0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kilo:Du nämner att CF:n inte får kosta mer än 5060:- per år att driva och med COP=3 klarar den det. Håller med helt och hållet men enligt kalkylen så blir ju besparingen inte mer än 60:-/år under förutsättningen att den klarar COP på 3.Jag tycker nog att den besparingen är lite liten för att man ska våga köpa en CF. De är ju trots allt nya på marknaden och man vet ju inte hur hållbarheten är på dem. Dessutom är företaget grymt litet.Har man sen som jag ett ventilationssystem med kanaler så måste man även investera i ett extra ventilationsaggregat som kostar 10-11.000:-. I det fallet så är det en förlustaffär.
Mycket diskussion här om Comfortzone nu , och det är ju bra . Undrar nu om kanske en IVT 495 twin är bättre/lämpligare i ett mindre hus (100-150 kvm) än en Comfortzone ?? Men den är ju inte heller "billig" .
Räknar ni likadant när ni köper bil.Alltså att ni medvetet köper en sämre bil billigare trots att ni egentligen vill ha den dyrare men lite bättre, även om driftskostnaden är jämförbar?
sen är det beroende av komforten inne också om man ska välja CZvill man ha kallras eller drag inne när det är 0 - -10 ºC ute eller får det kosta några kronor extra med ett ftx + L/V VP för att få ett "mildare" klimat inomhus.jag har ingen erfarenhet av CZ så det vore bra om ni som har CZ berättar hur ni upplever tillluften genom ventilerna, har ni kallras och/eller känns det kyligare vid/kring luftintagen när det är -10 ºC ute ?om ni ventilerar 220 kbm/tim hur många luftintag har ni ?
Citat från: tracker skrivet 09 januari 2008, 17:51:49sen är det beroende av komforten inne också om man ska välja CZvill man ha kallras eller drag inne när det är 0 - -10 ºC ute eller får det kosta några kronor extra med ett ftx + L/V VP för att få ett "mildare" klimat inomhus.jag har ingen erfarenhet av CZ så det vore bra om ni som har CZ berättar hur ni upplever tillluften genom ventilerna, har ni kallras och/eller känns det kyligare vid/kring luftintagen när det är -10 ºC ute ?om ni ventilerar 220 kbm/tim hur många luftintag har ni ?Jag har mekanisk frånluft och ventilerar runt 180 kbm/tim med sju friskluftsintag och jag har inga problem med kallras. Jag har iofs radiatorer. Men jag hade precis likadant ventialtionssytem innan jag bytte till en CZ (dvs mekanisk frånluft) och värmde huset med el-panna. Så hade jag haft problem med kallras så hade jag haft det även innan jag installerade pumpen.Jag tycker dock det är ganska intressant att läsa det återkommande oron när det gäller kallras, vilket nästan enbart kommer upp när det gäller att installera en CZ. Om det är ett problem är det lika mycket ett problem för de som kör bergvärme eller någon annan värme så länge det handlar om F-ventilation?