efter gängse normer så de arbeten som kunden hade godkänt tidigare pga besparingar på den då delade entreprenaden, blev underkänd av besiktningsmannen gällande olika detaljer. I praktiken är det ju 1 st preskoppling, Ahlsell har intygat att de övriga ska vara som dom är, rördragningen på tv har redan fått sina naturliga förklaringar, dels genom oavslutat arbete, väggkontakter som satt i vägen, väggkonsoller i stället fär takmontage pga att bjälklaget inte mår så bra och behöver fixas framöver och kundens egna borrningar.  Så när företag 2 kom in i bilden gjordes en fullständig installation i uthuset, det är därför allt hänger på provtryckningen och den felande presskopplingen samt att klamra rören vad jag vet. Det är nog därför som firma 2 inte velat röra installationen i källaren av naturliga skäl.

Hela denna cirkus har bara förlorare, inte ens Plus tjänade på detta inslag som bara rörde till det än mer och har fått tittarna att tro att det rört sig om en full entreprenad, när det rört sig om en delad entreprenad med dito "speciallösningar". Istället har Plus torskat på 5 GRN-anmälningar och den ansvariga utgivaren är föremål för en utredning.

Hej Art Deco!  Vad gäller övre delen i ditt inlägg så får man väl ändå beundra dig lite för ditt stora detektivarbete i ärendet, men tvivlar ändå på att du kan ha full koll på alla mått och steg och kontakter som kunden tar, och huruvida de nu gjorts eller inte.

När det gäller det mittersta stycke, så är väl din gissning av händelseförloppet också mkt sannolik, just att det kan ha gått till ungefär på det viset, och där jag i ett tidigare inlägg ju redan har svarat på detta, och där jag sa att även om kunden har föreslagit, utfört vissa delar av jobbet, och dessutom godkänt vederbörande, så blir ändå Greven helt ansvarig för helheten av installationen enligt konsumentjänstlagen, eftersom han enligt denna skulle antingen helt avrått kunden från denna lösning med hans inblandning och deltagande, eller alt så skulle han helt avstått att påtaga sig uppdraget. Enda ev möjligheten att kunna kringgå detta vore möjligtsvis ett ordentligt skriftligt avtal med mkt tydliga formuleringar, och med bådas underskrifter, men jag är ändå mkt tveksam till att det skulle hålla vid en rättslig prövning, eftersom kundens villkor normalt aldrig får vara sämre än vad som gäller i konsumenttjänstlagen, endast bättre villkor isf.

Vad det gäller förlorare så har du ju helt rätt i detta också, men jag ser nog i huvudsak endast 2 st förlorare, kunden och Greven i det här fallet. Vad gäller Plus och anmälningar till GRN, så kan man väl likna detta lite med "musen som röt" Det blir nog ingen som bryr sig så särskilt mkt om det, och det är väl närmast att betrakta som rutin för det programmet, bättre då att lägga energin på något annat vettigare.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 23 januari 2008, 10:49:58 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #261 skrivet: 24 januari 2008, 01:47:26 »
J P Hildingsson som kom in halvvägs i denna tråd har fått en kortfattad epost-intervju, med Sylvia Ryel på Villaägareförbundet angående hennes uttalande i Plus om Greven1. Frågorna var följande:

När Sverker intervjuade dig efter reportaget, HADE DU DÅ FÅTT INFORMATION OM ATT KUNDEN INTE HADE BESTÄLLT EN FULLSTÄNDIG INSTALLATION?

Visste du att KUNDEN HADE UTFÖRT DELAR AV ARBETET och att KUNDEN HADE VALT ATT AVBRYTA ARBETET AV EKONOMISKA SKÄL?

Eller - åtminstone att detta var vad företagaren, Krister Andersson hade förklarat?”

Och så här svarar hon (svaret återges som helhet):

”Jag uppfattade syftet med min medverkan i programmet att jag skulle kommentera vad man generellt kan tänka på, framför allt innan man ska anlita en hantverkare, men även i viss mån vad som gäller om man inte kommer överens i efterhand.

Jag minns också, för att relatera till din fråga, att jag sa att om (ett generellt förbehåll) man har beställt en fullständig tjänst, så är det hantverkaren som ansvarar för att det som ingår i avtalet ska utföras. Vad jag minns kommenterade jag egentligen inte direkt de enskilda fallen alls. Jag hade inte fått närmare information om vad som t.ex. hade avtalats mellan parterna.

Jag kan i och för sig ha förståelse för att det kan uppfattas som om jag kommenterade de enskilda fallen, åtminstone i viss mån, och då kan man möjligen diskutera vad som ska vara lämpligt upplägg. Jag har inte några åsikter om det.

För övrigt försöker jag vara mycket noga med vad jag ska uttala mig om. Är det fråga om att direkt kommentera ett enskilt fall, tar jag reda på så mycket om fallet som möjligt. I en sådan situation är det förstås bra om "motparten" också är på plats för att ge sin version.

