0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Rickard skrivet 09 januari 2008, 16:14:35Räknar ni likadant när ni köper bil.Alltså att ni medvetet köper en sämre bil billigare trots att ni egentligen vill ha den dyrare men lite bättre, även om driftskostnaden är jämförbar?Om den dyrare bilen är större, snabbare, men också mycket bullrigare, då är det nog inte osannolikt att jag passar på den dyrare bilen också.Som någon annan så vist sade är det andra parameterar som kommer in också. Mitt val av CZ baserades på att det var marknadens modernaste pump, med senaste teknik. Att tekniken skulle ge bättre prestanda var också bra, men på intet sätt avgörande. Jag räknade med en besparing på ~4MWh, detta verkar nu kanske inte infrias, men det är inte hela världen. Jag vore ändock extremt nöjd med den modernaste av alla pannor om det inte varit för vissa av de övriga parametrarna.Problemet har varit bullret. För att försöka påverka bullret har jag kontaktat CZ och då har nästa parameter uppstått, CZ svarar inte, jag har valt en leverantör som inte tycker jag är viktig, det är ett problem. Vad gäller bullret har jag lagt ned tiotusentals kronor på hantverkare som tagit ned väggar och monterat upp ljudisolerade, bytt dörrar till 50 kg ljudisolerade dito, och det var något jag inte hade väntat mig. Om man bortser från dessa två parametrar anser jag att en CZ är bästa valet oavsett som den sparar gentemot en ES480 eller inte.
Räknar ni likadant när ni köper bil.Alltså att ni medvetet köper en sämre bil billigare trots att ni egentligen vill ha den dyrare men lite bättre, även om driftskostnaden är jämförbar?
Satt och läste lite i denna tråd och stötte på en del påståenden om att Comfortzonepumparna inte går att kombinera med FTX men så är inte fallet. En bekant till mig har ett nyinstallerat FTX-system i sitt hus med en CE65 som "hjärta" i systemet där CE65:an används för att värma tilluften.