Med vänlig hälsning

Sylvia Ryel
Förbundsjurist Villaägarnas Riksförbund


Klicka på följande länk, dra fram markören till 15:42 och jämför ovanstående uttalande med inslaget: http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1023483

Källa för intervjun är: http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.704915
« Senast ändrad: 24 januari 2008, 02:02:13 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Energi Jägarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: DALARNA
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #262 skrivet: 24 januari 2008, 04:31:34 »
Min fråga till Krister är hur i helsike kan man som seriös företagare skicka ut en snickare för att göra en vvs mans jobb?????
Man ska ha behörighet för sånt....
ni borde kommigt på en bättre lösning tycker jag.
Som företagare har väll du typ 1 miljon kontakter så det borde fan inte varigt något problem tycker jag.

Jag säger det bara "SOM MAN BÄDDAR FÅR MAN LIGGA" Krister

Företagare måste stå för vad dom gjort så är det bara..

om det var så att din ordenarie VVS man inte fanns tilljänglig och du inte hadde någon annan så skulle du avböjt från detta jobbet. punkt slut

hoppas detta blir en läxa för dig och ditt företag och hoppas det aldrig händer igen..

Berörd konsumet...... fiR:

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #263 skrivet: 24 januari 2008, 08:16:24 »
Min fråga till Krister är hur i helsike kan man som seriös företagare skicka ut en snickare för att göra en vvs mans jobb?????
Man ska ha behörighet för sånt....
ni borde kommigt på en bättre lösning tycker jag.
Som företagare har väll du typ 1 miljon kontakter så det borde fan inte varigt något problem tycker jag.

Jag säger det bara "SOM MAN BÄDDAR FÅR MAN LIGGA" Krister

Företagare måste stå för vad dom gjort så är det bara..

om det var så att din ordenarie VVS man inte fanns tilljänglig och du inte hadde någon annan så skulle du avböjt från detta jobbet. punkt slut

hoppas detta blir en läxa för dig och ditt företag och hoppas det aldrig händer igen..

Berörd konsumet...... fiR:

hej.

hmmm
här är det ju frågan om mer vad jag inte fått färdigställa !!
läs hela tråden.
krister.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Huddinge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #264 skrivet: 24 januari 2008, 10:46:54 »
Visst förstår jag om Sverker måste förenkla, men detta fall har fått mej att kasta Sverker i soptunnan för all framtid.
Usch!!!!
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/år
Garage: 900 kWh/år
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #265 skrivet: 24 januari 2008, 11:23:20 »
Visst förstår jag om Sverker måste förenkla, men detta fall har fått mej att kasta Sverker i soptunnan för all framtid.
Usch!!!!

Hej Huddinge!  Hur kan du säga så?? det förstår jag inte alls. Sverker är ju en riktigt rekorderlig karl som tillsammans med TV-programmet Plus ju ställer upp och hjälper konsumenter mot olika slags elaka företag, myndigheter mm. Det är ju faktiskt i högsta grad beundransvärt, eller hur??, och vem skulle kunna göra det bättre isf?? Eller kan du själv kanske hoppa in och hjälpa kunden i detta fallet kanske??

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 24 januari 2008, 11:40:00 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ElVikingo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än två på foten
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #266 skrivet: 24 januari 2008, 11:23:55 »
Att någon är snickare innebär ofta att man varit med om mycket inom hela byggprocessen.
Man har kontakter, vet vad man kan och vem som man skall fråga när ens egna gränser nås.

Jag känner ett par snickare som jag utan tvekan skulle anlita i en totalentreprenad. I många år arbetade de så mot ett verkligt stort bolag, med hjälp där specialkunskap behövdes.
I el branschen är inte alla "behöriga" själva utan arbetar under ett godkännande som den ansvarige har.

Varken intyg eller titel avgör alltså om ett arbete blir rätt utfört.
Det finns klantar med behörighet, och proffs utan.

Jag såg tex en el installation som jag är övertygad om att en händig 18 åring kunde gjort bättre.
Detta trots att installationen var riktigt utförd rent el tekniskt.

Men det där med att göra en prydlig installation,,,,,,klamrar med varierande mått mellan, för långa kablar som hängde i en trumma osv.

Om snickaren här är allt i allo typen kan han säkert göra det mesta helt rätt för att lämna det dår behörighet krävs till rätt person.

Så ser verkligheten ut på många byggen, där alla hjälps åt.

Dugligheten ligger i att veta var man skall ha andra in i jobbet, var lagen säger stopp.

Sånt brukar erfarna hantverkare veta.

I l/l-världen kunde det låta "jag kan placera dina utedelar, men du får ta in en elektriker för elen och en kylkille för rörkopplingarna och igångsättningen med vacuumsugning och tryckprovning."

Håltagning, montering på yttervägg av hållare, montering av innedelens fästplatta, kräver ej kylbehörighet.
Där litar jag faktiskt mer på en snickare än på en med kylbehörighet.

Detta sagt så finns det kylfirmor som lämnar konstverk efter sig. Redan på avstånd ser man hur noga alla kopplingar mätts in, hur montage skett, hur väl allt harmonierar. Raka linjer, räta vinklar ofta på ytor som är allt annat än raka.
Det har dock till största delen utförts av äldre erfarna montörer som har en yrkesstolthet i att allt skall vara både fint OCH rätt.
Yngre frifräsare gör ofta rätt, men verkar jobba på ackord. Där ser finishen ibland helt annorlunda ut.
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #267 skrivet: 24 januari 2008, 12:16:17 »
Visst förstår jag om Sverker måste förenkla, men detta fall har fått mej att kasta Sverker i soptunnan för all framtid.
Usch!!!!

Hej Huddinge!  Hur kan du säga så?? det förstår jag inte alls. Sverker är ju en riktigt rekorderlig karl som tillsammans med TV-programmet Plus ju ställer upp och hjälper konsumenter mot olika slags elaka företag, myndigheter mm. Det är ju faktiskt i högsta grad beundransvärt, eller hur??, och vem skulle kunna göra det bättre isf?? Eller kan du själv kanske hoppa in och hjälpa kunden i detta fallet kanske??

Mvh Raffen.

Härligt Raffen, nu fick jag en ide till ny programide, företag som smutskastats i TV eller i offentliga diskussionsforum kunde få ett eget halvtimmesprogram med någon som vet hur illa företag kan bli behandlade av enskilda individer och/eller massmedia som programledare.
Ett uppdrag granskning, men där man sätter åt privatpersoner eller massmedia som för egen vinnings skull, eller för att få höga tittarsiffror inte är ärliga eller läser lagen som fan läser bibeln.

Det skulle verkligen vara ett intressant program, och det skulle inte saknas företag som sökte upprättelse, det kan jag lova.

Läser du det här Sverker så får SVT iden av mig gratis.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #268 skrivet: 24 januari 2008, 12:42:11 »
Läser du det här Sverker så får SVT iden av mig gratis.  ;)

Inte Sverker, han tar väl "semester" igen då mitt under brinnande produktion.

Maila in idén till Strix, TV3 behöver nya uppslag att slakta heliga kor.
Varför inte några Sverker-groupies som kör detta föreslagna magasin.
För några år sedan körde Strix/Ashberg en tävling där man satte Siwert Öholm i studion för att se hur länge han kunde hålla käften i ett diskussionsprogram om han fick 1000:- per 5 min intervall, han klarade visst 18 min innan käft-abstinensen fick övertaget.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ElVikingo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än två på foten
SV: Energicentra i PLUS-reportaget
« Svar #269 skrivet: 24 januari 2008, 12:54:28 »
Raffen;
Jag hoppas att du är skämtsamt ironisk i ditt uttalande om Plus.

I annat fall så avviker din uppfattning från den jag märker i omgivningen.
Programmet Plus behövs, men programledarens bäst före datum har gått ut.

Jag skulle kunna sammanfatta de omdömen jag hör som "onyanserad".

Ta ICA-reportaget. Om du ser det så lägg märke till hur lite utrymme en äldre ledare fick ta för att säga att han ansåg det inträffade var beklagligt, vilka åtgärder han hade satt igång så snart det uppdagades fusk med kött.
En äldre person jag känner blev verkligt illa berörd över hur deltagaren hela tiden avbröts, där Plus-linjen var att ALLA på ICA är bovar for fram som en ångvält.
Så gör man bara om ens eget ego blivit för stort.

För alla var det uppenbart att just detta offer faktiskt menade vad han sa, att han faktiskt hade själen i sitt ICA, och var påverkad av att deras rykte hamnat i blåsväder.
Det var inte pengar utan heder det gällde just där, en heder som programledaren gav blanka fan i för att briljera som den store hjälten.

Jag personligen kan inte med två programledare, av exakt samma orsak. Janne Josefsson och Sverker på plus.
De är enspåriga, men framförallt så bryr de sig bara om det offer de för tillfället valt att luta sig över.... (Nej det är ingen felskrivning, Jag anser att de i många fall skadar mer än hjälper sitt offer.)
De verkar inte fatta att både offer och "bov" är människor, ofta utan onda avsikter.
Att fel kan begås av företag utan att de förtjänar att missta allt värde.
Att "boven" kanske mår lika dåligt av en situation som offret.

Så resonerar inte ens en åklagare.
Du verkar vara hemma på nätsökningar... ta en titt i åklagareinstruktionen så skall du se hur opartisk man anser att dessa skall vara i sitt uppträdande.
En åklagare skall alltså i korthet ta fram BÅDE det som talar för och det som talar emot en person i en fråga.

Sådant trams verkar både plus och uppdrag granskning stå över.

Det finns inslag som varit bra, mycket bra. Det finns bovar, riktiga fula fiskar som jag gärna skulle................................................................... och sen .............................. för att slutligen ............................................... fiR:

Men de flesta är bara vanliga kunder och vanliga företagare, och mest av allt mänskliga.
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!